Ut på tur, se på ur - Reisetips med fokus på klokker

Embedet medførte noen dager i Bayern, med nokså intensiv jobbing og lite tid til annet. Plutselig ble det mulighet for å traske Münchens gater noen timer, og hva er vel bedre avkobling enn å urtitte litt? Etter å ha unnagjort de obligatoriske gavene til kone og barn, ble det (dessverre kun) vindusshopping av klokker for alle penga. Her er noen bilder og tips til hva man kan se etter. Beklager på forhånd for ræva bilder.

Denne guiden tar stort sett for seg et område i noen få stenkasts omkrets fra Marienplatz, dvs så down town som man kommer i München. Det er sikkert mye spennende å se andre steder i byen, men det ble ikke denne gangen.

La oss begynne med high-end;

Jeg fant tre butikker i de øvre prislag:

Bucherer har en butikk i gågaten Neuhauser straße, det er gaten som går fra Hauptbanhof til Marienplatz. De har Rolex, Patek, Glashütte Original, AP, JLC, Bucherer og en del annet. Stort utvalg av Rolex og GO.

IMAG0154.jpg


Bucherer har en butikk til, som er mye større. Den ligger i "luksusstrøket" nord for Marienplatz, i krysset Perusastraße og Residenzstraße. To etg, absolutt alle luksusmerker du kan tenke deg, sikkerhetsvakter utenfor og sjokkerende utvalg av gullklokker!

IMAG0172.jpg


IMAG0178.jpg


IMAG0173.jpg


H.moser &Cie er ikke ofte man ser!

IMAG0174.jpg


Kun gullmodeller:

IMAG0175.jpg


IMAG0176.jpg


Friske priser:

IMAG0177.jpg


Wempe ligger også i luksusstrøket, i Weinstraße. De har enorm vindusutstilling, da du kan gå inn i et inngangsparti som ikke er inne i butikken, men har store utstillinger. Rolex, Panerai, Patek, IWC, Breguet, AP, ALS osv. Hørte for øvrig fra en kollega som er mildt klokkeinteressert at om du ikke kler deg som om du har råd til en Patek før du går inn, kan du heller ikke regne med å bli behandlet som potensiell kunde. Jeg var ikke inne, og sikkerhetsvakten så ut som om han hadde lyst til å klå meg da jeg tok bilde av utstillingen.

IMAG0168.jpg


IMAG0164.jpg


IMAG0165.jpg


IMAG0166.jpg


IMAG0167.jpg


Om du er i markedet for merker med litt mer edruelige priser, ligger det en kjede av klokkebutikker som heter Christ overalt. Jeg talte tre i området rundt gågaten og Marienplatz. De har Tissot, Certina, Maurice Lacroix, Frederique Constant og slikt, men også en del uvante merker for oss nordmenn: Union Glashütte, Tutima, Junghans, Mühle, Ernst Benz mm. I tillegg hadde i alle fall én av dem Omega og Breitling.

IMAG0153.jpg


IMAG0155.jpg


Når det kommer til bruktbutikker er det ett område jeg fant særlig interessant. Det er en gate som heter Westenriedestraße og går fra Dreifaltigkeitzplatz. Der ligger det en del butikker som kjøper og selger smykker, klokker og andre verdigjenstander. Det står gjerne Gold An- und verkauf på skilter utenfor, og en jungel av klokker og smykker i vinduene. Jeg så en hel del Submarinere, Datejuster og annet snacks i vinduene. Ikke helt Londonpriser, men ikke superbillig.

IMAG0185.jpg


IMAG0192.jpg


IMAG0156.jpg


IMAG0190.jpg


IMAG0193.jpg


I en av butikkene (bilde 2) hadde de en absurd samling med brukte (og noen nye) helgullmodeller, både GMT-Master, Subamariner, Daytona og AP RO i helgull.

