Ut med Mac, inn med PC

Får vel joine denne tråden siden jeg er en gammel datanerd.
Har lekt mest med gamle apple-produkter og noe sgi.
Så er kommer en liten bildekavalkade fra den tiden jeg var ung og lovende student.
Screenshot 2020-05-26 at 10.32.10.png
Screenshot 2020-05-26 at 10.31.35.png
Screenshot 2020-05-26 at 10.29.38.png
Screenshot 2020-05-26 at 10.29.32.png
 
Jupp, kan virke sånn. Jeg var SG 2001-02, DG 2003-2006-ish og satt i GS fra 2005 til 2007. UKA 01/03/05 fikk jeg også med meg.
Hihi, nå ble det plutselig mye mimring på meg. ARK 1997-2005 (vel, er livsvarig, så la oss si 1997-dd), VK 1998-2002, UKA97, 99, 01 og 03, ISFiT... Aiaiai. Merkelig at det ble tid til å studere litt innimellom, også - selv om det må være lov å si at -host- karaktersnittet nok ville vært nærmere 2 enn
{\displaystyle \pi }
om jeg hadde latt Samfundet være Samfundet.

Jaja. Det var morsomt, lærerikt - og fikset meg både masse venner jeg fortsatt holder kontakten med, kone (som jeg definitivt holder kontakten med!) og min første jobb, så jeg klager ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
Kan støtte anbefalingene på Thinkpad X1 Carbon; det er generelt veldig solide maskiner. Det er vel 7. generasjon som er nyeste nå; jeg har 2 stk fra 6. generasjon jeg er godt fornøyd med. Den ene med HDR-skjerm med tonnevis av lysstyrke (500 nits) den andre med matt skjerm med merkbart kjipere lysstyrke (300 nits). Tastaturet er i verdensklasse for laptop og helt konge å skrive på dagen lang.
Verdt å nevne at jeg tidligere har hatt store problemer med batteritid og dvalemodus; hvor PC-en har valgt å tømme seg helt for batteri ila. natten selv om den har vært i dvalemodus. Det ble etter mye om og men fikset med noen BIOS-oppdateringer, som jeg er så heldig å ha på én av maskinene - mens den andre som har masse morsomme corporate-regelverk på seg iblant lider av det og kan finne på å tømme seg selv. Men for en privatmaskin hvor du står fritt til å oppdatere slikt selv bør ikke det være noe problem fremover.

Finish er også delvis kjip på 6. generasjon -på flere utsatte steder har hele coatingen gått av og metallet under har blitt eksponert, og de har ikke vært spesielt utsatt for hard bruk.
Ellers er det jo ikke de rimeligste PC-ene du får tak i; du ryker vel fort opp i 20.000-kronersklassen etter å ha lagt på litt minne.

Ellers som interessant lesing har The Verge en god artikkel om de beste laptopene i 2020;
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og twt2
Kan støtte anbefalingene på Thinkpad X1 Carbon; det er generelt veldig solide maskiner. Det er vel 7. generasjon som er nyeste nå; jeg har 2 stk fra 6. generasjon jeg er godt fornøyd med. Den ene med HDR-skjerm med tonnevis av lysstyrke (500 nits) den andre med matt skjerm med merkbart kjipere lysstyrke (300 nits). Tastaturet er i verdensklasse for laptop og helt konge å skrive på dagen lang.
Verdt å nevne at jeg tidligere har hatt store problemer med batteritid og dvalemodus; hvor PC-en har valgt å tømme seg helt for batteri ila. natten selv om den har vært i dvalemodus. Det ble etter mye om og men fikset med noen BIOS-oppdateringer, som jeg er så heldig å ha på én av maskinene - mens den andre som har masse morsomme corporate-regelverk på seg iblant lider av det og kan finne på å tømme seg selv. Men for en privatmaskin hvor du står fritt til å oppdatere slikt selv bør ikke det være noe problem fremover.

