Veien til MC-Lappen

Teorien er nå i boks!
Tre feil. Tja, det må ha vært noen av disse hvor det var flere svar som var å andre som rette....

Glad?
YESS!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Nicolai
Første tur i luftegården, eller kjøregården, for å være korrekt. Utrolig gøy. Fikk tenkt på krypkjøring, brems i sving og sving. Det er viktig å se riktig.

Sommeren 2017 vil jeg nok huske! Med gleeeeeede!

8
Korrekt blikk - alltid opp og frem, samt der du ser - svinger du, har berget meg mange ganger. Ikke minst det å tørre å bruke bremsene - for og bakbrems, - låra klemt inntil tanken. Har prøvd dette med en gammel Electra Glide jeg hadde, da en real "hatt-kæll" i front, plustelig foretok en nødbrems inn mot rundkjøring, - vi var de to eneste motorvognene i mils omkrets. Bare flaks og en smule teknikk, som gjorde at han ikke fikk en "påhengsvogn" til sin Yaris.......
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Grendel
I dag var det kjøregåden igjen!

Det er gøy. Jeg merker at det er veldig nyttig det man lærer der. I tillegg så skal jo ikke dette være noe "uoppnåelig hinder". Det er fullt mulig å lære seg dette. Målet mitt nå er å få mengdetrening og kontinuitet for å få det maksimale utbyttet.... Jeg håper strategien virker!

Krypkjøringen er vanskelig. Jeg har klart løypen "noen ganger"! Med andre ord; jeg VET det lar seg gjøre, også for meg. Unnamanøver var ny i dag. Det virker også greit. Med kontrastyring så går det mye bedre. Du har faktisk tid til å tenke før siste svingen også, hvis det gjøres riktig. Dog så har jeg bare vært mellom 40 og 50, men klarte det en gang i 51! 8-D

:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Jone
Kjenner meg veldig igjen i det du sier her @Grendel
Husker jeg tenkte at jeg bare gledet meg til å komme ut i trafikken, bort ifra kjøregården.

Mens nå 5-6 år etter så er jeg stadig innom kjøregården for å friske opp litt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tips til krypkjøring, lett trykk på bakbrems hele tiden, så oppleves sykkelen mye mer stabil:) lykke til! MC er knallmorro når været er godt og veiene børstet for grus:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone og Grendel
Tips til krypkjøring, lett trykk på bakbrems hele tiden, så oppleves sykkelen mye mer stabil:) lykke til! MC er knallmorro når været er godt og veiene børstet for grus:)

Var ute i går kveld jeg, mørkt, regn og forholdsvis kaldt. Ned mot frysepunktet. God musikk på øret og grei bekledning gjorde det til en fryd. En runde på sykkelen er balsam for sjelen uansett forhold!

EDIT: Tips til krypkjøring når du er ute alene med lappen i lomma: Reis deg opp. Mye enklere å kjøre skikkelig sakte da!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg gikk fra å kjøre i all slags vær, til å kjøre i bare godvær. For til slutt å kun kjøre i litt overskyet vær, så jeg slapp å svette i skinndressen, endte med at jeg solgte sykkelen.

Har bare hatt r-sykler, men savner den barnslige gleden på to hjul som man hadde med moped. Kanskje jeg skal kjøpe meg en 300cc Vespsa?:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg gikk fra å kjøre i all slags vær, til å kjøre i bare godvær. For til slutt å kun kjøre i litt overskyet vær, så jeg slapp å svette i skinndressen, endte med at jeg solgte sykkelen.

Har bare hatt r-sykler, men savner den barnslige gleden på to hjul som man hadde med moped. Kanskje jeg skal kjøpe meg en 300cc Vespsa?:)

Både en 300cc Vespa og en retro motorsykkel (Bonneville, r nine t, etc) vil nok gi mye glede uten at man må kjøre fort :)
 
  • Liker
Reaksjoner: olem
Både en 300cc Vespa og en retro motorsykkel (Bonneville, r nine t, etc) vil nok gi mye glede uten at man må kjøre fort :)

Bonneville er prakteksempel på nydelige sykler i retro stil. Jeg så også en Yamaha som var i 70-talls-retro. Den hadde til og med kickstarter. Jeg husker ikke navnet. Mulig det bare var SR...