IMAG0187.jpg


IMAG0189.jpg


Jeg var inne og snakket med innehaveren av denne butikken, som lå i samme gaten de andre brukthandlerne lå i:

IMAG0158.jpg


Han hadde en del Breitling (1000-3000 euro), noen gamle Omegaer (500-2000 euro), masse gullherreur fra 50-60-70-tallet (100-2000 euro) og noen relativt slitne Datejuster til rundt 1500-2500 euro. Noen faktisk med boks og papirer. Han hadde også en pen 16600 til 4500 euro. Da jeg så på den, nevnte han at han hadde en mye penere en. Jeg ba om å få se, og etter litt nøling drar han ut en BNIB fra safen. Det var altså en skvett ny Sea-Dweller 16600, urørt av menneskehender så det ut til, helt komplett sett, urørt lenke, klistremerke på plass og full pakke. Jeg spurte om prisen, da sa han bare "not cheap, you give offer, I say yes or no". Jeg fikk ikke lov til å ta bilder inne i butikken, dessverre.

Ellers:

Janich ligger i Reichenbachstraße, og selger nye og brukte ur. Han hadde en GMT Master i vinduet (1675?), av ukjent årgang, til 4000 euro. I tillegg var det noen Datejuste, Date og Air-King til rundt 2000 euro.

IMAG0162.jpg


IMAG0160.jpg


Denne butikken i Blumenstraße var litt morsom. Det er en spesialbutikk som selger gamle klokker, lommeur og armbåndsur. I tillegg er de spesialister på rehabilitering av alle de nevnte typer tidsinstrumenter. Jeg snakket med en hyggelig fyr som ubeskjedent påsto at de var i Europatoppen når det kom til "respect for the integrity and authenticity of vintage watches and clocks". Han sa også at de ikke var særlig interessert i å jobbe med ting som var yngre enn 30-40 år, og at de faktisk ofte fikk tilbakemeldinger på at de var overraskende rimelige. Til salgs hadde de en del 40-50-talls to-register chronoer med priser fra 4000 euro og oppover i tillegg til en del latterlig pene gamle IWC og Omegaer i størrelse 32-36mm.

IMAG0163.jpg


Det finnes en utrolig kul butikk i Dienerstraße som heter Manufactum. De selger klær, interiør og småtterier. Felles for alt er at det er er høy kvalitet og tradisjonell, litt gammeldags stil. De selger en del klokker, fra Stowa, Sinn, Nomos, Mühle og Dornblüth (!). De hadde ikke så veldig mange modeller i butikken akkurat nå, så bildene er få og dårlige. Mange på TS hadde elsket noen timer her!

IMAG0183.jpg


IMAG0179.jpg


IMAG0180.jpg


IMAG0181.jpg


Jeg var også innom på et par slike:

IMAG0194.jpg


De selger masse remmer i varierende kvalitet, både skinnremmer, tekstilremmer, stållenker og til og med Natoremmer. Jeg holdt på å kjøpe en nydelig lys brun Nato i shell cordovan, og tror kanskje jeg angrer allerede.

Tag Heuer skal for øvrig åpne Brand Store i München (Theatinerstraße), ser det ut til:

IMAG0170.jpg
 
Super rapport krille, noen syke priser på ALS ja, skulle likt å sett prislappen på den AP evighetskalender.

Tusen takk igjen.
 
Flott rapport Krille! Angående klokkene, hvor skal man begynne? Her var det nesten for mange flotte ur, men bare nesten:D
 
Takk for flott tråd, Krille. Noen som har tips fra Frankfurt? Gjerne seriøse bruktsjapper... Det er i utgangspunktet Rolex jeg er ute etter.
 
Barcelona. En lynguide.

Har vært en kjapp tur innom Barcelona.
Hvis dere ikke har tid til å lete etter klokkebutikker er det bare å gå etter kartene nedenfor.

El Corte Ingles er navnet på en kjøpesenterkjede. Den beste ligger rett over gaten for metroen vist på kartet under.
Ta linje 3 til Maria Cristina. Dette er forøvrig i gangavstand til Camp Nou hvis fotball også er greia.;)
Her finner du merker som:
  • Breitling
  • Cartier
  • Omega
  • IWC
  • Franck Muller
  • Gerald Genta / Bvlgari
+ noen flere jeg ikke kommer på i farten.

