Veien til MC-Lappen

Banekjøring er utrolig gøy. Jeg var dog mye heldigere med været når jeg kjørte på bame i høst.

Langkjøring var noe helt annet. Hadde regn og 3-4 grader. Det var noe av det kjipeste jeg har gjort. For dårlig kledd og iskald. Hjalp ikke at hanskene ikke var i nærheten av vanntette heller (lånte klær av kjøreskolen).

Lykke til med oppkjøring! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Selv kjøretimer kan være skumle....

I dag var jeg ute på kjøretime og vi svingte innom trafikkstasjonen. Der kjørte vi litt i kjøregården. Unnamanøveren har jeg tatt problemfritt aldri så mange ganger. Det er en jeg liker godt. Det regnet i dag, men det regnet mer sist. Plutselig seglet jeg bortover asfalten....

Det er bra med sikkerhetsutstyr!! GoreTex-jakken jeg har utenpå MC-jakken fikk noen huller. Selv en liten metallbil som jeg har på nøkkelknippet i lommen fikk riper på "bakskjermen". Ellers så gikk det bra. Jeg "slo meg litt", men frisk og fin. Kjørelæreren tok det også bra. Han er en utrolig dyktig og hyggelig kar!! Jeg tok øvelsen et par ganger til etterpå. Da satt den slik den alltid har gjort.

En erfaring rikere!

Langtur neste gang. Og jeg gleder meg!

8
 
Dagens bilde!
Yess!

Strålende vær og langtur med kjøreskolen.

Det ble ikke så kunstnerisk motiv og oppstilling, men gleden bak bildene er store!

Vi kjørte ut mot Ingjerstrand, Fagerstrand og Ås.
Fine veier og en nybegynner hadde en flott stund sammen med en utrolig trivelig kjørelærer!
(Det er rart hvor hyggelig slikt blir da!)
WP_20170524_12_05_39_Rich.jpg

Bildet er fra lunch'en.

Litt tid i kjøregården etterpå.
WP_20170524_14_33_11_Rich.jpg


Det er kjørelæreren sin Harley som er helt nederst....
Herlig lyd å høre på!

Dagens klokke ble ikke med, men det har vært "Hverdagsklokken" de siste ukene.
WP_20140103_002.jpg


Dette kommer til å bli en flott sommer!

8-D


Edit: Harley'en er nest nederst....
 
Kjekk tråd. :) To spørsmål for kontekst:

a) Hvor mange kjøretimer har du hatt?
b) Hvor mange (tror) du gjenstår til å få sertifikatet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Kjekk tråd. :) To spørsmål for kontekst:

a) Hvor mange kjøretimer har du hatt?
b) Hvor mange (tror) du gjenstår til å få sertifikatet?

Jeg skal få tatt en opptelling på dette.
Nå har jeg lagt tilside alle kvitteringene for å se hva sluttsummen ble. Feig som jeg er, så har jeg ikke tatt en full opptelling enda, men budsjettet var beregnet på 25-30,000 for lappen. Det er jo betydelig mer enn hva en grei moped ville kostet, men fordelene med "full MC-lappen" er flere.

- Jeg har fått en bedre opplæring og blitt en betydelig bedre fører (av moped og fått refresh for bil). Ingen ting å klage på der.
- Prismessig for kjøretøy, så har jeg nå et større spenn å se på.
- Mopeder som går i kun 45 KM/T har vel aldri vært ansett som trygge i trafikken. Egentlig burde disse vært plassert i "blodsporene" (sykkelstiene). Det er ikke bra å ligge i veien med så lav fart og akselerasjon som disse har. Det er et problem.
- Problemstillingen over kunne vært delvis løst med trimming. Ulempen er at man da kjører et ulovlig kjøretøy, og det blir fire/fem laken i bot. Det er vel heller ikke umulig at mopeden må vises til biltilsynet for kontroll.

Fordelene med lappen til full MC har flere fordeler enn ren hygge med MC! Dette blir praktisk også. Det er så mange lekre MC'er der ute!

Nå er jeg på oppløpssiden! Sommeren! Her kommer jeg!!!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Mr Davis
Da har jeg hatt oppkjøring!

Jeg vil gjerne få sitere sensor; "Dette er en solid bestått".

Nå har jeg MC-Lappen!

Når jeg kommer hjem skal jeg prøve å få regnet sammen hva kalaset har kostet så langt!

