Verdien på en brukt Rolex

Det jeg er mest fornøyd med etter at tråden ble startet, er at ingen har kommet med annet enn relevante og saklige innvendinger. Sonen er et flott sted for klokkenerder på alle nivåer, og aller best fungerer den når diskusjonen dreier seg om sak. Som her.

Når det er sagt må jeg jo legge til at mange av innvendingene er helt gale, men det gjør ikke noe. Alle som leser min argumentasjon skjønner jo at jeg har rett. Muligens bortsett fra @UJU.

Han nekter fortsatt å innse at han bommer på at norskkjøpt har høyere verdi:

@UJU: "At det er en realitet bunner utelukkende i at noen har "hypet" dette til å bli slik. At en klokke kjøpt i utlandet skal selges for lavere pris er fullstendig irrasjonelt."

Så deg må jeg oppgi @UJU :p, men resten av Sonen vil følge meg. Til slutt. Og da vil jo @Harpers verdikriterier for Rolex bli anerkjent som en universell bransjenorm. Det gleder jeg meg til.

____________________

Strek settes og spøk feies til side. (Med unntak av første avsnitt, det var ikke spøk).

Mer seriøst: Verdien (om noen) av norsksolgt Rolex er det delte oppfatninger av. @UJU har sagt sitt, og @Loevhagen henger seg delvis på: "AD nær potensiell kjøper av klokken gir ingen bidrag."

Jeg gjentar et sitat fra @Ph34r, som etter min mening treffer spikeren på hodet:

"Folk betaler mer for å ha en norsk tilknytning til en AD, norsk forbrukerlov/reklamasjonsrett og for å slippe eventuelle problemer med forsikring osv."

For egen del legger jeg til at lokal AD (Bjerke for min del, siden jeg bor i Oslo) vil gi merverdi. Jeg er opptatt av å bruke lokal AD så sant mulig. For å ivareta/støtte lokal ekspertise og fysisk butikk, men også for å få optimal service over tid.

Det er garantert mange klokkekjøpere som i en eller annen grad deler disse oppfatningen. Og dermed økt verdi.

Tid.
Dette er en ofte ikke nevnt faktor, men som jeg mener er meget viktig i all økonomi og ikke minst kjøp/salg...............

Tilgjengelige objekter.
Hvor mange objekter er tilgjengelig akkurat nå? I hvilke salgskanaler?.........................

Tilgjengelige kjøpere
Kan påvirke prisen selger oppnår, og dette inkluderer stedet som er annonsert. .................

Og kanskje viktigst; Urets tilstand?
Dette anser jeg som meget viktig,..................

Jeg er gjennomgående enig med deg @Zawatch.

Tid, Tilgjengelige objekter og Tilgjengelige kjøpere vil alltid spille inn. Men de er kriterier som er svært vanskelige å kvantifisere. Eller vurdere. Enkelt oppsummert kan de sammenfattes i ett ord: Tålmodighet.

En tålmodig selger/kjøper vil i sum alltid gjøre en bedre handel enn en utålmodig. Her gjelder de store talls lov. Dette avgjøres av tilfeldigheter som fordeler seg normalt over hele skalaen. Flest i midten, mer spredt ut mot kantene. Gauss er stikkordet.

Jeg er også enig i at Urets tilstand er viktig.
Jeg kunne satt «normal slitasje» som avgrensningskriterium sammen med de andre:

- Klokken/modellen må være i fortsatt produksjon og salg.
- Den må ikke være over 5 år gammel (fra kjøpstidspunkt).
- Alt av papirer og annet tilbehør må være intakt.
- Handelen gjøres mellom norske privatpersoner.

Men jeg lot være. Normal slitasje er dominerende. De få klokker som avviker fra dette identifiserer man jo lett gjennom bilder eller fysisk besiktigelse. Avviket er ikke lett å kvantifisere i %-forringelse.

De 5 kriteriene jeg har valgt for vurdering av verdiforringelse et ett klart fellestrekk. De representerer fakta som lar seg kontrollere. Så kan diskusjonen gå på %-verdier. Selvsagt.

