Tudor GMT og 58

Fikk min GMT i dag. Mulig dette ikke er tråden, og beklager om jeg drar det ut i feil retning, men jeg vil dele noen tanker etter en halv dag på armen.
Skjønner godt at mange er kritiske til høyden på GMT. Det er langt fra en perfekt klokke for meg! Jeg er vant til langt slankere kasser og setter mest pris på klassisk utseende klokker med litt skranglete lenker. Har med åra lært meg til og med å digge de tidligere oyster-lenker med de rutete claspene. BB i "full størrelse" har etter min smak alltid vært overdimensjonerte, men jeg har dog alltid likt utseende på dem på andres arm. Og etter at BB 36 ble lansert kjøpte jeg en, har brukt den jevnlig og digger den. Da jeg så bildene fra Basel 2018 av GMT og (BB Fifty-Eight) ble jeg begeistret. Men, jeg må innrømme at jeg (ut fra det jeg så av klipp og bilder) trodde kassen var litt slankere enn den oppleves i virkeligheten.
Jeg har aldri sett en Steinhart i levende live, men kan forstå sammenlikningen ut fra bildene jeg har sett av begge. Det er vanskelig å komme bort fra at klokkeprodusenter inspireres av hverandre (dog skamløs kopiering er noe annet) og at Tudor GMT oppfattes som en versjon av en Rolex modell. Inntrykket etter noen timers bruk er imidlertid litt annet enn at Tudor GMT er billig(ere) kopi av storebroren sin. Det føles for meg som en klokkemodell som kan stå for seg selv og være stolt av det. Lenken har noen detaljer som jeg ikke er vant med fra Rolex eller Tudor som en markert kant på lenkeleddene og markerte "pins" på siden (i motsetning til glatt). Smak og behag... Men, jeg opplever det som litt annerledes og spennende. Og selv om det er en kladeis av en massiv klokke (som er alt for stor for meg i utgangspunktet- og som er hypet opp den siste tiden) så er jeg forelsket i den. Ikke trenger jeg GMT- funksjonen, og strengt tatt ville jeg i 9 av 10 tilfeller velge klokker uten dato. Men, den har i mine øyne mange kvaliteter og den føles som en skikkelig, enkeltstående, klokke av høy kvalitet. Og selv om den har "Sub- markører", "SD-dato", "Rolex GMT bezel", så er den for meg noe for seg selv. Og med tid og stunder tipper jeg at jeg jeg vil kunne leve fint med kassehøyden. Byggekvalitet, materialer, et dempet uttrykk, detaljer fra det som har sprunget ut av H. Wilsdorf sine ideer, gjør at det føles litt som å møte en god gammel venn man ikke har sett på mange år. Den vil aldri bli en 1675 eller en 16760. Men, jeg tror mange vil oppleve at den er verdt å vente på denne.. Vet at det er noen ADs som ikke opererer med ventelister, men praktiserer "førstemann til mølla" når de får varer. Det går sikkert an å sjekke opp med den enkelte forhander når varer forventes inn. Forøvrig også superspent på Fifty-Eight.....

Gratulerer så mye! Legg gjerne ut noen bilder:)
 
Takker så mye for det @Mulliner ! Og følger opp med noen bilder av godt under middels mobilkamerakvalitet...

4F54FABB-5B50-4456-9F9F-FA247709DC55.jpeg

Formene, materialvalgene og den diskré logoen gir et dempet uttrykk (for oss som liker det) på tross av størrelsen.
0EA502BD-7149-464B-BB2A-12CF8A8431B0.jpeg

Høyden på 14,6 mm er det jeg nok liker minst per nå.
B5C19493-2668-4C98-B549-8BDE2BD17E0E.jpeg

Etterhvert som det blir flere av disse på TS vil nok dyktige fotografer få frem de mange nyansene det domede glasset, skiva, og de (etter min smak) flotte fargenyansene denne klokka har.
565C392F-249F-42D1-882A-844E01724A60.jpeg

Liker lenken og claspen veldig godt. Fullt på høyde med mye annet flott! Tuben som omslutter kronen på min BB36 er erstattet med en børstet overflate. Dette syns jeg var en vellykket endring. Og til tross for sin tyngde oppleves den etter to dager å ha god bærekomfort.
 
