Urmaker Bjerke

Bjerke i Ålesund...??!! Jøss.o_O
DET må være lenge siden... ingenting igjen i den byen. Død. Sistemann kan slukke lyset.

-Problemet kalles Moa, et kjøpesenterkompleks i et veikryss i en myr like innenfor sentrum.

Alle drar dit for å handle siden det er så praktisk, og klager i samme åndedrag over at det knapt er en butikk igjen i sentrum, uansett. Sukk.

Jaja. Det finnes fortsatt et par forretninger som standhaftig holder ut i sentrum. Jukebox - noe så sjeldent som en platebutikk, etter sigende den siste mellom Bergen og Trondheim, Slakter Hole og Urmaker Nelvik. Sikkert også et par til, men disse tre er mine faste stoppesteder når jeg forviller meg fra holmen min og inn til Ålesund.

-Problemet kalles Moa, et kjøpesenterkompleks i et veikryss i en myr like innenfor sentrum.

Alle drar dit for å handle siden det er så praktisk, og klager i samme åndedrag over at det knapt er en butikk igjen i sentrum, uansett. Sukk.

Jaja. Det finnes fortsatt et par forretninger som standhaftig holder ut i sentrum. Jukebox - noe så sjeldent som en platebutikk, etter sigende den siste mellom Bergen og Trondheim, Slakter Hole og Urmaker Nelvik. Sikkert også et par til, men disse tre er mine faste stoppesteder når jeg forviller meg fra holmen min og inn til Ålesund.

Ja vet... besøker min mor som bor der av og til. Og irriterer meg grenseløst over dette Moa svineriet :mad:

Er det noen som husker når Bjerke stengte butikken i Ålesund? Jeg mener å huske at den i hvert fall fortsatt var åpen våren 2003.

Ut fra denne artikkelen fra juli 2003 så må det ha vært rundt 2002 - tidlig 2003? Ser også Bjerke-logoen på bildet der.

Screenshot_20200916-191746_Sunnmrsposten eAvis.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel og chrbir
Etter litt mer detektivarbeid.

Fra 20. mars 2003:

Vis vedlegg 213283
Der fikk jeg svar, takk skal du ha. Fra arkivet til Sunnmørsposten?

Fra Bjerkes egne sider:
I løpet av 1970- og 80-tallet kom en ny generasjon, Erlings tre sønner, inn i firmaet. De unge brødrene fulgte i bestefarens fotspor med oppsøkende virksomhet og etablerte Bjerke Engros, som solgte ur og andre gaveartikler til firmaer. I 1988 fikk de tilbud om å kjøpe den enda mer tradisjonsrike Thune gullsmedbutikk på Egertorget. De slo til, og Thune vokste raskt til en landsomfattende kjede.

Urmaker Bjerke startet butikker i Prinsensgate, Drammen, Bergen, Bogstadveien og Ålesund. Firmaet ble eneforhandler for en rekke andre kvalitetsmerker som Patek Philippe, Jaeger-LeCoultre, Breitling, Cartier og Bvlgari. De stilte alle krav: «Vi måtte nesten bygge om forretningen for å få lov til å selge Bvlgari», fortalte butikksjefen i Prinsens gate til Aftenposten.

https://www.urmaker-bjerke.no/var-historie/

Redigert:
Der fikk jeg svar, takk skal du ha. Fra arkivet til Sunnmørsposten?

Fra Bjerkes egne sider:
I løpet av 1970- og 80-tallet kom en ny generasjon, Erlings tre sønner, inn i firmaet. De unge brødrene fulgte i bestefarens fotspor med oppsøkende virksomhet og etablerte Bjerke Engros, som solgte ur og andre gaveartikler til firmaer. I 1988 fikk de tilbud om å kjøpe den enda mer tradisjonsrike Thune gullsmedbutikk på Egertorget. De slo til, og Thune vokste raskt til en landsomfattende kjede.

Urmaker Bjerke startet butikker i Prinsensgate, Drammen, Bergen, Bogstadveien og Ålesund. Firmaet ble eneforhandler for en rekke andre kvalitetsmerker som Patek Philippe, Jaeger-LeCoultre, Breitling, Cartier og Bvlgari. De stilte alle krav: «Vi måtte nesten bygge om forretningen for å få lov til å selge Bvlgari», fortalte butikksjefen i Prinsens gate til Aftenposten.

https://www.urmaker-bjerke.no/var-historie/

Stemmer det, ja.

