Urwerk-tråden

0D81D01C-A9D6-4ACD-A359-9AEB599C0641.jpeg
 
Da venter vi bare på en som viser avlagt distanse i forhold til galaksens sentrum (kanskje ikke-triviell komplikasjon
siden jorden roterer rundt solen som vel er det som beveger seg "straight" i forhold til galaksens sentrum (??)).
Må være en fin utfordring for avanserte klokkemerker :) Og å sette/initiere en slik klokke for brukeren.
Det kan nok la seg gjøre.
Jorda har en banefart på ca. 107000 km/t. Samtidig beveger solsystemet seg med ca. 828000 km/t rundt melkeveiens sentrum. Fra vår- til høstjevndøgn går disse bevegelsene i samme retning, og motsatt resten av året. Siden jordas baneplan er vinklet ca. 60° i forhold til galakseplanet, vil jordas fart rundt Melkeveiens sentrum variere som en sinusfunksjon mellom 774-882000 km/t i løpet av et år.
Det vil være en enklere komplikasjon å utvikle enn tidsjevning (équation du temps), som viser en sum av to sinusfunskjoner. :)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Equation_clock
1280px-Motion_of_Sun,_Earth_and_Moon_around_the_Milky_Way.jpg
 
Det kan nok la seg gjøre.
Jorda har en banefart på ca. 107000 km/t. Samtidig beveger solsystemet seg med ca. 828000 km/t rundt melkeveiens sentrum. Fra vår- til høstjevndøgn går disse bevegelsene i samme retning, og motsatt resten av året. Siden jordas baneplan er vinklet ca. 60° i forhold til galakseplanet, vil jordas fart rundt Melkeveiens sentrum variere som en sinusfunksjon mellom 774-882000 km/t i løpet av et år.
Det vil være en enklere komplikasjon å utvikle enn tidsjevning (équation du temps), som viser en sum av to sinusfunskjoner. :)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Equation_clock
Vis vedlegg 215086
Nerd!
Herlig nerdete :)
 
Jeg klarte ikke slå meg helt til ro med at Urwerk mener at et punkt på ekvator tilbakelegger 555,55 km i løpet av 20 min, og ikke 558,12 km. Bakgrunnen for dette måtte undersøkes litt nærmere.

I 2014 hadde Quill & pad en artikkel om inspirasjonen til avstandsvisningen på UR-100; en veggklokke som nå henger hos Urwerk i Genève. Den er laget av Gustave Sandoz (Horloger de la Marine, 1836 - 91) i 1892, og ble funnet og kjøpt av Felix Baumgartners far, Geri, i 1996. Klokken er en regulator hvor pendelen har en periode på 2,16 sek (= 86400 s/40000 km), og de tre viserne teller opp til 40000 i løpet av et døgn. Baumgartner trakk slutningen at klokken var laget for å vise jordas tilbakelagte avstand ved ekvator, siden den ble laget samtidig med 400-års markeringen av Columbus' tur til Vest-India.

https://quillandpad.com/2014/07/11/urwerk-and-the-gustave-sandoz-clock-that-doesnt-tell-the-time/
Gustave Sandoz.png



Hadde pendelen vært ca. 1 mm kortere ville klokken vært synkron med stjernedøgnet på 23 t 56 min 4,1 s, og det kan nok være mulig å få til med justeringsskruen i enden av pendelen. Det kan også være at denne klokken egentlig ikke var ment å være spesielt presis, siden pendelen er laget av tre som vil variere en del i lengde.

Jeg sendte en epost til Urwerk i går for å spørre om de var et bevisst valg å bruke 24 t, og ikke det noe kortere stjernedøgnet, i fartsberegningen, og om det kunne tenkes at Sandoz' klokke ikke nødvendigvis skulle vise 40000 km i løpet av 24 t siden forhistorien var litt uklar.

I dag fikk jeg svar:

Dear C,
Thank you for your email and interest in the UR-100.
Indeed, it seems Gustave Sandos based his research on the fact a day is 86400 seconds instead of 86164.1 seconds.
When we designed the UR-100 we had the choice to use 555.55 km or 558.12 km.
The piece being inspired by this illustrious man and his realization, as an homage, we decide to use his way of calculation in our creation.
I hope my email gives you the answer you are looking for.

Warm regards,
Pierre


Hvis framstillingen i Q&P er riktig, tror jeg egentlig ikke de vet så mye om 'his way of calculation', men jeg skal la den ligge. :)
 
Aldeles herlig og nerdete klokke. Slike nyttige funksjoner er noe man må ha, og bruke, @Ronerling .
(Min simple YES-watch blekner i nerdeskalaen for denne!).

Virkelig en flott sak dette!

8
 
  • Elsker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist