Urmaker Bjerke

Som bilselger hos Harald A. Møller for veeeldig mange år siden, så lærte jeg meg fort at "Fru Olsen", som hadde spinket og spart i 5 år for å kjøpe seg en ny VW Polo - fordret en helt annen grad av oppmersomhet, enn den mer blaserte direktør som skulle kjøpe en ny Audi som firmabil.
M.a.o så vet en rutinert selger at ofte så er det "Jørgen Hattemaker" som forventer ekstra oppmerksomhet for de pengene som skal brukes.

Så ja, det kan være forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salomo, men kanskje da med et omvendt fortegn?;)

Selvfølgelig må det jo bli slik! "Fru Olsen" kan gå et annet sted! Direktøren som skal ha firmabil har jo gjerne en firmabilavtale, så han "må" jo gå dit.

He he... missforstå meg rett!

8
 
Jo - det er absolutt positivt å bli tatt imot på en positiv måte, når man kommer inn i en butikk.

Saken er bare den at den typiske "Norske måte" er å tilby "HJELP":
-Som om man ikke klarte "å gå selv" eller har et "blødende sår i buken".

Går du inn i butikker andre steder i verden, så møtes du gjerne med et ønske om en "god morgen", "god dag" eller "god ettermiddag" e.l., gjerne fulgt opp med et spørsmål om "hvordan du har det"?

Så her følger min lille "voksen opplæring" til butikk ansatte o.l.:
  • Kunder kommer inn i nettopp din butikk, fordi de er interessert i hva du har å tilby - SE DE og MØT DE!
  • Tilnærm deg alltid kunden på en måte som åpner for en DIALOG og IKKE med et spørsmål som lett gir et "nei" tilbake, som for eksempel; "trenger du hjelp"?
  • Hils alltid kunden velkommen og still så et oppfølgnings-spørsmål som fordrer et svar fra kunden, dette kan være alt fra "vær og vind" til et komplement fulgt opp av "hvor" eller "hva" e.l.
  • Møt kunden fysisk! Enten ved å ha et "åpent fremover-lent kroppsspråk", et fast vennlig blikk eller om naturlig - "gå kunden fysisk i møte".
  • Gi aldri svar på spørsmål som du TROR er riktig, kun gi svar som du VET er riktige. Det bygger opp tillitt OG relasjon, hvis du tilbyr deg å undersøke saken og melde tilbake.
  • En kundes privilegie, er å ha et uklart visuelt signalmønster; altså du kan IKKE umiddelbart "se" hvem som vil bli en god kjøpende kunde.
  • Husk: 1 kunde med en dårlig opplevelse av deg/din butikk, må kompenseres med 10 som har en god opplevelse av deg/din butikk for at det langsiktig skal gå i "pluss".
  • Husk ALLTID å "takke av kunden" når butikken forlates, Svenskenes "Välkommen åter" er forbilledlig.
Siste tips i denne runde, er at de fleste av oss faktisk liker at du forsøker å selge oss noe - dette stimulerer egoet og gir oss en følelse av betydning og å bli tatt seriøst.

Ditt monster. Om jeg blir møtt av en sånn selger er jeg raskt ute på gata igjen for å heller bestille på internett der ingen plager meg!
 
  • Tilnærm deg alltid kunden på en måte som åpner for en DIALOG og IKKE med et spørsmål som lett gir et "nei" tilbake, som for eksempel; "trenger du hjelp"?
  • Hils alltid kunden velkommen og still så et oppfølgnings-spørsmål som fordrer et svar fra kunden, dette kan være alt fra "vær og vind" til et komplement fulgt opp av "hvor" eller "hva" e.l..
Det er sikkert riktig for mange kunder, men for egen del forsvinner jeg fort ut av butikken dersom jeg møtes av en ivrig selger med fremoverlent kroppsspråk som forsøker å få igang dialog. Jeg går inn i en butikk for å se på varene, ikke for passiar med fremmede mennesker, og foretrekker selgere som holder seg i bakgrunnen og lar meg titte i fred. Et enkelt "hei" for å tilkjennegi at jeg er registrert er mer enn tilstrekkelig, så skal jeg nok klare å be om assistanse dersom jeg har behov for det.
 
Fasiten finner man i Bond Street.

"How do you do, sir?", etterfulgt at å lurke i kulissene er fremgangsmåten hos Williams&Son. Når jeg selv bestemmer meg for å få tilgang til det aller helligste, er de på pletten med en gang og låser opp glasskapet. Deretter flyter praten....
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Personlig ser jeg ikke problemet med å bli spurt om jeg trenger hjelp. Hvis jeg bare vil titte så gir jeg beskjed om det og spør heller om hjelp hvis jeg trenger.