Barcelona_Corteingles_1.jpg



Deretter er det bare å hoppe på samme linje 3 og hoppe av på Catalunya.
Her ligger enda en El Corte Ingles med et litt mindre utvalg av klokker.
Her har de:
  • Breitling
  • Omega
  • IWC
  • Hamilton
  • Longines

Mulig at både Longines og Hamilton er å finne i begge to uten at jeg har fått det med meg.

Barcelona_Corteingles_2.jpg


Da du først befinner deg på Catalunya er det bare å tusle ned gågaten parallelt med La Rambla. Et stykke ned ligger det en butikk med et stort utvalg. Bl.a. AP.
Her har de også noe så sjeldent som Seiko Spring Drive. Lekre saker.:)
 
Herlig, UJU, takker og bukker! Skal til Barcelona snart, så dette er glimrende!
 
Veldig bra!

Jeg frekventerer vintage-sjapper i hhv. NYC, London og Amsterdam med jevne mellomrom. Neste gang skal jeg ta med kamera og "notisblokk" for å lage en vintage-orientert guide til disse byene.
 
Tilbragte en helg i Barcelona, ble ikke så mye klokketitting, men litt ble det. Her er noen få opplysninger og tips:

Selve klokkegaten i Barcelona er Passeig de Gracia, som går nordover fra Plaça de Catalunya (enden av La Rambla). Der ligger luksusbutikkene tett i tett, den eneste jeg var inne på var Tous, som ligger her:

Tous.png


IMAG1282.jpg


Godt utvalg i Rolex og hyggelig betjening. Prisene er nokså faste på listepris fikk jeg høre, men valutaen er jo gusntig om dagene.

Det ligger flere andre klokkebutikker i samme gate, alt fra Swatch store via mellomsjikt-butikker (Tag, Longines osv) til brandstores for Blancpain, Omega og Cartier. Jeg var ikke inne på noen av dem, og hadde heller ikke åndsnærverelse til å ta bilder.

Det ligger også en veldig OK klokkebutikk her:

TomasColomer.png


IMAG1240.jpg


IMAG1238.jpg


IMAG1239.jpg


Tomas Colomer har det meste: AP, JLC, Omega, GP, Zenith, Cartier, Longines, Tag, Seiko, Baume & Mercier og sikkert flere merker. Hyggelig butikk å være i, men jeg fikk fort "nå-er-det-nok"-blikket fra reisefølget og måtte tusle videre.

Ellers var jeg innom begge El Corte Inglés-ene som UJU skriver om, godt utvalg og veldig tittevennlige utstillinger.
 
Reisebrev fra Wien

Jeg var en tur i Wien i forrige uke og fikk tid en ettermiddag til å dra på klokkespotting.
Mange butikker i sentrum, rundt Stephansplatz. Gikk vel i ettpar timer med en liten forfriskning i gågata. Jeg besøkte noen av stedene og det var stort sett hyggelig betjening. Spesielt hos IWC hvor jeg hadde en lengre og hyggelig prat. De hadde veldig mange modeller på bakrommet selv om lokale var knøttlite. Fikk prøve flere forskjellig modeller. Andre steder var de litt mer reserverte og noen steder var fotografering på gata forbudt ;) Tok ikke bilder inne. Bucherer hadde to etg

Ble sliten på slutten og i tillegg ble det over stengetid, urene ble båret inn for natten. Så ut som om Breitling var i ferd med å åpne i eget lokale (ovenfor Breuget).
På de merkene og modellene jeg sammenliknet pris er vel nivået omtrent som i Norge men utvalget var enormt.
Men så til bildene, noen av dem er litt uskarpe men jeg skylder på mobilkamera. Lar dem tale for seg selv uten mer tekst.
Det er masse kjente merker.