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Mye flott informasjon i denne tråden.
  • NMCU sine videoer er av høy kvalitet med tanke på innhold, bilde, klipp, lyd og fortellerstemme
  • Vurdert å ta A eller A2 i mange år
  • Har kun A1, så valget var p.t. lett
Etter å ha forflyttet meg på en Vespa, så ble lysten på en Varadero mindre. Ikke noe som tipper det ene i en eller annen retning - men det koker da egentlig ned til om du vil gire (ofte) eller kun vri på gassen.

Lykke til @Grendel :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Jone
Bonneville er prakteksempel på nydelige sykler i retro stil. Jeg så også en Yamaha som var i 70-talls-retro. Den hadde til og med kickstarter. Jeg husker ikke navnet. Mulig det bare var SR...QUOTE ]

Tipper det er SR400, - garantert lettere å kicke enn min gamle FL. Karl Johan eller "Grava" var ikke stedet å bomme på kick-start'n

Kawa W800 er også en trivelig MC med mye god retro stil. Kjenner en som har plukket av emblemene og satt på TR6 chrome bakskjerm, ikke mange som klarer å gjette riktig type/fabrikat.

Selv er jeg særs partisk til Milwaukee Iron. På min fjerde så langt...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dagens oppdatering er nødbrems og mer trening på krypkjøring og unnamanøver. Unnamanøver er herlig! Du kjenner virkelig at sykkelen virker og styrer bra! Krypkjøring er ikke lett. Det er lett å fokusere på at blikket skal være fremover. Dermed starter man å se på DEN kjeglen og så holder man blikket på DEN kjeglen... Det går, jeg kommer gjennom, men det er fortsatt vanskelig... Snart <U>skal</U> jeg også klare dette....

8
 
Bare å stå på og øve øve øve så blir man til slutt mester! Jeg fikk kjeft fordi jeg kjørte for sakte i krypkjøringa :eek:
Han mente jeg gjorde det unødvendig vanskelig for meg selv, selv om jeg gjennomførte det bra.
Men det er som du sier, blikket er merkelig viktig når man kjører sykkel. Man må bare tvinge seg til å se langt frem så blir ting mye enklere etterhvert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
@Grendel blir mye mer "flyt i kjøringa" også. Uavhengig og man kjører pent eller totalt gris med nedlegg så vil et blikk langt frem gjøre sykkelen mer stabil og man ungår å måtte "justere" sykkelen opp og ned i en sving hele tiden.

Hvis man "stivner" i en sving pga fart eller feil sporvalg er det 2 valg. Rette opp sykkel og bremse alt man makter før grøft/autovern kommer eller det aller beste selvsagt. Å se til dit du skal i svingen og holde synet 100% fiksert der til man har fått dratt sykkelen gjennom. Sykkel med varme dekk tåler mye ner en man tror.

Det er forøverig greit å slenge på god gummi på sykkelen. Jeg cet ikke hva som sitter på din nye yamaha petter, men de ekstra 500-1000 kr det koster å gå fra plastik kina touring dekk til sportselig myk gummi og gode egenskaper er vel verd det. Selv har jeg bestilt Metzler Sportec M7 RR til min nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s, csojs og Grendel
Dekk er viktig. Jeg er enig med deg der, @crown guard ! Det er en billig forsikring. På bilene bytter jeg alltid ved 4-5mm. Selvfølgelig kun anerkjente merker. Jeg må få sjekket opp hva som gjelder på MC. Jeg har hørt at noen MC førere alltid bytter til nye dekk når de får ny sykkel. Da er de sikre.

Jeg har ikke fått sjekket hva som er på min enda. Men jeg vil bytte om det er noe kina eller slikt...