Jeg vil si at det er langt verre å bli møtt med et enkelt "hei" og deretter bli ignorert.

Vil tro dette er ganske vanlig... Kanskje annerledes for de som har millioner som brenner i lomma.
 
Fasiten ligger vel et sted midt i mellom, synes jeg. Det er to ting som absolutt ikke fungerer; selgere som er totalt uinteresserte - og selgere som er alt for interesserte. Førstnevnte er en skam, sistnevnte er bare slitsomme.

Bjerke har alltid levert godt på hvordan jeg har blitt tatt i mot som kunde, jeg synes alle ansatte er både imøtekommende og hyggelige. At kunnskapsnivået varierer nokså mye får man bare leve med, det er jo heller ikke alle kunder som er like nerdete som enkelte av oss TS-medlemmer :oops:
 
Var innom Bjerke denne uken for å høre om de kunne trykkteste suben da jeg skal på ferie neste uke. Jeg fikk da noe arrogant beskjed om at "det gjør vi nok ikke gutten min uten at vi bytter pakninger, og det tar minst 2-3 uker". Jeg sa jeg ikke trengte noen garanti, bare vite om klokken var tett eller ikke men de nektet. Hva i all verden for slags praksis er dette?? Jeg har stort sett vært fornøyd med Bjerke men dette synes jeg var helthåpløst. Jeg var også èn av to kunder i butikken, så det var ikke som om de ikke hadde tid.
 
Var innom Bjerke denne uken for å høre om de kunne trykkteste suben da jeg skal på ferie neste uke. Jeg fikk da noe arrogant beskjed om at "det gjør vi nok ikke gutten min uten at vi bytter pakninger, og det tar minst 2-3 uker". Jeg sa jeg ikke trengte noen garanti, bare vite om klokken var tett eller ikke men de nektet. Hva i all verden for slags praksis er dette?? Jeg har stort sett vært fornøyd med Bjerke men dette synes jeg var helthåpløst. Jeg var også èn av to kunder i butikken, så det var ikke som om de ikke hadde tid.
Jeg forstår Bjerke i denne saken, selv om tonefall/tiltale-form naturlig nok ikke kan menes noe om, siden jeg ikke har overhørt dette.
En trykk test er et "øyeblikks bilde" og jeg har forståelse for at de ikke ønsker å utføre dette på et "eldre ur" for så å kunne bli stilt til ansvar ved en eventuell vannskade.
De fleste produsenter anbefaler bytte av pakninger hver 24 måned for et dykker ur som benyttes nettopp til dette - og ellers en årlig trykk test.
Som en del av Bjerke sine kundefordeler, så tilbyr de den årlige trykk testen uten kostnad, men et paknings bytte medfører naturlig nok en kostnad .
Jeg har aldri hatt noe problem med å få trykktestet mine Bjerke solgte ur der mens jeg har ventet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zari og Thomas84
Jeg forstår Bjerke i denne saken, selv om tonefall/tiltale-form naturlig nok ikke kan menes noe om, siden jeg ikke har overhørt dette.
En trykk test er et "øyeblikks bilde" og jeg har forståelse for at de ikke ønsker å utføre dette på et "eldre ur" for så å kunne bli stilt til ansvar ved en eventuell vannskade.
De fleste produsenter anbefaler bytte av pakninger hver 24 måned for et dykker ur som benyttes nettopp til dette - og ellers en årlig trykk test.
Som en del av Bjerke sine kundefordeler, så tilbyr de den årlige trykk testen uten kostnad, men et paknings bytte medfører naturlig nok en kostnad .
Jeg har aldri hatt noe problem med å få trykktestet mine Bjerke solgte ur der mens jeg har ventet.
Helt enig @Gin . Helt naturlig at man skal betale for pakningsbytte, men når jeg ikke ba om noen garanti og understreket at jeg forsto risikoen synes jeg de burde kunne trykktestet min Bjerkekjøpte Submariner mens jeg ventet.
 