8- D
 
Øvelseskjøring med femtenåringen i helgen; flott vær og fine veier. Det er med betydelig tvesinn jeg holder på med dette. På den ene siden kjenner jeg veldig godt igjen gleden og fascinasjonen for å kjøre fra da jeg selv var tenåring, og jeg vil heller at de skal kjøre en lett mc med ordentlige bremser, kjøreegenskaper og mulighet for å holde følge med trafikken enn de billigkonstruerte mopedene - spesielt siden de må kjøre et stykke på landeveien for å komme seg dit de skal. Det er også morsomt å se at eldstegutten som har kjørt lett mc i to år nå, ved hjelp av youtubevideoer, gnienhet og ungdommelig overmot har tilegnet seg så mye mekanisk kompetanse at det er lenge siden jeg kunne lære ham noe. (Har du demontert hele girkassen? Hvorfor?" " Jeg ville bare se hvordan den virket") Dessuten er det moro å kjøre sammen med dem, og jeg merker min lett sovende mc-glede våkne til liv.

På den annen side skulle jeg helst sett at de holdt seg til tråsykkel. Jeg husker med gru hvor hodeløst umoden jeg selv var som sekstenåring, og selv om jeg håper og tror de er mer ansvarlige enn jeg var, og både sykler, hjelmer og utstyr er langt bedre enn det jeg hadde, er det fortsatt farligere enn noe annet transportmiddel på veien.

Nåvel. Fin dag var det uansett.
2A560AC9-B8EB-4B55-A568-CEB08C4A7906.jpg


D4AE1239-0EF5-4861-BBB6-0FEA0E9433F1.jpg


Ninjaedit: Gratulerer, @Grendel !
 
Redigert:
Så er MC-Lappen i boks!
Et nytt liv begynner nå som MC-fører. Dette kommer til å bli hyggelig!
Takk til dere alle for oppløftende meldinger og inspirasjon.

Det ble mindre tid til privatkjøring, som jeg hadde avtalt med @Mr Davis, men det var godt å ha deg i bakhånd. Takk for det!
Takk også til @crown guard for prøving av MC etc!

Nå har jeg fått tatt en opptelling. Budsjettet som var satt opp hadde mål av 25-30,000. Selve oppkjøringen ble dyrere enn jeg husket, så jeg passerte hårfint 30,000. Det må ansees som innafor.
MC-Lappen 2017.PNG


Da jeg begynte med kjøretimer så hadde jeg bestemt meg for å stå på litt, og bestille ny time for hver gang. Dette var selvfølgelig for å ikke glemme så mye mellom hver gang. Kontinuitet, var stikkordet. Kjørelæreren min mente at det da ville være bedre med to timer i uken.... Derfor hadde jeg to timer i uken den første tiden.

I mellomtiden hadde jeg booket oppkjøring, og tatt høyde for litt tid til trening. Hvor mye jeg trengte, eller hvor lang tid jeg ville trenge, var jeg usikker på. Derfor ble 29 mai valgt på måfå. Min kjørelærer, som var en dyktig, flink og morsom biker, var aldri nervøs for oppkjøringen. Han var sikker på at alt ville gå fint 29 mai. Jeg kunne meg nok da kunne klart meg med færre timer, men en time i uken, for kontinuitet, ville nok vært nødvendig.

Alt i alt, så vil jeg si at dette har vært verd det! I alle fall nå!
En ny verden med MC har åpnet seg!

Og, huff, ingen MC bilder (eller klokke-bilder) i dag. Det skyldes nok at jeg kom ganske sent på jobben etter oppkjøringen!

Til slutt så håper jeg at denne tråden blir til inspirasjon og gjenbruk for andre som vil ta MC-lappen!

8
 
Så er MC-Lappen i boks!
Et nytt liv begynner nå som MC-fører. Dette kommer til å bli hyggelig!
Takk til dere alle for oppløftende meldinger og inspirasjon.

Det ble mindre tid til privatkjøring, som jeg hadde avtalt med @Mr Davis, men det var godt å ha deg i bakhånd. Takk for det!
Takk også til @crown guard for prøving av MC etc!

Nå har jeg fått tatt en opptelling. Budsjettet som var satt opp hadde mål av 25-30,000. Selve oppkjøringen ble dyrere enn jeg husket, så jeg passerte hårfint 30,000. Det må ansees som innafor.
Vis vedlegg 43811

Da jeg begynte med kjøretimer så hadde jeg bestemt meg for å stå på litt, og bestille ny time for hver gang. Dette var selvfølgelig for å ikke glemme så mye mellom hver gang. Kontinuitet, var stikkordet. Kjørelæreren min mente at det da ville være bedre med to timer i uken.... Derfor hadde jeg to timer i uken den første tiden.