Litt OT:
Når det gjelder Nelvik så har jo de dessverre ikke Omega lenger, men de har blitt Oris-forhandler så det er jo kjekt.
Men ser også på nettsiden at de "formidler" reparasjoner av Rolex. Til hvem mon tro?

• Liker
Reaksjoner: chrbir
Jeg må få gi litt ros fra min tur innom Bjerke Karl Johan i dag. Hadde en svært hyggelig kjøpsopplevelse og klokkeprat med Joakim. Fikk også mulighet til å skravle litt om alt og ingenting med Snorre og Jan Gunnar, som jeg sytes var veldig hyggelig og noe jeg setter pris på. Jeg har stort sett alltid fått veldig god service og hjelp i Karl Johan, og vil bare si tipp topp, tommel opp fra meg. Her er forøvrig nyervervelsen:

53C7F0E4-350C-46E0-8F7A-837B5CF299B5.jpeg

Jeg må få gi litt ros fra min tur innom Bjerke Karl Johan i dag. Hadde en svært hyggelig kjøpsopplevelse og klokkeprat med Joakim. Fikk også mulighet til å skravle litt om alt og ingenting med Snorre og Jan Gunnar, som jeg sytes var veldig hyggelig og noe jeg setter pris på. Jeg har stort sett alltid fått veldig god service og hjelp i Karl Johan, og vil bare si tipp topp, tommel opp fra meg. Her er forøvrig nyervervelsen:

Vis vedlegg 216845
Gratulerer! Ventet lenge, eller fikk du den "på dagen"? :)

Vis vedlegg 216845
Herlig :) Gratulerer med herlig 58. Bjerke leverer som alltid!

• Elsker
Reaksjoner: Heftos
Uff, på mandag kom e-posten med dårlige nyheter. Hadde håpet at de fant meg verdig til å vente på en Explorer 2, men den gang ei. Listen var visst for lang allerede- så det var bare å glemme for en stund. Føler vel ikke den listen blir kortere noen gang.. :confused:

• Trist
Reaksjoner: Grendel og johage
Uff, på mandag kom e-posten med dårlige nyheter. Hadde håpet at de fant meg verdig til å vente på en Explorer 2, men den gang ei. Listen var visst for lang allerede- så det var bare å glemme for en stund. Føler vel ikke den listen blir kortere noen gang.. :confused:
Hvor lang er listen på Explorer 2 nå? Hentet min Tudor GMT denne uka og måtte vente 16 måneder på den.

Heh, det vet jeg ikke @Urverk, den er sikkert lang. Artig at du nevnte Tudor sin GMT- da Askeland ringte tidligere på dagen og sa de hadde fått inn en, som jeg takket nei til. Forespørselen den gangen- før sommeren var en Tudor med dato og vannressursene. Og jeg kjøpte en Pelagos istedenfor. Jeg håper bare det ikke er som rykter og YouTube skal ha det til- at man må «jobbe» seg opp ved å kjøpe annet. Men det vil jeg ikke tro, så gullible er jeg.

Jeg "satte meg opp på liste" hvis det kan kalles det (fikk lov til å fylle ut et skjema) for "bestilling" av en Aquanaut Travel Time for et par år siden. Har ikke hørt noe siden. Pleier man å få beskjed hvis man ikke kommer på listen, eller kan det hende arket gikk rett i bøtta etter at jeg gikk ut døra?

Jeg "satte meg opp på liste" hvis det kan kalles det (fikk lov til å fylle ut et skjema) for "bestilling" av en Aquanaut Travel Time for et par år siden. Har ikke hørt noe siden. Pleier man å få beskjed hvis man ikke kommer på listen, eller kan det hende arket gikk rett i bøtta etter at jeg gikk ut døra?
Nå har jeg bare erfaring med Rolex, men antar det er samme opplegget. Jeg fikk beskjed etter 2-4 uker, og måtte da bekrefte interessen ved å betale depositum. Deretter bare å vente... Samme hver gang, så ville kanskje vært litt betenkt når du har ventet så lenge, hmm... Lykke til, krysser fingrene:)

• Liker
Reaksjoner: Stvg100