Jeg mener at en butikk skal levere en tjeneste man ber om uten forbehold, så lenge man betaler for det. Jeg antar Bjerke ikke kan stilles til ansvar for en eventuell lekkasje, ettersom det som tidligere nevnt ikke er annet enn et øyeblikksbilde på tettheten til uret. Man kan derimot anta at en klokke som er trykktestet til 100 meter vil holde tett ved lett skvulping på stranden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg mener at en butikk skal levere en tjeneste man ber om uten forbehold, så lenge man betaler for det. Jeg antar Bjerke ikke kan stilles til ansvar for en eventuell lekkasje, ettersom det som tidligere nevnt ikke er annet enn et øyeblikksbilde på tettheten til uret. Man kan derimot anta at en klokke som er trykktestet til 100 meter vil holde tett ved lett skvulping på stranden.

Enig med deg der.
Du kommer med et spørsmål og enkel oppgave; "Jeg vil vite om klokken holder vann."
Hadde de testet og konkludert med "Nei", så hadde du nok, høyst sannsynlig, sagt at "da kommer jeg tilbake etter ferien og får nye pakninger og service. Kan vi avtale mandag....?"

Hva du sier nå er vel usikkert?

8

Edit; Trykktest er en enkel sak som tilnærmet alle urmakere kan utføre.
 
Noen AD-er gjør det enkelt og er serviceminded. Askeland i Kristiansand f.eks.

Tok med en Submariner der og ba om å få den trykktestet før jeg gikk i Aquarama. Sub-en var da ny i 2008 og ikke hatt service på 9 år, siden jeg kjøpte den NOS i 2017.

Askeland sa "Javisst. Ikke noe problem".

Så gjorde de en tørr vakuumtest (opp til 8-10 atm).

Gikk deretter i Aquarama. No problem.

Bjerke kunne gjort det så enkelt - i dette tilfellet. Ingen fare for vannskade heller.
 
Jeg forstår Bjerke i denne saken, selv om tonefall/tiltale-form naturlig nok ikke kan menes noe om, siden jeg ikke har overhørt dette.
En trykk test er et "øyeblikks bilde" og jeg har forståelse for at de ikke ønsker å utføre dette på et "eldre ur" for så å kunne bli stilt til ansvar ved en eventuell vannskade.
De fleste produsenter anbefaler bytte av pakninger hver 24 måned for et dykker ur som benyttes nettopp til dette - og ellers en årlig trykk test.
Som en del av Bjerke sine kundefordeler, så tilbyr de den årlige trykk testen uten kostnad, men et paknings bytte medfører naturlig nok en kostnad .
Jeg har aldri hatt noe problem med å få trykktestet mine Bjerke solgte ur der mens jeg har ventet.
Dette blir som en EU-kontroll å regne, og det er nettopp det som du sier her - en øyeblikkskontroll, uten noen som helst form for garanti etter testen er utført.
Så å forsvare at Bjerke har sin rett til å nekte å utføre trykktest i frykt for reklamasjon på en klokke som lakk allikevel, er bare piss og uhørt dårlig kundeservice.
Du får EU-kontroll utført på en veteranbil fra 1966 uten problem(og garanti), og da bør det pine meg kunne være mulig å få utført en trykktest av et ur fra 1966 også - uten garanti.
 
Sammer her, hyggelige og flinke folk der!
For meg var Bjerke i Bergen det eneste stedet jeg handlet nye ur tidligere. De var alltid hyggelig, imøtekommende og serviceinnstilt ovenfor meg. Jeg minnes også x-antall ganger jeg fikk trykkteste ur kostnadsfritt, skifte remmer kostnadsfritt osv. Service var heller ingen problem når jeg skulle ta dette på min Panerai og SUB fra 80 - tallet.

Siden 2013/14 har jeg utelukkende sverget til Lervik Ur i Haugesund ( unntaket er kjøp av en Panerai hos Bjerke i 2016 ). Jeg føler kunnskapsnivået er langt over Bjerke i Bergen, graden av service helt suveren og viljen til å finne kjemi med kunden en helt annen.
Urmaker Bjerke i Bergen var et meget hyggelig sted å besøke i sine gamle lokaler. Nå er det mange ukjente ansikter, ingen urmaker lokalt ( tror jeg ) og litt "kald" stemning i lokalet.

Bjerke i Oslo har jeg bare positive erfaringer med.
 
Jeg vil takke Urmaker Bjerke, ved Snorre, Jan Gunnar, Kaja og Audun for en fantastisk aften med klokker og gode samtaler. Vi og våre samarbeidspartnere hadde en uforglemmelig kveld i horologiens fortegn.

Urmaker Bjerke har vært helt enestående fra første gang jeg satte mine bein innenfor butikken.
De vil alltid være mitt førstevalg.