Veien til MC-Lappen

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Innlegg
6.073
Sted
Oslo
Etter å ha kjørt bil i over 30 (egentlig 40) år, så arvet jeg min bror sin gamle moped. Denne har jeg benyttet med alt for stor glede i to år. Den begynner å bli sliten. Derfor melder lysten seg til å gå for en større sykkel. Dessverre så vil dette innebære å ta MC-Lappen. Dette får selvfølelig en økonomisk innhogg av betydning, og også tid.

Jeg har jo (selvfølgelig) aldri tatt MC-lappen, men lurer på om det er noen TS'ere i nærheten av Oslo S som kan gi meg en hjelpende hånd i denne forbindelse. Hva som er aktuelt, best, smartest etc vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg:
- En å trene på kjøre teknikk med
- En som jeg kan trene på kjøring med, da også mellom kjøretimene.
- En som kan pushe meg til å trene! :cool:
- Etc...

En kollega foreslo at det ville være smart å begynne å kjøpe MC, for da hadde jeg denne og det vil være enklere å få kjøretrening.... Da vil selvfølgelig også dette være et moment for råd...

Det er mange ubesvarte spørsmål.... Jeg kan bil, men MC har jeg aldri klådd på. Selvfølgelig liker jeg å se pene MC'er..... akkurat som pene biler etc...

8
 
Heisann @Grendel, Jeg har kjørt en stund og kan kanskje gi deg noen råd. Du sier ikke så mye om mopeden, men tolker at dette er en uten gir og clutch. Grunnen til at jeg spør, er at god clutch teknikk (sammen med riktig bremse-teknikk) er imperativt for å beherske en motorsykkel. Har du en moped med gir og clutch, så kan du øve med denne - og selv finne en egnet plass for kjøregårds-øvelser.

Tror ikke jeg ville ha anbefalt å kjøpe en motorsykkel, for å trene med denne. Selv hadde jeg en kamerat som tok meg med ut, hvor jeg drev øvelse uten at det var til fare for andre. Hvis du likevel velger å kjøpe en mc, så unngå r-sykkel (crotch-rocket) Gå eller for en modell med moderat ytelse og nøytral sitte-stilling. En mc med lavt tyngdepunkt føles enklere å håndtere, men går du for en med høyt - så gir dette mer trening i balanse - les kryp-kjøring.

Den første mc-en jeg øvde på, var en BMW F650 Fundoro. Den har mange av de kvalitetene jeg nevner, Et annet eksempel er Honda Transalp 650. Begge syklene er like på mange måter, foruten motorkonstruksjon - den første er en-sylindret den andre har en V-twin. En annen fordel er moderat vekt.....kommer ikke utenom at man kan velte (de fleste gjør det før eller siden, selv om de færreste innrømmer det) og da er det kjekt å kunne løfte denne uten hjelp. Apropos det, kjøp en sykkel med veltebøyle eller motor-bøyle. Skulle man være uheldig - så sparer man mc-en og seg selv ved en velt.

Til slutt - kjøp en bok om mc-kjøring/ "veien til førerkortet" - her plukker man opp mange gode råd, som vil komme til nytte under opplæringen - her har du en link til bok; https://teoritentamen.no/webshop/produkt/47/Veien_til_førerkortet_Motorsykkel_LB/

Lykke til videre - lite som gir mer morro enn motorsykkel, med buksene på - som en kommenterte......
 
Takk for tilbakemelding, @Mr Davis! (Jeg sender deg også en PM)
Min moped har ordentlig gear og clutch. Den har også kick-start. Jeg pleier å si at den er "et får i ulve-klær", for den ser jo ordentlig tøff ut! Pen form, som en ordentlig MC, bare litt mindre.
WP_20150503_14_12_39_Pro.jpg

Det jeg ønsker meg er en med "tilsvarende form", eller en chopper-liknende, som Yamaha Virago, Honda Shadow eller noe slikt.

Men om denne kan gi meg tilfredsstillende trening i starten, så er det greit å bruke den til det.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Stilig! Go for it!
Evt hva med en trike? :)

Triker er litt utfordrende å komme lett frem i trafikken til jobben. Bilene du passerer blir lett ripet opp. Eneste måten du unngår bråk på da er å kjøre med sort nazihjelm. Siden disse beskytter dårlig ved eventuelle uhell, så anser jeg en trike som "mindre egnet".

8
 
@Grendel, her er det bare å starte opp med kjøregårds øvelser!. I hovedsak dreier det seg om serpentiner kjøring, "garasjen", kryp-kjøring og bremse-test. Det var i alle fall pensum for snart 20 år siden på Risløkka.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har tidligere hatt lett sykkel lappen, men tok for tung mc i høst. Det anbefales. Opplæringen har blitt bedre de siste årene.