PS. Om noen skulle komme på den forrykte tanke at undertegnede og @UJU jevnlig krangler her inne, er det helt feil. Jeg leser vanligvis med stor glede @UJUs hyppige, velformulerte, innsiktsfulle og til dels humoristiske kommentarer!
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth og UJU
He he.
Enig i at denne tråden både er underholdende og nyttig.
Poenget mitt angående prising av norskkjøpte klokker er at når mange nok begynner å gjenta den samme skrønen mange nok ganger blir det en etablert sannhet.
Jeg brukte hele fjoråret på å tjate om at Rolex er en damemagnet.
Og så sannelig. Nå er det jammen meg blitt en kjennsgjerning.
Til og med damene har innsett det.:p

Så lenge mange nok bruker norskkjøpt som et argument for å selge dyrere blir dette (IMHO) en vedtatt sannhet.
Noe som rent rasjonelt sett ikke burde hatt noe å si.:)
 
He he.
At det er en realitet bunner utelukkende i at noen har "hypet" dette til å bli slik.
At en klokke kjøpt i utlandet skal selges for lavere pris er fullstendig irrasjonelt.
Takk og pris for import av klokker.
Ellers hadde bruktmarkedet vært trist her hjemme...;)
Spesielt på vintage.
Jeg ville vært særs forsiktig med å benytte begrepet 'hypet', tross alt snakker om vi om ur som mannen i gata ville nektet å tro prisen på....
 
Når det er sagt må jeg jo legge til at mange av innvendingene er helt gale, men det gjør ikke noe. Alle som leser min argumentasjon skjønner jo at jeg har rett.

Håper ikke du har den bastante holdningen der til alt her i livet, for jeg mistet helt sansen for deg og teorien din av den setningen.

Når det er sagt, det er så alvorlig mange variabler som spiller inn som tidligere nevnt, at noen fasit er dette ikke. En grei indikasjon kan det kanskje være, men det tar da like lang tid å trykke seg gjennom denne formelen som det gjør å gjøre et søk på finn.no for å se hvor landet ligger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Andreaskh
For å gi underholdningsverdien mer spinn; hvis noe var solgt av Bjerke - ville jeg trukket av 7,6% ekstra - fordi det er en del eksempler på at de har fucka opp service på Rolex - mer enn én gang.
 
Når det er sagt må jeg jo legge til at mange av innvendingene er helt gale, men det gjør ikke noe. Alle som leser min argumentasjon skjønner jo at jeg har rett.
Håper ikke du har den bastante holdningen der til alt her i livet, for jeg mistet helt sansen for deg og teorien din av den setningen.

Når det er sagt, det er så alvorlig mange variabler som spiller inn som tidligere nevnt, at noen fasit er dette ikke. En grei indikasjon kan det kanskje være, men det tar da like lang tid å trykke seg gjennom denne formelen som det gjør å gjøre et søk på finn.no for å se hvor landet ligger.

Utsagnet du viser til var en spøk. Som det fremgår av sammenhengen litt lengre ned i samme innlegg. Men sikkert en ganske dårlig en. Spøk og ironi (evt. selvironi) er alltid risikabelt i fora som dette. Denne kunne jeg med fordel droppet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Underholdende teori. Den eneste utfordringen jeg ser er at det kan bli vanskelig for deg å få tak i en Rolex.
Om vi følger teorien din her ville du gitt bud på denne på ca 48k
IMG_7056.JPG


Og på denne ville du gitt et bud på ca 65k.
IMG_6024.JPG


Slenger med denne også som du ville ha gitt et bud på ca 138k på
IMG_7755.JPG



Jeg er vanligvis høflig når noen tar kontakt med et bud, men tviler på at jeg har giddet å skrive er svar på noen av budene ovenfor. Så kan vi selvfølgelig diskutere om Rolex er overpriset eller bare holder verdien godt i bruktmarkedet ;)
 
Redigert:
Underholdende teori. Den eneste utfordringen jeg ser er at det kan bli vanskelig for deg å få tak i en Rolex.
Om vi følger teorien din her ville du gitt bud på denne på ca 48k
Vis vedlegg 24572

Og på denne ville du gitt et bud på ca 65k.
Vis vedlegg 24573

Slenger med denne også som du ville ha gitt et bud på ca 138k på
Vis vedlegg 24574


Jeg er vanligvis høflig når noen tar kontakt med et bud, men tviler på at jeg har giddet å skrive er svar på noen av budene ovenfor. Så kan vi selvfølgelig diskutere om Rolex er overpriset eller bare holder verdien godt i bruktmarkedet ;)

Tre flotte klokker du viser der Tom!
Særlig de to siste kunne jeg tenke meg å eie.:rolleyes:

Men YM-en blir uansett for dyr til at jeg kan tenke på den.

