Dette synes jeg er gøy å lese, morsomt at flere liker Thinkpads, og ikke minst Linux! Jeg er svak for dem selv, og de fleste av mine kjører Linux, Debian/Ubuntu-familien. To av dem var hjemmeskolemaskiner for mine døtre nå under Corona, de satt med Teamsklienten som i min erfaring kjører utmerket under Linux.Når det gjelder ikke-Mac maskiner så sverger jeg som @krille til Lenovo. Har gjort det fra slutten av 90-tallet når de het IBM
Per i dag har jeg en 2019 modell Lenovo X1 Carbon som jobb maskin med Win10.
Og tre stk Lenovo T60 med MX Linux, Parabola Linux og Parrot Linux.
En Lenovo W520 med Kali Linux
Og en Lenovo T420 også med MX Linux
Disse fem overnevnte Lenovo'ene er fra 5-10 år gamle, og rocker!! Med Linux er de gode som nye.
Og Lenovo kvaliteten er fantastisk. Ikke en eneste ting har gått galt på noen av disse maskinene. Ikke en tast eller disk. Nada
I tillegg så går det en QNAP, en Unslung NSLU2 og et Mini-ITX prosjekt i boden og surrer med mye rart på i selskap med en 286 med CP/M og en Sun-stasjon
Sannsynligvis er det på tide at jeg også på få inn noen Raspberry Pi også. Nesten en skam at ikke jeg har kommet i gang med det.
Det jeg ønsker meg "mest i verden" er en fungerende Tiki100. Har hatt et varsel på Finn.no i mange år nå uten napp.
Med alt det rare så regner jeg allikevel Windows 10 på min X1 som min "hovedmaskin". Siden den er jobb pc så brukes den mest, og den er simpelthent best også
PS! Litt avsporing, men hvis noen er litt opptatt av FSF og GNU, så anbefaler jeg å plukke opp en T60. Finnes fortsatt masse av de som dukker opp på Finn.no til 200-500kr. Det artige med disse er at man kan uten hardware flashe biosen til Libreboot og kjøre en laptop 100% ren for kommersiell kode og kun Open Source. Fra Bios og drivere til OS. Artig prosjekt![]()
Vi ser her T470 med Ubuntu Budgie (20.04) øverst, den er sofafavoritten. X230 med Bunsenlabs ligger under, den bor egentlig på hytta, men er hjemme for RAM-oppgradering (4->8GB). X250 under det dualbooter W10 og stock Ubuntu 20.04. X1C nederst har hatt Debian Testing lenge nå, men er muligens moden for noen eksperimenter på OS-fronten. Bak det jobblaptop med W10. Galskap hele stabelen, og hører vel hjemme i "de andre er verre".
Tiki 100 var for øvrig mitt første møte med data, på barneskolen på 80-tallet. Kule maskiner, lykke til i jakten!
X1 Extreme første generasjon hadde litt trøbbel med det, særlig modellene med skjermkort. Utover det tror jeg ikke det har vært noe problem med X1C. Min arbeidsgiver kjører vel pr dags dato et par tusen av dem, og såvidt jeg hører er vel antallet defekte maskiner på alltime lov, etter en del uheldige år med en annen stor leverandør i laptopmarkedet.Coil whine har jeg aldri hørt er noe utbredt problem på XPS. Og Google-søk tyder på at problemet er mer fremtredende i Thinkpad X1![]()