I mellomtiden hadde jeg booket oppkjøring, og tatt høyde for litt tid til trening. Hvor mye jeg trengte, eller hvor lang tid jeg ville trenge, var jeg usikker på. Derfor ble 29 mai valgt på måfå. Min kjørelærer, som var en dyktig, flink og morsom biker, var aldri nervøs for oppkjøringen. Han var sikker på at alt ville gå fint 29 mai. Jeg kunne meg nok da kunne klart meg med færre timer, men en time i uken, for kontinuitet, ville nok vært nødvendig.

Alt i alt, så vil jeg si at dette har vært verd det! I alle fall nå!
En ny verden med MC har åpnet seg!

Og, huff, ingen MC bilder (eller klokke-bilder) i dag. Det skyldes nok at jeg kom ganske sent på jobben etter oppkjøringen!

Til slutt så håper jeg at denne tråden blir til inspirasjon og gjenbruk for andre som vil ta MC-lappen!

8
Gratulerer :) Morsom tråd @Grendel

Men shaaiit...dette var dyrt synes jeg. Er dette standard pris sånn ca?

Går svanger med tanken om mc lappen selv, men vurderer å ta abort når jeg ser dette regnestykket.

// KAB
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hmm, dyrt syns jeg. Tok selv lappen på MC for lenge siden og da var det billig, husker iallefall ikke at jeg reagerte på prisen. Tok lappen på lastebil (tungt kjøretøy over 7.5 tonn) for noen få år siden i England og det tok en uke på intensivkurs og kostet ca 11.000 norske kroner for alt, teori, kjøretimer, oppkjøring og alt, vet ikke hvorfor alt skal være så steike dyrt i Norge men slik vil vel nordmenn ha det så da har det blitt slik.

Ser på regnestykket at en såkalt langtur kostet hele 5500 kroner... for en slik pris skulle man tro turen gikk over flere dager?! Da jeg tok lappen i UK på lastebil var dette medregnet flere timers kjøring pr dag fra mandag til og med fredag med en 15 tonns lastebil, ikke en liten motorsykkel som ikke koster stort å hverken kjøpe eller drive i forhold til en svær lastebil.

Det er jo ikke slik at briter kjører noe dårligere enn nordmenn i trafikken, antall ulykker er forholdsvis omtrent helt likt, dette på tross av den enormt grundige opplæringen i Norge og de utrolig strenge reglene for å bryte trafikkregler etc.

Men gratulerer med lappen på MC, som kjøreopplevelse er jo MC noe helt annet enn de fleste biler, mye morro for pengene uansett hvor mye det koster å ta lappen.

Vil anbefale veteranmotosykler isteden for de nye, mange fordeler som lav forsikring, lav årsavgift, ikke noe verditap pga at syklene holder seg i verdi når de blir over ca 30 år gamle, og ikke minst all morroa med å restaurere, vedlikeholde og miljøet rundt veteransykler som etter mitt syn er mye mer givende enn for nyere sykler. Dessuten er det mye mindre fristende å bryte fartsgrensene med de eldre syklene så de er egentlig sikrere å kjøre pluss selvsagt at det er mye mindre sjanse for å miste lappen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hmm, dyrt syns jeg. Tok selv lappen på MC for lenge siden og da var det billig, husker iallefall ikke at jeg reagerte på prisen. Tok lappen på lastebil (tungt kjøretøy over 7.5 tonn) for noen få år siden i England og det tok en uke på intensivkurs og kostet ca 11.000 norske kroner for alt, teori, kjøretimer, oppkjøring og alt, vet ikke hvorfor alt skal være så steike dyrt i Norge men slik vil vel nordmenn ha det så da har det blitt slik.

Ser på regnestykket at en såkalt langtur kostet hele 5500 kroner... for en slik pris skulle man tro turen gikk over flere dager?! Da jeg tok lappen i UK på lastebil var dette medregnet flere timers kjøring pr dag fra mandag til og med fredag med en 15 tonns lastebil, ikke en liten motorsykkel som ikke koster stort å hverken kjøpe eller drive i forhold til en svær lastebil.

Det er jo ikke slik at briter kjører noe dårligere enn nordmenn i trafikken, antall ulykker er forholdsvis omtrent helt likt, dette på tross av den enormt grundige opplæringen i Norge og de utrolig strenge reglene for å bryte trafikkregler etc.

Men gratulerer med lappen på MC, som kjøreopplevelse er jo MC noe helt annet enn de fleste biler, mye morro for pengene uansett hvor mye det koster å ta lappen.