Estetisk syns jeg den tar seg svært godt ut på skinnrem også!

Enig i at den kler skinnremmen godt! Men hadde valgt på lenke om den var tilgjengelig, og så komplettert med skinnreim. Blir motsatt nå, men lever godt med det :)

Ett lite minus med remmen, er at siden kassen er relativt tykk, blir det en del luft mellom lugsene.
 

Vedlegg

  • 71CB360C-E65A-4750-976F-F6D878B01976.jpeg
    71CB360C-E65A-4750-976F-F6D878B01976.jpeg
    183 KB · Visninger: 0
  • 5DBC643C-057F-404C-99B0-0E372C039109.jpeg
    5DBC643C-057F-404C-99B0-0E372C039109.jpeg
    191,1 KB · Visninger: 0
Noen som har fått dato fra forhandler på 58?
Hvor langt utenfor Oslo må jeg for å slippe venteliste?
 
Vurderer sterkt å sende mail tilbake til AD om å bestille den nye GMT. Kan få den levert siste uken i juli om jeg bestiller nå. Dette er da en norsk AD.
Kjenner dog lite til Tudor. Har stort sett hatt Rolex og Omega. Men etter hva jeg har lest leverer Tudor mye klokke for pengene og har generelt god kvalitet. Har alltid hatt lyst på en noe kostbar klokke med «pepsi-look», men synes Rolex GMT har feil farger (lilla-blå). Av det jeg har sett på Tudor sin GMT er fargene helt perfekte! Liker dog lenke med nagler dårlig, men den kan byttes ut med div. reimer.
Men er den virkelig verdt pengene? GMT, 70 t gangreserve, in-house, pepsi-look, ok pris, osv osv. frister veldig.
Føler den kan være et frisk tilskudd i samlingen som består av Rolex 214270, div. Seiko, Orient Divers osv...
 
Redigert:
Vurderer sterkt å sende mail tilbake til AD om å bestille den nye GMT. Kan få den levert siste uken i juli om jeg bestiller nå. Dette er da en norsk AD.
Kjenner dog lite til Tudor. Har stort sett hatt Rolex og Omega. Men etter hva jeg har lest leverer Tudor mye klokke for pengene og har generelt god kvalitet. Har alltid hatt lyst på en noe kostbar klokke med «pepsi-look», men synes Rolex GMT har feil farger (lilla-blå). Av det jeg har sett på Tudor sin GMT er fargene helt perfekte! Liker dog lenke med nagler dårlig, men den kan byttes ut med div. reimer.
Men er den virkelig verdt pengene? GMT, 70 t gangreserve, in-house, pepsi-look, ok pris, osv osv. frister veldig.
Føler den kan være et frisk tilskudd i samlingen som består av Rolex 214270, div. Seiko, Orient Divers osv...

Jeg står på venteliste for GMT, og vurderer å avbestille nettopp på grunn av naglelenka. Det ble fullstendig turn-off for meg når jeg så at den kom med det..
 
Oi! Sonens første? :) Kjøpt i Norge? Hva er førsteinntrykket?

Ja, en av de første norske i hvert fall.

Førsteinntrykket er svært bra. Nær sagt perfekte dimensjoner 39x11,9mm (for meg) på denne og sitter vel så godt på armen som Rolex sub/gmt etter min mening. Har likt BB lenge, men har aldri blitt handel pga størrelse og spesielt tykkelsen. Med Fifty-Eight har Tudor virkelig truffet innertier’n - og det med en klokke til 1/3 av prisen på en nybrukt stålrolex;) Nato ble bestilt på stedet og gleder meg til å teste det etter hvert også. Nå er det tilbake på hytta for å nyte resten av ferien med ny klokke på lanken:D