Urwerk-tråden

Ser at det ikke er alle som kjenner til Urwerk som independent brand. Derfor en liten introduksjon:
 
Wow, for en respons, flotte tilbakemeldinger og gratulasjoner. Det varmet mitt klokkehjerte!
Og jeg som trodde det var veldig få som kjente til Urwerk. Så feil kunne jeg ta....
Tusen takk til dere som har tatt dere bryet med å gratulere.
Her er dagen bilde:
37402AD1-BFEA-455D-9A8F-038085047A84.jpeg
 
Wow, for en respons, flotte tilbakemeldinger og gratulasjoner. Det varmet mitt klokkehjerte!
Og jeg som trodde det var veldig få som kjente til Urwerk. Så feil kunne jeg ta....

Urwerk, de Bethune, MB&F et. al., det er jo disse som viser oss hva en klokke kan være og som driver horologien til nye høyder. Man må jo like en klokkemaker som gir oss en komplikasjon som måler hvor langt jorden reiser på et døgn!

Gi oss gjerne både nærbilder og refleksjoner rundt klokken! Det er stort å ha en slik her på sonen.
 
Jepp, Quill&Pad fremhever Urwerk, de Bethune, MB&F som de "tre store" (moderne/indies). Kult at både
Urwerk og DB er representert her. Er det noen MB&F her? Ser litt rare ut, men live (Hour Glass på Ion Orchard)*
ser den (MB&F HM2) veldig bra ut. Hadde man bare hatt litt gryn ....

Forresten veldig rart at ingen andre klokkemerker har gitt oss en komplikasjon som viser hvor langt jorden beveger seg i universet.
Må være en av de absolutt nyttigste komplikasjonene man kan tenke seg.

*GRRR ... ble plutselig minnet på at jeg skulle til Singapore i høst ...
 
Går den nøyaktig? Noen få sekunder feil (uten sekundviser) betyr fort veldig mange kilometer feil i rommet :)
 
Herrejesus @Ronerling helt sinnsyk! Og samlingen din forøvrig likeså. Vilje til å legge penger utenfor der saueflokken beiter varmer isåfall mitt hjerte mer enn eventuell COVID vaksine. Kan man be om en drømmetråd fra din side med bilder og reviews?
Tusen takk for fine ord! Jeg digger den:) kan gjøre et forsøk på en review etterhvert ja.
 
Gratulerer! Superkult! Forresten, hvor langt har jorden flyttet seg i universet siden klokken kom inn?
Tusen takk! Ja, verdens mest nyttige funksjoner. Elsker de:) De visualiserer, for meg ihverrfall, veldig godt hvordan vi til enhver tid suser gjennom verdensrommet. Nerde alarm, men på min første flytur etter at jeg fikk klokken satt jeg der og så ut i luften / verdensrommet og så på klokken hvor langt jeg hadde reist... Herrlig!
 
Jeg husker ikke helt hva den måler. Jordens reise relativt til hva da? Universets sentrum /big bang, eller hva? Eller jordens reise i forhold til solen? Eller i forhold til Melkeveiens sentrum?
 
Jeg husker ikke helt hva den måler. Jordens reise relativt til hva da? Universets sentrum /big bang, eller hva? Eller jordens reise i forhold til solen? Eller i forhold til Melkeveiens sentrum?
På venstre side viser den hvilken strekning et punkt på ekvator har tilbakelagt i jordas rotasjon rundt egen akse i løpet av en 20 min. periode.
_20200930_090301.JPG

Sirkelen med korset i midten er det astronomiske symbolet for jorda.

På høyre side vises tilbakelagt distanse i jordas bane rundt sola. Sirkelen med prikk i sentrum er solsymbolet.
_20200930_090331.JPG


Men...... de har regnet feil på ekvatorialhastigheten til jorda. 555,55 km er det svaret du får hvis du tar den enkle beregningen, 40000 km / 24 t × ⅓ t. Men jorda bruker ikke 24 t på en omdreining, det er lengden på det midlere soldøgnet (tiden fra sola står i sør den ene dagen til den neste). Siden jorda samtidig flytter seg i banen rundt sola, bruker den bare 23 t 56 min 4,1 s på en rotasjon rundt sin egen akse.

1214px-Sidereal_time.svg.png


Den riktige avstanden er ca. 558,1 km pr. 20 min.

- Slutt på dagens fysikklærerutbrudd :)

Gratulerer med utrolig kul klokke!