Vil anbefale veteranmotosykler isteden for de nye, mange fordeler som lav forsikring, lav årsavgift, ikke noe verditap pga at syklene holder seg i verdi når de blir over ca 30 år gamle, og ikke minst all morroa med å restaurere, vedlikeholde og miljøet rundt veteransykler som etter mitt syn er mye mer givende enn for nyere sykler. Dessuten er det mye mindre fristende å bryte fartsgrensene med de eldre syklene så de er egentlig sikrere å kjøre pluss selvsagt at det er mye mindre sjanse for å miste lappen.

Det er latterlig dyrt med førerkort i Norge, men reagerte på at oppkjøringen var såpass dyr. Tror ikke jeg betalte så mye, men jeg hadde oppkjøring i 2015 når det enda var oppkjøring over to dager så husker ikke hva totalen ble. Måtte leie sykkel to dager, men hadde vel bare oppvarmingstime før jeg skulle ut på veien. Men dyrt er det for noe man ikke nødvendigvis bruker så mye.

Hva veteransykler angår så må man vurdere hva man vil med sykkelen. Om man vil dra den frem et par søndager i solskinnet på sommeren og kjøre sakte rundt i sentrum så er det nok flott. Man må vere villig til å faktisk skru en del, bruke penger på deler (som igjen kan føre til at en veteran fort blir dyrere enn noe nyere totalt).. Om man vil kjøre *host* aktivt på svingete landeveier er det absolutt en fordel med sykkel fra denne siden av 2000 tallet. Man får gjerne sykler med bedre respons, bedre understell og ikke minst bedre bremser. Alt vesentlig viktigere for sikker kjøring enn "går så sakte at man ikke bryter fartsgrensen" i alle hastigheter.

Også til slutt da @Grendel gratulerer så mye med innsteget inn i en flott hobby og et praktisk men upraktisk transportmiddel. Har bare kjørt sykkel i alt slags vær i 2mnd nå, og det har vært stort sett flott, selv om jeg tidvis har nærmest fått frostskader på familiejuvelene. Jeg vil si som jeg lærte av min far, man kan ikke å kjøre selv om man har lappen i lomma. Kjør innenfor rimelighetens grenser til å begynne med, så merker man fort at man gradvis (og ganske raskt må jeg si) blir mye flinkere til å håndtere sykkelen i den virkelige verden, ikke bare innenfor A4-greiene man gjør hos kjøreskolen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det har gått med en del penger. På den annen side så vil jeg si at det utstyr som kjøreskolen hadde, og kvaliteten på den læreren jeg hadde var meget god. Jeg vil derfor si at jeg har fått mye igjen for pengene, og at det jeg har vært gjennom har gjort meg til en bedre fører enn jeg var før (da jeg bare kjørte moped).

Om det er snakk om mange kroner? Vel, det vil nok aldri bli så billig igjen som det er nå. Derfor var det lurt å kaste seg på med en gang.

Når du først er innafor, så er det mange dører som har åpnet seg.


8
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s og chrgod
Hva veteransykler angår så må man vurdere hva man vil med sykkelen. Om man vil dra den frem et par søndager i solskinnet på sommeren og kjøre sakte rundt i sentrum så er det nok flott. Man må vere villig til å faktisk skru en del, bruke penger på deler (som igjen kan føre til at en veteran fort blir dyrere enn noe nyere totalt).. Om man vil kjøre *host* aktivt på svingete landeveier er det absolutt en fordel med sykkel fra denne siden av 2000 tallet. Man får gjerne sykler med bedre respons, bedre understell og ikke minst bedre bremser. Alt vesentlig viktigere for sikker kjøring enn "går så sakte at man ikke bryter fartsgrensen" i alle hastigheter.


Vel, mange mener det samme som deg her, men ikke alle ;)

Kan vel sitere Jay Leno som har en egen youtube kanal der han representerer det feteste av det fete av biler og motorsykler, nytt og gammelt. Han har selv en gedigen samling og kjører mye MC, glad i Ducati, R-sykler i tillegg til det gamle. Men når han skal ut og virkelig KJØRE motorsykkel velger han en Triumph 650 fra midten av 60-tallet....

Her kan man se Leno presentere sin 1964 Triumph Bonneville 650:


Det enkle er ofte det beste!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vel, mange mener det samme som deg her, men ikke alle ;)

Kan vel sitere Jay Leno som har en egen youtube kanal der han representerer det feteste av det fete av biler og motorsykler, nytt og gammelt. Han har selv en gedigen samling og kjører mye MC, glad i Ducati, R-sykler i tillegg til det gamle. Men når han skal ut og virkelig KJØRE motorsykkel velger han en Triumph 650 fra midten av 60-tallet....

