Ut med Mac, inn med PC

Medlem
22. juli 2016
Innlegg
603
Sted
Jessheim
Etter to års prøvetid erkjenner jeg at en Mac ikke er noe for meg. Det handler om filer og logikk, og det faktum at jeg ikke klarer å knekke koden rundt hvordan man kan ha kontroll på bilder på en enkel måte. På pcen kan man kopiere, flytte, opprette mapper og organisere enkelt og intuitivt. På macen blir ting organisert på en egen måte, ting «forsvinner», sletter du et bilde et sted så er det borte for alltid.

jeg har tatt nettkurs via Eplehuset og betalte 3500 kroner for at de skulle få alt av filer over på en ekstern disk og opp i skyen ettersom jeg ikke hadde plass på macen. Likevel, jeg er ikke trygg på at nye bilder som overføres faktisk er trygge.

Til tross for overnevnte har jeg aldri problemer med å forstå og løse vanlige IT-utfordringer, men da på PC. Jeg er ofte en go-to-guy i jobbsammenheng for å få koblet ting opp.

Holder på med et album av minstejenta og Macen har vært nære på å fly i veggen, tenker derfor at det er greit å resignere og komme deg tilbake til noe jeg vet hva er.
Omtrent syv år siden jeg så etter en bærbar PC sist og mye har skjedd. Hva bør man ha som minimumskrav? 512gb lagring, hastighet? Touchskjerm? Porter? Bør kunne håndtere videoredigering, ellers bilder/filer og surfing
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Den gang jeg hadde ansvaret for PC-parken på jobben dobbelt jeg alltid anbefalt minne. God investering. Jeg kjøpte PC til datteren min i 2011. Går fortsatt bra. I dag ville jeg tatt sikte på 16/32 GB minne. Raske brikker. Rask disk.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Fasit er Dell XPS - gjerne den siste 15 tommeren eller den splitter nye 16" som snart dukker opp. For å si det litt enkelt: Kanskje den eneste Windows-laptopen som er på nivå med en Macbook ift. skjerm, design og opplevd kvalitet. Og forskjellen i pris til tilsvarende konkurrenter er i så fall så liten at jeg ville gått for Dell uten å blunke.


Jeg vet ikke hvor "hardcore" du er på video- og bilderedigering, men her er det mange fine guider som kan gi en viss pekepinn på hvor det lønner seg å legge litt penger ift. nøyaktig konfigurasjon av (CPU, GPU, minne, lagring osv.)

 
Er Mac-mann selv, men på jobb må jeg ha PC. Fikk nettopp ny PC på jobben rett før koronaen satte landet i lock-down. Det er en HP Elite Dragonfly 13,3". Usikker på hva den koster, men det er den første PC'en jeg har hatt som har fått meg til å tenke positivt om PC :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: twt2
XPS er et glimrende alternativ; om tastaturet er viktig for deg, kunne Thinkpad X1 være noe, også - jeg har brukt begge maskiner over flere generasjoner, og opplevd kvalitet er skyhøy hos begge, men i mine øyne vinner X1 på tastaturet. (Med det sagt, vil nok bruk over tid for de fleste foregå med maskinen i dokk og med eksternt tastatur og for den saks skyld skjerm, også.

Men ja - kjøp mer minne enn du tror du trenger. Selv har jeg 16GB i laptopen (en X1 av siste generasjon) - det meste jeg har sett i bruk pr i dag er omtrent 70%.

Hvor mye disk du trenger kommer litt an på hvilke vaner du har - selv har jeg en nettverksdisk hjemme og Dropbox, så jeg kunne nok klart meg med vesentlig mindre enn den 1TB-disken jeg har - men formodentlig har jeg utsatt oppgraderingen i fremtiden litt ved å gå for 1TB nå; lenge var harddiskene mine enten nye eller fulle - nå har jeg mer plass enn jeg vet hva jeg skal bruke til - men så sysler ikke jeg med video, bare stillbilder.
 