SUB-en er derimot innen rekkevidde. Når du regner ut et bud på 65 betyr at den har fått maks trekk på alle kriterier utenom materiale. Jeg hadde nok godt opp til 68 før jeg bød med tanke du helt sikkert kan vise til høy GG-status.
Men samtidig må jeg anta at den er handlet i gråmarkedet. I praksis ville nok det fått meg til å avstå fra bud i det hele tatt. Men det er jo meg.:oops:

Denne modellen er det ellers mange av til salgs, og jeg tror at med tålmodighet skulle jeg fått tak i en som var innenfor kriteriene. Jeg er heller ikke i særlig tvil om at du ville fått en pris du kunne akseptere om du ønsket å selge.
Det eneste som er sikkert er at handelen ikke ville foregått mellom oss to.;)

Er Rolex overpriset: Ikke etter min mening. Hverken som ny eller i bruktmarkedet. Det siste er så stort at det knapt lar seg argumentere at det er feil. Men variasjonene vil alltid være der.
 
Tre flotte klokker du viser der Tom!
Særlig de to siste kunne jeg tenke meg å eie.:rolleyes:

Men YM-en blir uansett for dyr til at jeg kan tenke på den.

SUB-en er derimot innen rekkevidde. Når du regner ut et bud på 65 betyr at den har fått maks trekk på alle kriterier utenom materiale. Jeg hadde nok godt opp til 68 før jeg bød med tanke du helt sikkert kan vise til høy GG-status.
Men samtidig må jeg anta at den er handlet i gråmarkedet. I praksis ville nok det fått meg til å avstå fra bud i det hele tatt. Men det er jo meg.:oops:

Denne modellen er det ellers mange av til salgs, og jeg tror at med tålmodighet skulle jeg fått tak i en som var innenfor kriteriene. Jeg er heller ikke i særlig tvil om at du ville fått en pris du kunne akseptere om du ønsket å selge.
Det eneste som er sikkert er at handelen ikke ville foregått mellom oss to.;)

Er Rolex overpriset: Ikke etter min mening. Hverken som ny eller i bruktmarkedet. Det siste er så stort at det knapt lar seg argumentere at det er feil. Men variasjonene vil alltid være der.

Nei, den er ikke fra gråmarkedet. I tillegg er den omsatt to ganger den siste måneden for ca 20k mer enn ditt bud ville vært. Men tålmodighet er en dyd :rolleyes:
 
Tre flotte klokker du viser der Tom!
Særlig de to siste kunne jeg tenke meg å eie.:rolleyes:

Men YM-en blir uansett for dyr til at jeg kan tenke på den.

SUB-en er derimot innen rekkevidde. Når du regner ut et bud på 65 betyr at den har fått maks trekk på alle kriterier utenom materiale. Jeg hadde nok godt opp til 68 før jeg bød med tanke du helt sikkert kan vise til høy GG-status.
Men samtidig må jeg anta at den er handlet i gråmarkedet. I praksis ville nok det fått meg til å avstå fra bud i det hele tatt. Men det er jo meg.:oops:

Denne modellen er det ellers mange av til salgs, og jeg tror at med tålmodighet skulle jeg fått tak i en som var innenfor kriteriene. Jeg er heller ikke i særlig tvil om at du ville fått en pris du kunne akseptere om du ønsket å selge.
Det eneste som er sikkert er at handelen ikke ville foregått mellom oss to.;)

Er Rolex overpriset: Ikke etter min mening. Hverken som ny eller i bruktmarkedet. Det siste er så stort at det knapt lar seg argumentere at det er feil. Men variasjonene vil alltid være der.
Hold on, hold on..... Nå er nok klokkene til @TomB ikke akkurat gråmarkedklokker for å si det mildt. Blir litt som å si at krona til kongen er fake. Litt frekt å anta slik ting, men sikkert ikke ment sånn fra din side :) I tillegg får man ikke tak i en legit og pen 116613lb til under 90k uansett hvor tålmodig man er. En 16613lb smuglet fra gråmarkedet i Dubai og fra en "sista priset" selger kan nok være mulig, men syns det er viktig å være litt realist her og. Imo ;)
 
Nei, den er ikke fra gråmarkedet. I tillegg er den omsatt to ganger den siste måneden for ca 20k mer enn ditt bud ville vært. Men tålmodighet er en dyd :rolleyes:

OK, jeg fikk ikke stokket parameterne riktig der altså.
Og jeg hadde jo ikke fått den uansett, selv om åpningsbudet hadde blitt jekket opp med ca 10-12% før jeg hadde gitt meg.

Det kan se ut som materialprosentene mine for gull er for pessimistiske hvis jeg skal få tak i en slik en.
Kanskje er også 5% for mangel på grønn tag for mye.
Det er bare å ta lærdom der man kan, takk for dette innspillet @TomB!