Her kan man se Leno presentere sin 1964 Triumph Bonneville 650:

Det enkle er ofte det beste!

Jeg også liker godt eldre kjøretøy, men det betyr ikke at det er det fornuftige valget. Det er også LITT tafatt å nevne en som skiter penger og har en drøss mekanikere ansatt i et fantastisk verksted, samt i bøtter og spann av kjøretøy å velge mellom. Om ene sykkelen hans streiker totalt og må stå i evigheter for å bli fikset så har han andre sykler å velge mellom, folk flest har ikke nødvendigvis muligheter til å ha mer enn en sykkel. Om det da er en av eldre årgang som plutselig bryter sammen har de ikke sykkel frem til de får fikset den, og deletilgang kan være problematisk og føre til lang reperasjonstid.
 
Jeg også liker godt eldre kjøretøy, men det betyr ikke at det er det fornuftige valget. Det er også LITT tafatt å nevne en som skiter penger og har en drøss mekanikere ansatt i et fantastisk verksted, samt i bøtter og spann av kjøretøy å velge mellom. Om ene sykkelen hans streiker totalt og må stå i evigheter for å bli fikset så har han andre sykler å velge mellom, folk flest har ikke nødvendigvis muligheter til å ha mer enn en sykkel. Om det da er en av eldre årgang som plutselig bryter sammen har de ikke sykkel frem til de får fikset den, og deletilgang kan være problematisk og føre til lang reperasjonstid.


Tja, vel det er jo en hobby da så spiller liten rolle om man man har litt downtid, iallefall ikke for de som har en genuin interesse for slikt. For de fleste som driver med vintage sykler er det minst like morro å skru som å kjøre. Men igjen, vi er alle ulike. Og jeg kjenner mange som har begrenset med penger som ikke kunne tenkt seg noe annet enn eldre sykler så at økonomien spiller noen rolle på akkurat det punktet er jeg usikker på?

Deletilgang er sjelden noe problem, f.eks eldre triumph sykler finns alle slitedeler tilgjengelig omtrent uansett hva det er snakk om.
 
Dette er noe som kan være greit å være klar over!

I går fikk jeg det nye førerkortet mitt i posten. OK, det var noe gjevere da jeg fikk mitt første utlevert, da var det varmt! Nå kommer det bare i posten.

Men; Da jeg ser på kortet, så ser jeg på baksiden at det er avmerket en kode jeg ikke kjenner til; B1.
Ved å se på bildet så ser jeg at det er avbildet noe som ser ut til å være en varebil! Etter litt googling så forstår jeg det som at B1 henviser til 3-hjuls og 4-hjuls motorsykler.... Dette ble derfor ikke helt klart for meg, så jeg kontaktet Statens Veivesen i dag. Da fikk jeg som svar at B1 er en international kode som ikke benyttes i Norge. Derfor er dette på mitt førerkort ikke fylt ut. Så internationalt er B1 en kode for å kjøre 3 og 4-hjuls motorsykler. I Norge har dette ofte vært omtalt som "FireHjulinger". Damen hos Statens Veivesen var enig med meg i at tegningen av det omtalte B1 kjøretøyet ikke var å anse som spesielt god....

Lappen-Koder.jpg


Linjen B1 viser en mindre heldig utforming av en firehjuls motorsykkel.

Årsaken til at linjen er med på førerkortet er for å kunne overføre eventuelle utenlandske førerkort til norske. For "oss" som allerede har et slikt førerkort er klasse B1 inkludert i B.

Hvordan dette blir løst om "vi" kommer til utlandet og vil kjøre firehjuling vet jeg ikke. Det kan være at de da forstår/vet at denne koden er inkludert. Eller vi får gå for en halvgod løsning; velge noe med to hjul.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Hm - ikke helt korrekt svar du fikk i fra Trafikkstasjonen @Grendel

EU direktiver er som kjent ikke helt enkelt å tyde.... men B1 skal være for "Heavy Quadricycle", L7E. Forenklet kan man si at dette er bil med mc-motor. Egenvekt kan ikke overstige 450kg eller 600kg for bil med plan eller varerom. Dette får meg til å tenke på Italia med sine Lambretta LI75 eller indiske "tuc-tuc", også kjent som scooter-varebil.

Med andre ord intet å gjøre med trike eller lett terrengkjøretøy, sistnevnte omtalt som ATV av mange.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel