Venteliste

Da jeg kjøpte min første Rolex hos Bjerke i 1993 hadde de vel alt inne, bortsett fra Daytona i stål da ;) Året etter ble det en "Pepsi" :)
 
Hva skal egentlig til for å komme seg på venteliste? Jeg har titta litt på en ny grønn Rolex OP 41, men aner ikke hva som skal til.

Og jeg føler meg litt tett om jeg spør.
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Åh, du kommer langt med et løfte om å ofre din førstefødte... :)

Det kommer litt an på forhandler og modell, men det vil typisk bli vist til tidligere kundeforhold (eller mangel på sådant...) for de mest attraktive modellene.

Det enkleste er å ringe -eller enda bedre, stikke innom- en forhandler for å spørre.

PS: Det er overhodet ikke noe dumt spørsmål; det er ganske fascinerende at en slik praksis i det hele tatt finnes på et masseprodusert produkt... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ehauger
Fikk rabatt på Bleu i 2016. Har stått på venteliste for å få tak i ny siden 2017. Har egentlig gitt opp. De har sluttet å svare meg på mail også, så tror ikke jeg er på noen liste i praksis lenger.

Det positive er at jeg kjøpte en Rosegull Reverso av MrMstone for et års tid siden som jeg nesten har brukt hver dag i ett år. Remmen er blitt utslitt og jeg skal ringe Bjerke og få bestilt opp en ny når jeg får ånden over meg. Har aldri vært så nær en keeper før...
 
Hva skal egentlig til for å komme seg på venteliste? Jeg har titta litt på en ny grønn Rolex OP 41, men aner ikke hva som skal til.

Og jeg føler meg litt tett om jeg spør.
Mitt tips, hvis du ikke har kjøpt klokker der tidligere, er å stikke innom utenom de travleste tidspunktene, vær hyggelig, slå av en prat om klokker og vis genuin interesse. Da skiller du deg ut fra alle som dropper innom for å kjøpe SS Rolex, som de sikkert er ganske møkk lei av.
 
  • Liker
Reaksjoner: ehauger
Mitt tips, hvis du ikke har kjøpt klokker der tidligere, er å stikke innom utenom de travleste tidspunktene, vær hyggelig, slå av en prat om klokker og vis genuin interesse. Da skiller du deg ut fra alle som dropper innom for å kjøpe SS Rolex, som de sikkert er ganske møkk lei av.
Det er litt tanken min også. Jeg får se. Enten så blir det en BB41 eller en forespørsel om det er aller nådigst lov å komme på venteliste for en annen klokke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Canuck
Kan noen si noe konkret om hvor mye tidligere/fremtidig handel som forutsettes for å i det hele tatt komme seg på venteliste for en av mer attraktive klokkene (les; sportsur fra Rolex)? Jeg vil tro at man i større grad blir "tilgodesett" desto mindre attraktive modeller man kjøper (les; datejust 31 i gult gull e.l.).

Kommer man noen vei dersom man legger igjen 500 000?
 
Aller først: beklager, dette er ikke et konkret svar på spørsmålet ditt.

En kvalifisert gjetning er at ingen kan si noe konkret da betingelsene for å komme på venteliste nok er lite konkrete og gir rom for endel skjønn.

Om penger overhodet ikke er et problem, er jo dette et glimrende påskudd for å drive litt empirisk forskning av type rusle innom og si at du vil ha en ND Sub, er klar over at de har ventelister lange som år og tilogmed venteliste for å komme på venteliste - og lure på om de kan peke på noen modeller du kan kjøpe for å rykke frem i køen.

(Dette høres kanskje litt spydig ut, men essensen er seriøs - det ville overraske meg veldig om det ble operert med objektive kriterier, og overraske meg enda mer om disse kriteriene, om de fantes, ble kjent for allmuen. Om ikke annet ville en nestenoffentlig oversikt over hva som måtte til føre til et heftig hylekor fra sidelinjen...)
 
  • Liker
Reaksjoner: 123uno og MrJensen
Det hadde vært moro forskning, ja. Vi må finne noen som kan ofre seg:coffee:

Jeg tror du er på korrekt spor med at det få klare holdepunkter for hva som kvalifiserer til å komme å liste og ikke, så håper noen med konkret erfaring kan si noe om dette.
 
Jeg står nå på venteliste på en populær sportsmodell hos Bjerke. Jeg har ikke lagt igjen enorme summer der, men jeg er «totalkunde» der. Med det mener jeg at jeg tar service på mine klokker der, kjøper remmer der, har kjøpt en urskive eller to der osv. På bakgrunn av dette, kjenner de ansatte meg og ser at jeg kommer inn med samme klokken på armen som jeg kjøpte der for to år siden når jeg fylte 40. Jeg har brukt butikken og verkstedet deres gjennom mange år og før denne Rolex-krisen inntraff. Langvarig og hyggelig kundeforhold tror jeg betyr mer enn kroner og øre.
 
Jeg har kjøpt 30++ og servet Rolex og Omega hos min lokale AD. Maser ikke, ringer eller møter opp kanskje annen hver måned i tilfelle de har fått leveranse. Ingen nåde. Da ble det IWC Portuguieser hos @JørgenO - og for en service og entusiasme! Det er klart norske AD's som forhandler Rolex skulle gjerne hatt trailerlass med leveranser av Rolexer. Men føler meg forbigått og Rolex har sunket heftig hos denne tidligere entusiasten. Heldigvis har jeg klart å beholde en 16170 pepsi før galskapen startet. Regner ikke med jeg får en telefon fra
AD med det første. I'm out. Blir for dumt. Må være kjendis eller kjøpe 10 ur i måneden for å bl prioritert virker det som. Finnes andre kjekke ur heldigvis.
 
Kan noen si noe konkret om hvor mye tidligere/fremtidig handel som forutsettes for å i det hele tatt komme seg på venteliste for en av mer attraktive klokkene (les; sportsur fra Rolex)? Jeg vil tro at man i større grad blir "tilgodesett" desto mindre attraktive modeller man kjøper (les; datejust 31 i gult gull e.l.).

Kommer man noen vei dersom man legger igjen 500 000?

Hm…. Vanskelig å si….

Mine tanker;
Dersom du kjøper diverse Cartier / Hublot, etc for en samlet sum av 500k + i løpet av et par år burde du ha en sjans til å komme på liste for en halvkurrant stålklokke fra Rolex - men ikke forvent daytona med hvit skive eller pepsi…

Tapet ditt på ventepølsene vil nok langt overstige besparelsen ved å kjøpe én stålklokke ny fra AD versus bruktkjøp med en gang. Så om det er noe du virkelig vil ha, og ikke har noe forhold til AD, så tror jeg det beste ofte er å hoste opp kronene som skal til og kjøpe det du egentlig vil ha brukt.

Selv har jeg brukt mer enn 500k hos én forhandler i løpet av de siste par årene, men får hverken kjøpe pepsi, daytona i stål eller daytona i hvittgull på oysterflex..
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 123uno
Finnes andre kjekke ur heldigvis.

Heldigvis! Høres for øvrig ut som om du har kommet skikkelig dårlig ut av et AD-forhold som etter alle solemerker bør kvalifisere til både det ene og det andre.

Selv har jeg brukt mer enn 500k hos én forhandler i løpet av de siste par årene, men får hverken kjøpe pepsi, daytona i stål eller daytona i hvittgull på oysterflex..

Nettopp. Listen ligger med andre ord såpass høyt.

Takk for svar!
 
  • Liker
Reaksjoner: TCCW