Finish er også delvis kjip på 6. generasjon -på flere utsatte steder har hele coatingen gått av og metallet under har blitt eksponert, og de har ikke vært spesielt utsatt for hard bruk.
Ellers er det jo ikke de rimeligste PC-ene du får tak i; du ryker vel fort opp i 20.000-kronersklassen etter å ha lagt på litt minne.

Ellers som interessant lesing har The Verge en god artikkel om de beste laptopene i 2020;

Jeg har også benyttet flere "Tenkeplater" opp gjennom karrieren. Gode maskiner!
Angåeden dvale og tømming av batteri, så er det viktig å vite forskjellen på hibernate og sleep. Sørg for at dette er riktig satt opp i både Windows/OS og eventuelt også BIOS. Nyere OS justerer som regel også bios her.

Ellers er det et ofte forsømt område det @Henrik C nevner; oppdatering av BIOS. Her kan du lett få mye "ny maskin" for en rimelig innsats. Dette er et typisk "killer-forslag"!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Våre venner hos Lenovo har akkurat løst problemet med at maskinen tappes for batteri i løpet av natten, BIOS oppdateringer og annet hjalp nada. Jeg er nå på mitt tredje hovedkort på en maskin som er et halvt år gammel.

Middels imponert over service - har 24 timer avtale og de brukte innpå 1 1/2 uke på å fikse feilen.

Når maskinen er i form så er den helt topp!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er dere andre fornøyd med Lenovo? Fikk en Yoga 3 på jobb for noen år siden og det tror jeg er den laptopen som har plaget meg mest. Treig, dårlig batteri og en touch skjerm som lever sitt eget liv er topp 3 av irritasjonsmoment.
 
Byttet fra macbook pro til X1 i fjor.

X1 fungerer bedre på 365.

X1 er (mye) lettere og har intern 4G.

X1 har nesten like god skjerm om du velger 4K.

Retina er markert bedre enn HD.

X1 har bedre tastatur enn min macbook pro.

X1 er døll

Jeg blir glad av å åpne macbooken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rødland
Må bare innrømme at det er hverdagslykke hver gang jeg prøver Windows. Det er først da jeg skjønner hvor godt jeg har det med min tidlig 2011 Macbook Pro. Kjører tunge saker fra Adobe uten at den bygger syre og legger inn årene. Prøv det på en like gammel PC.

Jeg var hardbarket Windows-mann som bygde PC selv, tweeket OS og koste meg med det. Trodde det var livet. Fikk muligheten til å prøve Mac tilbake i 2006 og sånn har det vært siden. Once you go Mac you never go back... Har hørt det om andre ting også, men aldri prøvd. Med Mac æ blir jeg aldri plaget med reboot, nye drivere og gnæg om jeg er sikker på at jeg skal gjøre det jeg har bedt Windows gjøre for fire klikk siden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Har hatt en rekke bærbare gjennom årene. Thinkpad X1 er den jeg har vært mest fornøyd med, klart beste tastaturer. Bruker en HP elite variant idag, helt ok men hadde tatt X1 hvis jeg kunne. Har enda ikke brukt touch skjermen som er på dagens PC.
Som trådstarter , har prøvd meg litt på Mac, men ‘forstår’ det ikke. Til tross at jeg er Apple vennlig innstilt. Bruker iPhone , iPad , Apple TV :)
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Jeg har en eldre verjon av X1 Carbon og er veldig fornøyd. Den er ikke i daglig bruk, jeg bruker desktopen mye mer, men den har vært med på mange reiser og ferier og har totalt sett vært mye brukt, den har tilogmed falt i bakken uten å få noen som helst merker.

Prestasjonsmessig var den svært bra sml. med konkurrentene av sin tid, og den fungerer veldig bra til mitt bruk med litt Lightroom-jobb innimellom.

En annen ThinkPad jeg bruker mer er en L430 jeg måtte kjøpe i hui og hast som student fordi noen stjal laptopen min. Det må muligens ha vært i 2012 eller 2013. Siden har jeg byttet ut disken med en SSD og satt inn solid med minne. Denne fungerer utrolig bra, er kvikk og har faktisk fortsatt noen sykluser igjen av batteriet. En skikkelig tank.