Bucherer - Kärntner Straβe 2

Bucherer1.jpg


Bucherer2.jpg


Bucherer3.jpg


Bucherer3b.jpg


Bucherer3c.jpg


Bucherer4.jpg


Bucherer5.jpg


Bucherer6.jpg


Bucherer7.jpg


Bucherer8.jpg


Bucherer9.jpg


Bucherer10.jpg




Uhrmachermeister Hübner –Am Graben 28

Hubner1.jpg


Hubner2.jpg


Hubner3.jpg


Hubner4.jpg


Hubner5.jpg


Hubner6.jpg


Hubner7.jpg




Juwelier Von Köck – Am Graben 22

Vonk1.jpg


Vonk2.jpg




Heldwein - Am Graben 13

Heldwein1.jpg


Heldwein2.jpg




IWC Schaffenhausen Boutique – Graben 12

IWC1.jpg




Forfriskning

Forfriskning.jpg




Wempe - Kärntner Strasse 41

Wempe1.jpg


Wempe2.jpg


Wempe3.jpg


Wempe4.jpg


Wempe5.jpg


Wempe6.jpg


Wempe7.jpg


Wempe8.jpg


Wempe9.jpg


Wempe11.jpg


Wempe12.jpg


Wempe13.jpg


Wempe14.jpg


Wempe16.jpg


Wempe17.jpg


Wempe18.jpg




Juwelier Wagner - Kärntner Strasse 32

Wagner1.jpg


Wagner2.jpg


Wagner3.jpg


Wagner4.jpg


Wagner5.jpg


Wagner6.jpg


Wagner7.jpg


Wagner8.jpg




Breguet

Breguet1.jpg




Wagner – Am Graben 21

Wagner11.jpg




Juwelier Ellert - Stephansplatz 9

Ellert1.jpg




Kultur
Kirke.jpg
 
Takk for flott reisebrev med masse bilder.

Liker hvordan du har prioritert klokker v.s. kultur :)

Damn, jeg gleder meg til jeg blir rik :)
 
Er det bare jeg som opplever morsomme linker? Skulle gjerne ha lest Mogens reisebrev fra NY, men da kommer jeg inn på BRIO sin unboxing av en 320 eller noe slikt........
 
@krille: kan du ta en titt på hvor linkene på førstesiden fører?
Som du ser av det @HCWL skriver, så er det ikke bare Cote d' Azur som linker til feil sted...

krille;24729 Cote d'Azur: [URL="http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?3087-Ut-p%E5-tur-se-p%E5-ur&p=30172#post30172" skrev:
- Risti4life har feriert på Cote d'Azur, og rapporterer om flere fine klokkebutikker, med bilder[/URL]
- KarlFr har bilder og reiseskildring fra klokkebutikker i Cannes
- krille er en tur i Frejus - Saint Raphaël
 
Redigert av en moderator:
@krille: kan du ta en titt på hvor linkene på førstesiden fører?
Som du ser av det @HCWL skriver, så er det ikke bare Cote d' Azur som linker til feil sted...

Dette kommer av noe databasekrøll som skjedde sist forumet ble lagt om til ny plattform. Alle gamle linker fra før denne omleggingen er helt bananas, noe som fører til mange pussigheter i gamle poster. Jeg burde ha ryddet opp i flere samletråder og fikset linkene, men motivasjonen og tiden har ikke helt vært der.
 
Redigert av en moderator:
Bumper denne litt.

Jeg skal til Gdansk neste helg på julebord og tenkte jeg kunne benytte anledningen til å se om det finnes noen vintage klokkebutikker som kan ha noe spennende. Er det noen her inne som har vært i Gdansk og som har noen tips?
 
Ur i London

Kom akkurat hjem fra London og kan tipse om:

Harrods
Selfridge

Klokke avdelingene her er blitt veldig bra med flere "in house shops" fra bla. Rolex, Panerai m.fl.

