Urwerk-tråden

Ja, helt korrekt og takk for at du bidrar med svarene. Ja, det er veldig enkelt å lese av tiden, her men akkurat på hel time kan man lese av to tidspunkter f. Eks hvis klokken var 7 så kunne man ha lest av tiden som 06.60 eller 07.00

eller som her 06.33
61541E3C-6E9C-461F-B7F3-78E80255526D.jpeg
 
På venstre side viser den hvilken strekning et punkt på ekvator har tilbakelagt i jordas rotasjon rundt egen akse i løpet av en 20 min. periode.
Vis vedlegg 214940
Sirkelen med korset i midten er det astronomiske symbolet for jorda.

På høyre side vises tilbakelagt distanse i jordas bane rundt sola. Sirkelen med prikk i sentrum er solsymbolet.
Vis vedlegg 214941

Men...... de har regnet feil på ekvatorialhastigheten til jorda. 555,55 km er det svaret du får hvis du tar den enkle beregningen, 40000 km / 24 t × ⅓ t. Men jorda bruker ikke 24 t på en omdreining, det er lengden på det midlere soldøgnet (tiden fra sola står i sør den ene dagen til den neste). Siden jorda samtidig flytter seg i banen rundt sola, bruker den bare 23 t 56 min 4,1 s på en rotasjon rundt sin egen akse.

Vis vedlegg 214944

Den riktige avstanden er ca. 558,1 km pr. 20 min.

- Slutt på dagens fysikklærerutbrudd :)

Gratulerer med utrolig kul klokke!
Så gøy og kjekt at du svarte på denne på en aldeles utmerket måte. Tusen takk! Jeg liker å forestille meg at jeg sitter på en liten kule( jorden) som suser gjennom verdensrommet noe vi vel ikke tenker på hver dag
 
Takk skal du ha. Dette var en veldig bra og til og med forståelig forklaring. Så vi holder oss inne i solsystemet med denne :)
Da venter vi bare på en som viser avlagt distanse i forhold til galaksens sentrum (kanskje ikke-triviell komplikasjon
siden jorden roterer rundt solen som vel er det som beveger seg "straight" i forhold til galaksens sentrum (??)).
Må være en fin utfordring for avanserte klokkemerker :) Og å sette/initiere en slik klokke for brukeren.

På venstre side viser den hvilken strekning et punkt på ekvator har tilbakelagt i jordas rotasjon rundt egen akse i løpet av en 20 min. periode.
Vis vedlegg 214940
Sirkelen med korset i midten er det astronomiske symbolet for jorda.

På høyre side vises tilbakelagt distanse i jordas bane rundt sola. Sirkelen med prikk i sentrum er solsymbolet.
Vis vedlegg 214941

Men...... de har regnet feil på ekvatorialhastigheten til jorda. 555,55 km er det svaret du får hvis du tar den enkle beregningen, 40000 km / 24 t × ⅓ t. Men jorda bruker ikke 24 t på en omdreining, det er lengden på det midlere soldøgnet (tiden fra sola står i sør den ene dagen til den neste). Siden jorda samtidig flytter seg i banen rundt sola, bruker den bare 23 t 56 min 4,1 s på en rotasjon rundt sin egen akse.

Vis vedlegg 214944

Den riktige avstanden er ca. 558,1 km pr. 20 min.

- Slutt på dagens fysikklærerutbrudd :)

Gratulerer med utrolig kul klokke!
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist