Går ikke med på at dette bare er subjektivt. I det minste elmininerer en slik tilnærming et evt. konstruktivt utbytte av diskusjonen.
Jeg kan være enig i at man krone for krone ofte (ikke alltid) får mer klokke for pengene med Seiko og Grand Seiko, enn de etablerte sveitserne. I mine øyne er det da oftest snakk om en "rabatt" man får for at det står "Seiko" eller "Grand Seiko" på skiven, fremfor et mer prestisjefylt navn.
Men jeg deler ikke din oppfatning om hvor stor denne "rabatten" er. Jeg opplever egentlig Seiko/Grand Seiko-prisene som ganske "riktige" her til lands, gitt produktene og merkets posisjon. At en Seiko til 20-25k tilsvarer en Sub, er i mine øyne ganske langt ut på jordet.
Angående det opprinnelige spørsmålet, så syns jeg at GSen er temmelig likestilt med JLCen – sånn alt i alt. Begge er in-house-produserte, er av lignende kvalitet, har gode verk, minimalt (om noe?) håndfinisjering av verket.
Fordelen med GSen, må være den litt mer spennende håndpoleringen. Men samtidig syns jeg den opplevde kvaliteten på JLCen (eller JLCer i samme prisklasse som eksempelmodellen) er høyere. Også er jo Jaeger et mye flottere navn, om man skal bry seg om sånt.
Anbefaler trådstarter til å forsøke å se begge klokkene live. Det vil jeg absolutt anbefale i dette tilfellet.