Verdien på en brukt Rolex

Hold on, hold on..... Nå er nok klokkene til @TomB ikke akkurat gråmarkedklokker for å si det mildt. Blir litt som å si at krona til kongen er fake. Litt frekt å anta slik ting, men sikkert ikke ment sånn fra din side :) I tillegg får man ikke tak i en legit og pen 116613lb til under 90k uansett hvor tålmodig man er. En 16613lb smuglet fra gråmarkedet i Dubai og fra en "sista priset" selger kan nok være mulig, men syns det er viktig å være litt realist her og. Imo ;)

@TomB tok min antagelse om gråmarkedet pent. Og det var ikke ment frekt på noe vis:eek:, gråmarkedet kan man ha mange meninger om, det har jo for eksempel jeg, men det er nå tross alt en helt kurant og lovlig måte å skaffe seg klokke på om man følger regler for import og moms.

Umulig å få tak i denne under 90k? Det skal jeg ikke bestride. Men om det hadde dukket opp en her i Oslo som ikke var mer enn ca 1 år gammel, tatt ut hos Bjerke og tilbudt av en GG, ville jeg vært villig til å gå over det nivået. Med god margin, og fortsatt innenfor parameterne mine.

Før eller siden blir det nok (minst) en Rolex til på meg. Men ikke riktig ennå. Må først se hva som kommer av nyheter i vår. Er spent på det!
 
Dette er en artig tråd, klokkenerding på meget høyt nivå. Og nei, jeg prøver ikke å være ironisk :)

Men @TomB - når kjøpte du en klokke ny hos AD sist? :D
 
image.jpeg
Hva sier formelen din om denne?
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy og TomB
Vis vedlegg 24668 Hva sier formelen din om denne?
Formelen sier ikke noe fornuftig om denne. Som du selvsagt har konstatert. Etterspørsel langt over tilbud gir vel fortsatt muligheter for bruktpris over nyprisen.
Men det er er en situasjon som er milelangt unna "normal"-markedet. Som min formel er ment for, men sikkert ikke godt nok forklart.
 
En tommelfingerregel har vel vært å se på salgsannonsen på rolexforums eller tilsvarende. Deretter er det bare å multiplisere med kronekursen og voila! (Mva ser legger du ikke til) funket for noen år siden, men usikker nå.
 
Den viktigste tommelfingerregelen er nok at Rolex-eiere, og i særdeleshet Rolex-selgere, normalt har overdrevent tro på verdien av eget objekt.
Generelt ikke uvanlig når man skal gjøre seg opp en objektiv (?) mening om hva gjenstander av høy verdi representerer.

Hus, biler, gull, smykker (ja til og med klokker) har en tendens til å skuffe selgeren når handelen er opp og avgjort. Det gjør seg nok også ofte gjeldende for selgere av Rolex.

Så min konklusjon er at meldinger om å ligge unna "skambud" (hva nå det måtte være), "ferdig pruta" og andre offensive meldinger fra selger er det bare å ignorere.

Før eller siden får man det man ønsker seg til en akseptabel pris.

Uten at jeg på noen måte påstår at (nyere) Rolex er for høyt priset i annenhåndsmarkedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: runes og Sinn
Jeg synes det er veldig artig at det forsøkes lage en formel for dette, og kan til dels og være med på enkelte argumenter. Men, dette blir jo så teoretisk at det egentlig blir litt uinteressant?

Altså, bruktmarkedet går litt opp og ned hele tiden, med tilbud og etterspørsel. Det er et etablert faktum, på lik linje som at det er vanskeligere å selge standard ting som en 116610LN i januar, når folk har mindre penger etter jule osv. Mer kostbare ting treffer gjerne de med litt mer midler, og de er ikke like rammet av januar-rushet, og kan handle når de vil.

Redd denne formelen din ikke gjør stort annet enn å sikre at du vil gi en mengde skambud på din vei, og trolig ikke ende opp med noen Rolex (av de mer populære modellene i alle fall) uten å svelge en kamel eller to, og gå ganske langt utenfor hva formelen forteller deg.

Alternativt bør det legges inn parametere som "er selger HELT desperat etter penger?" og "har selger funnet noe i en skuff, uten å ane hva det er verdt?" En sjelden gang stikker noen av med et skikkelig kupp, og da er det gjerne en av de for her nevnte parametere som er involvert.

Det sagt, så berømmer jeg virkelig initiativet (ikke ironi eller noe, mener det virkelig) Og Rolex er og blir overpriset langt opp i skyene ...som boligmarkedet. Men, sånn er det nå engang;)
 
Redigert:
Jeg akter ikke å opparbeide meg et rykte som "skambyderen", hverken på Sonen eller andre steder.;)

I praksis blir det nok ingen bud fra meg uten at selgeren foreslår en pris som er sånn ca. innen rekkevidde for min formel. Og det har jeg jeg faktisk registrert en god del eksempler på.
Samtidig har jeg også sett klokker som neppe blir solgt uten at selgeren før eller siden aksepterer en pris som i utgangspunktet er i nærheten av et "skambud".:mad: Sett fra selgerens side.

Ellers er det jo, som mange påpeker, ingen fasit i dette spørsmålet. Mange har hatt moro av min formel, meg inkludert, og det er jo ikke å forakte i hverdagen.:p