Er Mac-mann selv, men på jobb må jeg ha PC. Fikk nettopp ny PC på jobben rett før koronaen satte landet i lock-down. Det er en HP Elite Dragonfly 13,3". Usikker på hva den koster, men det er den første PC'en jeg har hatt som har fått meg til å tenke positivt om PC :)
Oh la la! Men prisen da..fra 25’ for laveste spec o_O
 
  • Wow
Reaksjoner: eidehelg
Touchskjerm, når brukes den fremfor mus og tastatur?

-Nå høres jeg kanskje ut som den reaksjonære, gamle gubben jeg er, men svaret på spørsmålet ditt er 'aldri' - nå som pekeflater støtter alt mulig av gester, kan det aller meste løses raskere og enklere via denne enn ved å fingre på skjermen.

Som en bonus trenger man ikke tørke av skjermen flere ganger daglig, heller.

(Dette er åpenbart bare min ringe mening; det vil sikkert finnes andre der ute som sverger til å trykke på skjermen dagen lang. Dem om det.)
 
  • Liker
Reaksjoner: Solli og fredskijj
Oh la la! Men prisen da..fra 25’ for laveste spec o_O
Wow, shit! Ser nå at min utgave ligger på ca. 30k. Det er den definitivt ikke verdt... ;) Sikkert beregnet for høy slitasje. Tviler på om jobben har betalt full pris med sine innkjøpsavtaler, men uansett for dyr!
 
Mitt tips: Ta deg en tur å trykk litt på ulike maskiner. Noen gir feeling, noen absolutt ikke. Har 1 gang handlet PC beregnet for privatmarked, aldri igjen... Plastic Fantastic med bra specs. Bra specs hjelper lite når byggekvalitet er lav.

Kjøper nå PCer beregnet for kontor, og disse mye bedre bygd.

Kona har forøvrig og HP Elite Dragonfly som jobb pc. Denne støyer når den er tilkoblet strøm. Andre med dette problemet? Støyfri når ikke tilkoblet strøm. Må jo vere Bios sin styring av vifte som er helt på tur...
 
Kona har forøvrig og HP Elite Dragonfly som jobb pc. Denne støyer når den er tilkoblet strøm. Andre med dette problemet? Støyfri når ikke tilkoblet strøm. Må jo vere Bios sin styring av vifte som er helt på tur...

-Sjekk strømsparingsalternativene; en kvalifisert gjetning er at den ikke fyrer alle kjernene og ikke på full hastighet heller når den går på batteri - hvorpå den klokker opp til full fart når batteriet lades.

(Viften på min X1c har ennå ikke startet på batteriplan, men har fått den til å snurre på strøm mens jeg har batchbehandlet bilder i Lightroom - da er det 100% last på alle kjerner og litt vifte.)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Når det gjelder touch skjerm er det etter min mening bedre å ikke ha det. Den eneste gangen den blir brukt hos meg er når en kollega skal peke på noe på skjermen og trykker ved uhell. Windows er ikke skapt for å touches på samme måte som et nettbrett er.
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
XPS er veldig gode pc-er, men disse maskinene har vært (er ennå?) plaget av "coil whine", en høy, enerverende pipelyd som driver deg fra vettet etter kort tid. Skal du ha XPS, synes jeg XPS 13 er et bedre alternativ enn 15 om du skal ha den med deg noe i det hele tatt. Er den stort sett på skrivebordet er 15 et godt alternativ.

Jeg synes Lenovo sine Thinkpad-maskiner er noe med det beste man får, solid bygget og lite kvalitetstull. Kanskje ikke de peneste maskinene i standardlinjene X og T, men X1 Carbon er et hederlig unntak. Jeg har hatt en tredje- eller fjerdegenerasjons X1C som privat laptop i 4 år eller så, og har en siste-generasjon på jobb nå. De er fordømt gode, tynne og lekre maskiner med veldig bra skjerm. Begge disse er utstyrt med touchskjerm, jeg bruker det så og si aldri.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
XPS er veldig gode pc-er, men disse maskinene har vært (er ennå?) plaget av "coil whine", en høy, enerverende pipelyd som driver deg fra vettet etter kort tid. Skal du ha XPS, synes jeg XPS 13 er et bedre alternativ enn 15 om du skal ha den med deg noe i det hele tatt. Er den stort sett på skrivebordet er 15 et godt alternativ.

