Verdistigning klokker

Inflasjon bør vel ta`s med i regnestykket om man skal se på det litt over tid.

Ved et krakk har jeg ingen tro på at prisen på brukte klokker holder seg, da blir det mye fint å få kjøpt for en rimelig penge tenker jeg.
 
Miczer la jo ut en prisliste fra 1993, et raskt gjennomsyn viser jo at sportsurene i stål har godt seg godt i forhold til resterende modeller.. Noen eksempler:

16234 Datejust på jubilee kostet 18900,- Selges vel for 15-16k idag?
16610 Submariner kostet 18360,- Selges vel for 25-30k idag?
18248 Day Date Bark kostet 100.980,- Selges for rundt 60K idag?

Skulle nok ha lagt igjen konf-pengene hos Bjerke. Sykkelen og stereoanlegget jeg kjøpte meg har ikke hatt samme verdiutvikling:)
 
Justert for inflasjon skulle vel en Submariner kostet 12-1300 USD i dag.
Dette i forhold til listeprisen i 1975 som jeg fant til å være ca 300 USD.
 
Får presisere litt ser jeg.

Så og si ingen klokker du kjøper i butikk i dag kan du selge med profitt i morgen ( noe unntak svært limiterte klokker, eller svært lang ventetid på klokken)


Vi får ta det banalt enkelt:
En brukt klokke koster mindre enn en ny klokke, så kjøper du en ny klokke vil den normalt dette i pris inntil den nærmer seg bruktklokke pris, den er jo nå brukt, bare nyere enn de som var brukte da du kjøpte ny.

Pussig.


Ja si gjerne brukte klokker og tenk litt langsiktig.. Hold også en del ytre faktorer utenfor. Hvis vi er midt i en finanskrise, det er krig eller samlingen min er stjålet så vil det naturlig påvirke verdien. Det kan skje.

En seamaster 300 har vel hatt en grei prisstigning, samme gjelder vel for Speedy pro. Kjøpte du disse brukt for 10 år siden har du neppe tapt penger.
 
Hva tør vi gjette en brukt IWC, JLC, VC, GO, Blancpain, Breguet, Panerai, GP og Zenith vil ha gått opp eller ned på fem år?
 
Får presisere litt ser jeg.

Så og si ingen klokker du kjøper i butikk i dag kan du selge med profitt i morgen ( noe unntak svært limiterte klokker, eller svært lang ventetid på klokken)


Hehe, kom til å tenke på den siste "limiterte" klokkeserien jeg leste om. Den nye Omega "bond" Seamaster serie som det lages kun 11 007stk av..

Tror ikke noen her inne ville kjøpt et av disse urene mtp. verdiøkning;)
 
Hehe, kom til å tenke på den siste "limiterte" klokkeserien jeg leste om. Den nye Omega "bond" Seamaster serie som det lages kun 11 007stk av..

Tror ikke noen her inne ville kjøpt et av disse urene mtp. verdiøkning;)

hehe. Tror ikke det faller i kategorien svært limiterte. 150 stk Pam 318 f.eks. ser vel ut til å ha steget på tross av en fra mange heller tvilsom omtale.
 
Nå er det jo mye spennede som skjer med økonomien om dagen, men klokker har jo vist seg å stige trutt uahengig av verdensøkonomien. Hva kostet en kermit ny i 2004?

La oss ta opp denne tråden igjen i 2022 og se hva en 2012 116610 koster da. Noen som gidder å minne meg på det?
Artig å lese hvordan man tenkte for 10 år siden, og hvordan dette er minst like aktuelt i dag!
Men nå basert på helt andre erfaringer rundt (deler av) bruktmarkedet. De skulle bare visst;)
Fasit = 2013 116610 i 2022 = 165k
ROLEX SUBMARINER DATE 116610
(116610 bruktpris i 2012 var 25-30k, se lenger opp i tråden)
 
Redigert: