Upresis produksjon av Rolex

RolexCaseFinishing-1.jpg

- "Cases are held against a polish wheel by humans, just as they are at Jaeger-LeCoultre or Audemars Piguet."

Som det?
 
Det er nok dessverre flere som er av den oppfatningen, @andres. Jeg vil invitere deg til å lese denne artikkelen fra Hodinkee fra 2015, da de besøkte Rolex sine fasiliteter i Sveits : https://www.hodinkee.com/articles/inside-rolex

"The first thing I notice when I step inside Rolex is just how many people there are. Machines too, but mostly people."

Absolutt verdt å lese - Rolex aficionado eller ei.

Hodinkee er en blogg som tjener penger på å skrive om f eks. Rolex. Neppe objektive.
 
Nydelige videoer @Hammerfjord

Moderne industri på sitt beste.

Ja, nydelig hvis man liker teknologi og avanserte løsninger.
På sine høyeste tider, Rolex produserte cirka 1 million klokker per år: det var da at de bestemte seg for å samle og modernisere enda mer sin produksjon med sitt nytt anlegg(2012).
Med så høy produksjon er det nok umulig å forbli i "full of soul and passion man-made traditional workshop watch" området...

Ja, nå er det sagt at de produserer 750 tusen klokker per år men dette er de nye sifrene: ikke de tidligere.
De lider som alle andre og selger mindre klokker siden 2015, da senker de sin produksjon for å unngå å flomme markedet: det kunne påvirke prisene nedover.
Det er en ganske gjemt fakta den sveitsiske klokkeindustrien holde seg taus om, men alle senker sin produksjon og sparker folk: de sparker først og fremst utenlandske arbeidere(hovedsakelig franske som bor på grensen) og midlertidige ansatt for å unngå en synlig nedgang i det sveitsiske arbeidsmarkedet.
Hvis jeg tar ikke feil, har ikke Rolex sin prisliste gått opp i USA de siste 2 årene.

Denne Bloomberg reportasjen fra 2012 bekrefter at de produserte da "liksom 1 million" per år når de åpnet sitt nytt produksjonsanlegg.
Altså man investerer ikke milliarder? på robotisert effektivisering hvis det handler ikke om å vokse i produksjon.
En del folk industrien hadde da varslet om en fremtidig nedgang men Rolex hører ikke så godt ser det sånn ut...

Min 2013-2014 tyske katalog bekrefter det samme.
20170829_215011.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
At selskap sier opp ansatte i dårlige tider - og at de avtaler som termineres først er innleid arbeidskraft - gjelder jo ikke bare sveitsisik klokkeindustri. Her på berget så har dette skjedd i petroleumsnæringen siden 2014.

Kanskje begge næringers downturn snart er over. :)
 
Herlig, absurd og NERDETE tråd!! :) I love it ;)
De som kjenner meg vet at jeg faller greit inn i kategorien OCD når det kommer til klokker (og ja, det meste annet) dette "problemet" har jeg faktisk ikke reflektert over før, så vil takke trådstarter for å ha gjort meg oppmerksom på det. Ville jo vært for ille om jeg gikk glipp av en god depresjon. Så, rett i safen på jobb for å kontrollere om også mine er rammet av dette (det er de garantert)

On a serious note ...jeg er prinsipielt enig i at såppas dyre produkter bør holde et enda høyere presisjonsnivå, også på ikke-viktige ting som bezel hakk og ikke minst hvor coronetten står plassert kl 12, noe det kun gjør på enkelte blå-mandagsklokker hvor de har klart ende opp med alt aligned by accident (don't get me started ...)

Diskusjonen om hvorvidt Rolex er kvalitativt sett og proposjonalt bedre enn andre langt rimeligere merker, basert på bla hva man får for pengene ... er for meg lite interessant (og har vært og vil fortsatt debateres til det kjedsommelige) Orker ikke argumenter for noe, for meningene er ganske låst her åkke som, men vi alle kan vel være enige om at Rolex er heftig overpriset, og vil (mye derfor) trolig alltid være tilsvarende ettertraktet (for de fleste)

Er det ting som irriterer meg med Rolex? Ja utvilsomt.
Vil jeg irritere meg over denne nyervervede kunnskapen?
Ja utvilsomt.
Vil jeg fortsette å kjøpe/eie Rolex?
Ja utvilsomt.
 
.......dette "problemet" har jeg faktisk ikke reflektert over før, så vil takke trådstarter for å ha gjort meg oppmerksom på det.

+1 :D:eek:

Jeg måtte jo sjekke bildene av nåværende og tidligere eide Sub'er, alle har samme "feil". Tror ikke det er meningen at hakkene skal matche perlen/insert. Det er rett og slett ikke mulig å få match mellom alle markeringer på insert og hakk i bezelring.