Jeg synes Lenovo sine Thinkpad-maskiner er noe med det beste man får, solid bygget og lite kvalitetstull. Kanskje ikke de peneste maskinene i standardlinjene X og T, men X1 Carbon er et hederlig unntak. Jeg har hatt en tredje- eller fjerdegenerasjons X1C som privat laptop i 4 år eller så, og har en siste-generasjon på jobb nå. De er fordømt gode, tynne og lekre maskiner med veldig bra skjerm. Begge disse er utstyrt med touchskjerm, jeg bruker det så og si aldri.

Coil whine har jeg aldri hørt er noe utbredt problem på XPS. Og Google-søk tyder på at problemet er mer fremtredende i Thinkpad X1 ;)
 
Når det gjelder ikke-Mac maskiner så sverger jeg som @krille til Lenovo. Har gjort det fra slutten av 90-tallet når de het IBM :)

Per i dag har jeg en 2019 modell Lenovo X1 Carbon som jobb maskin med Win10.

Og tre stk Lenovo T60 med MX Linux, Parabola Linux og Parrot Linux.
En Lenovo W520 med Kali Linux
Og en Lenovo T420 også med MX Linux
Disse fem overnevnte Lenovo'ene er fra 5-10 år gamle, og rocker!! Med Linux er de gode som nye.
Og Lenovo kvaliteten er fantastisk. Ikke en eneste ting har gått galt på noen av disse maskinene. Ikke en tast eller disk. Nada

I tillegg så går det en QNAP, en Unslung NSLU2 og et Mini-ITX prosjekt i boden og surrer med mye rart på i selskap med en 286 med CP/M og en Sun-stasjon :)
Sannsynligvis er det på tide at jeg også på få inn noen Raspberry Pi også. Nesten en skam at ikke jeg har kommet i gang med det.
Det jeg ønsker meg "mest i verden" er en fungerende Tiki100. Har hatt et varsel på Finn.no i mange år nå uten napp.

Med alt det rare så regner jeg allikevel Windows 10 på min X1 som min "hovedmaskin". Siden den er jobb pc så brukes den mest, og den er simpelthent best også :)

PS! Litt avsporing, men hvis noen er litt opptatt av FSF og GNU, så anbefaler jeg å plukke opp en T60. Finnes fortsatt masse av de som dukker opp på Finn.no til 200-500kr. Det artige med disse er at man kan uten hardware flashe biosen til Libreboot og kjøre en laptop 100% ren for kommersiell kode og kun Open Source. Fra Bios og drivere til OS. Artig prosjekt :)
Dette synes jeg er gøy å lese, morsomt at flere liker Thinkpads, og ikke minst Linux! Jeg er svak for dem selv, og de fleste av mine kjører Linux, Debian/Ubuntu-familien. To av dem var hjemmeskolemaskiner for mine døtre nå under Corona, de satt med Teamsklienten som i min erfaring kjører utmerket under Linux.
IMG_1764.jpg

Vi ser her T470 med Ubuntu Budgie (20.04) øverst, den er sofafavoritten. X230 med Bunsenlabs ligger under, den bor egentlig på hytta, men er hjemme for RAM-oppgradering (4->8GB). X250 under det dualbooter W10 og stock Ubuntu 20.04. X1C nederst har hatt Debian Testing lenge nå, men er muligens moden for noen eksperimenter på OS-fronten. Bak det jobblaptop med W10. Galskap hele stabelen, og hører vel hjemme i "de andre er verre".

Tiki 100 var for øvrig mitt første møte med data, på barneskolen på 80-tallet. Kule maskiner, lykke til i jakten!