8
 
Et annet tips på god kontroll @Grendel - er å passe på å ha tærene på fothvilerene. (med mindre man har fotbrett, som undertegnede) Ser alt for mange som henger med hælen i stedet. Det gjør at man mister mye av kontrollen, mulig at noen synes det er behagelig.... Men press da ned med tærene når du skal inn i en kurve, - det gjør at du automatisk endrer tyngdepunkt - og voila, så glir du lettere inn i en sving. Du vil merke samme effekten ved serpentiner.

Etterhvert som du føler at kjøringen går lett, så må du prøve "counter-steering". Teknikken krever litt øvelse, men når man behersker dette, blir kurve kjøring en drøm. Ved å gi ett lite skyv på styret, motsatt retning av kurven, så legger du mc-en over i riktig vinkel - handler om samspill med "Newton" Ligger videoer på Youtube som forklarer teknikken ytterligere. Dette er vanvittig gøy, når det sitter!!!
 
En liten oppdatering her!
Tirsdag var jeg ute i trafikken for første gang på tung MC. Etter min mening så gikk det fint, og kjørelærer var også fornøyd. Det rare er at jeg gjorde en del feil, som som jeg ikke gjør når jeg kjører mopeden! Noen nåler sitter jeg nok på med kjørelærer bak, så det må jeg bare venne meg til.

Litt artig er det at retningsviseren "nullstilles" ved å trykke den inn. Under retningsviseren sitter hornet.... Er det da noen som kan gjette hva jeg gjorde når jeg hadde svingt?

I dag var jeg ute på motorvei! MC er et utrolig flott maskineri! Fantastisk maskin!

Etter dagens tur tok jeg noen runder på krypkjøringen. DET GIKK FINT! Det er nå snart fire timer siden jeg var ferdig, og jeg svever fortsatt!

Forresten så har jeg fått SMS fra Yamaha på Vinterbro. Min MC er klar for henting. De hadde tømt forgasserne for vann! Hvordan dette var kommet inn er et mysterium, men de misstenker at det har vært noe i fyllepistolen da det ble fylt bensin på en kanne som ble helt på tanken. Nå er i alle fall tank, rør og fire forgassere renset.

Det blir nok tid for henting til uken!

Jeg gleder meg!

8- D
 
Det går unna nå. Med to kjøretimer i uka er du nok snart klar for langtur, banekurs, og deretter oppkjøring i slutten av mai? :)

Litt bærting (eller "fløyting", som det heter her på Vestlandet), hører med når det kommer to sykler med gul vest og "Skole" på ryggen gjennom rundkjøringer..!

Krypkjøringen fikk jeg aldri helt grepet på, hvis en prøver for hardt er det lett å spenne kroppen, bli sliten og lei. Men når en føler at det flyter, er det gøy.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s og Grendel
Usj!
Det har vært dårlig med klokkerelaterte bilder herfra siste tiden!
Men oppdateringene kan sammenfattes med at det går fremover.

Jeg er ute i trafikken og har klart meg fint der. Krypkjøringen er artig, og det går stort sett slik det skal; Bra!

Sikkerhetskurs er gjennomgått og jeg har fått brukt dette for å sjekke min egen MC.

I dag hadde jeg banekjøring; eller kurs i kjøreteknikk, som det egentlig heter. Dette gav en del oppdagelser:

* Nedbør på 0,2mm er mye. Spesielt når det pågår konstant og hele dagen.
* Konstant nedbør legger igjen mye vann på en betongplass som er skøytebane om vinteren.
* 2-3 grader er ganske kaldt når det regner
* Det var veldig lurt å finne frem den vanntette jakken som jeg bruker på fjellet, og ha denne utenpå MC jakken.
* Det er lurt å ha vanntett og varme klær. (Jeg var den som frøs minst)
* MC-dekk er noen råtasser til å pløye unna vann.
* En MC stopper som F, selv om det er vann! (Dog ikke ment som oppfordring til forhastet kjøring).

Kort sagt så var dette en kald, våt og stor opplevelse! Lærerik, og en bonus med at det var så vått. MC'en virker til tross for regn. Det var litt spesielt å kjøre rundt på banen mens vannspruten sto som en sky etter sykkelen. Og så bråstoppet man som om det var tørt...

Og så gleder jeg meg til oppkjøring!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s og chrgod