Anbefaler også boken (eventuelt videoen) "Full kontroll" som NMCU har laget. Er gratis og ligger her http://nmcu.org/

Lykke til! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har tidligere hatt lett sykkel lappen, men tok for tung mc i høst. Det anbefales. Opplæringen har blitt bedre de siste årene.
:)

Hei. Kan jeg spørre hva oppgraderingen fra lett til tung kom på? Vurderer å gjøre det samme da jeg ønsker litt mer motor enn min Vespa 125cc gir :)
 
Hei @S10an

Jeg husker ikke helt i farten, men mener man må regne med 15'-20' (kan huske feil her). Man må nesten ta alt på nytt selv om man har lett MC lappen. Men opplæringen har blitt betydelig bedre siden jeg tok lappen for lett sykkel. Jeg hadde også lest "Full kontroll" i forkant. Det var til hjelp for meg.

Jeg var veldig prisfokusert i starten, men landet på at kvaliteten var viktigst. Jeg gikk derfor til en kjøreskole jeg ble anbefalt fra en som jobbet med MC hos Statens Vegvesen, via en bekjent. De var ikke billigst men hadde ok priser. Tok nok et par timer mer enn helt nødvendig, men tror det er lurt i det lange løp. Man vil jo helst ha god kontroll når man først skal være på veien :)

Enkelte kjøreskoler har gunstige pakkepriser, men er kjipt hvis opplæringen ikke er god nok og man må kjøre opp på nytt :)
 
Dette var artig lesing for meg, for jeg vurderer i disse dager akkurat det samme. :)

Har lite erfaring med MC kjøring med gir, har tidligere bare kjørt scooter. Og det hjelper jo ikke særlig mye vil jeg tro.

Har skjønt at prisen vil ligge et sted mellom 15 og 25, men nesten like interessant for meg er hvor tid det vil ta.. Er det i utopisk å tenke at man vil kunne ha lappen innen la si 1. juli, om man begynner nå? Skjønner at det blir litt som å spørre om hvor langt et tau er, all den tid det selvfølgelig kommer an på mine ferdigheter også.

Uansett; Lykke til trådstarter. Kanskje vi sees på veien :)
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s og Grendel
Det er ikke utopisk å ha lappen innen 1.Juli om du begynner nå nei, det kommer mye an på deg selv og hvor ofte du il ha kjøretimer etc.

Dette var artig lesing for meg, for jeg vurderer i disse dager akkurat det samme. :)

Har lite erfaring med MC kjøring med gir, har tidligere bare kjørt scooter. Og det hjelper jo ikke særlig mye vil jeg tro.

Har skjønt at prisen vil ligge et sted mellom 15 og 25, men nesten like interessant for meg er hvor tid det vil ta.. Er det i utopisk å tenke at man vil kunne ha lappen innen la si 1. juli, om man begynner nå? Skjønner at det blir litt som å spørre om hvor langt et tau er, all den tid det selvfølgelig kommer an på mine ferdigheter også.

Uansett; Lykke til trådstarter. Kanskje vi sees på veien :)
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s, Grendel og Olako
Dette var artig lesing for meg, for jeg vurderer i disse dager akkurat det samme. :)

Har lite erfaring med MC kjøring med gir, har tidligere bare kjørt scooter. Og det hjelper jo ikke særlig mye vil jeg tro.

Har skjønt at prisen vil ligge et sted mellom 15 og 25, men nesten like interessant for meg er hvor tid det vil ta.. Er det i utopisk å tenke at man vil kunne ha lappen innen la si 1. juli, om man begynner nå? Skjønner at det blir litt som å spørre om hvor langt et tau er, all den tid det selvfølgelig kommer an på mine ferdigheter også.

Uansett; Lykke til trådstarter. Kanskje vi sees på veien :)


Det bør gå helt fint. Men er nok avhengig av kapasiteten til kjøreskolen, når du har tid og hvor fort du får oppkjøring. Bare å kontakte en skole så du kommer i gang :)
 
Flott sykkel. Yamaha'en vil nok bli en god venn på veien mot MC-lappen. :) Nakenstilen på den er moderne idag, selv om dette er en sykkel fra "forrige århundre".

Jeg la planene om mc-lappen på hylla I fjor, men kjenner at det rykker i venstrefoten igjen..
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Gratulerer med sykkel!
Tror den vil vise seg å være et godt valg for å lære seg teknikk, å gi mye kjøreglede.

Selv begynte jeg på en fulleffekts 600 r-sykkel og det gikk helt fint for min del uten noe annet enn moped sertifikat og begrenset erfaring fra før. Hadde den i et par år, men har hatt mer kjøreglede etter overgangen til nakensykkel til tross for litt mindre effekt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har vært gjennom disse filmene. De er veldig gode!
Det er helt klart at det er mye fornuftig å lære her!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Sral og Ban
Første tur i luftegården, eller kjøregården, for å være korrekt. Utrolig gøy. Fikk tenkt på krypkjøring, brems i sving og sving. Det er viktig å se riktig.

Sommeren 2017 vil jeg nok huske! Med gleeeeeede!

8