Coil whine har jeg aldri hørt er noe utbredt problem på XPS. Og Google-søk tyder på at problemet er mer fremtredende i Thinkpad X1 ;)
X1 Extreme første generasjon hadde litt trøbbel med det, særlig modellene med skjermkort. Utover det tror jeg ikke det har vært noe problem med X1C. Min arbeidsgiver kjører vel pr dags dato et par tusen av dem, og såvidt jeg hører er vel antallet defekte maskiner på alltime lov, etter en del uheldige år med en annen stor leverandør i laptopmarkedet.
 
Det jeg ønsker meg "mest i verden" er en fungerende Tiki100. Har hatt et varsel på Finn.no i mange år nå uten napp.

-Oooh, Tiki 100. Jeg hadde (har?) en - må innrømme at jeg ikke husker om den ble stående igjen på Studentersamfundet i Trondhjem eller ble med hjem da jeg ble ferdig med studiene.

Jeg vil forøvrig hevde å ha den uoffisielle verdensrekorden i spilling av Tiki100-Pyton på storskjerm - vi koblet den en gang opp i Storsalen og kjørte Pyton (og sikkert en hel del andre ting...) på et nærmere 25 kvm stort lerret - det var noe ganske annet enn 12"-skjermene de hadde på skolen!

Jeg har fortsatt fullt sett av dokumentasjonen som kom med Tiki100, både om KP/M, BRUM og KALK og mere til - og, altså, muligens en maskin. Får kikke litt etter neste gang jeg er hjemme hos de gamle...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
-Oooh, Tiki 100. Jeg hadde (har?) en - må innrømme at jeg ikke husker om den ble stående igjen på Studentersamfundet i Trondhjem eller ble med hjem da jeg ble ferdig med studiene.

Jeg vil forøvrig hevde å ha den uoffisielle verdensrekorden i spilling av Tiki100-Pyton på storskjerm - vi koblet den en gang opp i Storsalen og kjørte Pyton (og sikkert en hel del andre ting...) på et nærmere 25 kvm stort lerret - det var noe ganske annet enn 12"-skjermene de hadde på skolen!

Jeg har fortsatt fullt sett av dokumentasjonen som kom med Tiki100, både om KP/M, BRUM og KALK og mere til - og, altså, muligens en maskin. Får kikke litt etter neste gang jeg er hjemme hos de gamle...
Flere Samfundet-folk? Årene på Samfundet formet meg nok i stor grad, det er de morsomste årene jeg har hatt, tror jeg. Masse utfordringer, mange gode vennskap, jeg dro til og med på meg en kone (Soci-klining som utvikilet seg...). Fikk med meg et par UKA som gjengsjef, og Linux-interessen stammer fra mange timer tilbragt med nerding oppe på ITK!
 
  • Liker
Reaksjoner: cmarcussen og Grendel
Flere Samfundet-folk? Årene på Samfundet formet meg nok i stor grad, det er de morsomste årene jeg har hatt, tror jeg. Masse utfordringer, mange gode vennskap, jeg dro til og med på meg en kone (Soci-klining som utvikilet seg...). Fikk med meg et par UKA som gjengsjef, og Linux-interessen stammer fra mange timer tilbragt med nerding oppe på ITK!

-Skulle du sett, er vi omtrent samtidige, mon tro? Var fast inventar på ARK mellom 1997 og 2005, og vi hadde jo litt med ITK å gjøre, opphav til dem som vi var... Gjorde meg den samme erfaringen - lærte mer som har kommet til nytte senere på Samfundet enn oppi bakken, og pådro meg kone på Samfundet, jeg også. Kan skje den beste. :)
 
-Skulle du sett, er vi omtrent samtidige, mon tro? Var fast inventar på ARK mellom 1997 og 2005, og vi hadde jo litt med ITK å gjøre, opphav til dem som vi var... Gjorde meg den samme erfaringen - lærte mer som har kommet til nytte senere på Samfundet enn oppi bakken, og pådro meg kone på Samfundet, jeg også. Kan skje den beste. :)
Jupp, kan virke sånn. Jeg var SG 2001-02, DG 2003-2006-ish og satt i GS fra 2005 til 2007. UKA 01/03/05 fikk jeg også med meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: OddE