Spesielt Harrods er bra.
Her opplevde jeg at kone og en tenåringsdatter, måtte vente på far som kom alt for sent til avtalt møtested. For første gang har de måttet vente på far og sønn på shopping:eek:
Personlig syntes jeg det er mye letter å kikke på godsakene hos Harrods og Selfridge, enn i de mer formelle "ringe på døren" butikkene som ellers er i London. "Just browsing" er helt akseptert å si i disse varehusene:eek:.

En tur opp og ned New Bond Street er en opplevelse, her finnes alt som er "dyrt og deilig".
Men denne karen "tør" liksom ikke ringe på døren til Patek eller Richard Mille bare for å kikke, men "vindows shopping" er veldig gøy i denne gaten.

Burlington Arcade er en vintage-elskers drøm, med flotte "second-hand" butikker på rekke og rad. Austin Kaye på The Strands hadde også mye fint i denne sjangeren.
 
Superkort reisebrev fra Geneve :D

Reiste ned på kort varsel med en kompis, årlig guttetur. Egentlig bare jeg som er interessert i ur, men kompisen min har tidligere med interesse også vært med til Zürich og Schaffhausen for å besøke IWC. I år ble det altså Geneve.

10401780_526598594130275_17505481_n.jpg


Vi bodde meget sentralt, midt mellom FP Journe og Vacheron Constantin på Place Longmalle. Hotel Longmalle var ganske kjipt for prisen, men vi tilbrakte jo ikke så mye tid der. Vel verdt prisen for å slippe å bo på andre siden av elven der alle turisthotellene er, men jeg er sikkert på at vi kunne funnet noe bedre like nær klokkebutikker og gamlebyen om vi hadde lett litt mer (og tidligere).

926489_1440144892911658_162097643_n.jpg


10471953_636637129753128_937269215_n.jpg


10454143_1439560636311624_608432115_n.jpg


Det ble mye urkikking, men orket ikke dra fram kamera så ofte. Koste meg med å se med fingrene. Ellers hadde vi lite på programmet. Det var en gratis musikkfestival i gamlebyen, så vi lå stort sett i parken med øl og pølser. Musikken var lokal og av varierende kvalitet. Mat og drikke var også lokal og av høy kvalitet :D Minst fornøyd var vi når vi gikk ut og spiste "fint". Geneve er en dyr by, uten at vi syntes restaurantene leverte. Vi forsøkte oss ikke på noe superfancy, dog. Mye fordi vi ikke orket kle på oss noe annet enn shorts, det var en varm helg.

Et høydepunkt var dog besøket på Patek Philippe museet. Bjerke hadde fikset en guidet omvisning for oss, veldig trivelig og interessant. Også for min kompis som ikke ser en Patek fra en Seiko.

10362137_567231123385834_678839877_n.jpg


Vi hadde håpet og få en privat visning av lokalene til Vacheron Constantin også, men det lot seg ikke gjøre på kort varsel. De pusset opp både her og der, så det eneste jeg kom meg innom var en midlertidig annen etage ved siden av hotellet vårt. Målet var selvsagt å se på mitt sikleobjekt om dagen: Patrimony Traditionnelle Small Seconds. Fikk grei service, men følte kanskje at vår vel avslappede stil talte i mot oss i de fleste butikkene. Hadde heller ikke kledd meg spesielt opp på hånden, en gammel Explorer II imponerer ingen i Geneve. Men jeg fikk da se det jeg kom for:

10413864_591136071001780_1702706635_n.jpg


10483505_1433848876886235_2077319399_n.jpg


Et nydelig ur, spesielt i platina! Fantastisk kasse og nydelige skiver. Den manuelle tredagersverket var også en nytelse å se på. Lurte veldig på størrelsen, men syntes faktisk de 38mm satt meget godt på hånden min, selv utover rent dressbruk. Dro ikke hjem fra Geneve med mindre lyst på Vacheron.

Det var alt :) Om det ble kjøpt noe? Nei, ikke med mindre du regner en Patek Pilippe Museum kulepenn til 1 CHF :mrgreen:
 
Skal en tur til Dresden neste uke og vurderer å dra innom Glashütte. Er det noen som har vært der og som gi noen tips, museer, guidet visning etc?