This or that - GS vs. JLC

Balongum

Støttemedlem
Medlem
20. nov. 2012
Innlegg
354
Sted
Arendal
Hei.

Hvilke argumenter bør man vektlegge om man skulle vurdere noen av disse?

Jeg synes begge er flotte dress-ur, men kjenner ikke merkene godt nok for å kunne vurdere finish, urverk osv...

Hva tenker sonen?

Altså Grand Seiko sbgw253 vs. JLC Master control «sector dial». Begge i stål.

8FCCD531-2938-4A74-B862-B24B53ED26B6.jpeg


BBD104C9-082D-4F57-93D3-98F5A274F33A.jpeg


Mvh.
Balongum
 
Dersom jeg måtte velge blant disse to, så ville jeg slitt med å velge mellom dauphine-visere og sektor-urskive. Skulle jeg måtte velge - uten å foreslå en annen versjon, så ville jeg gått for JLC da jeg ikke fikser dauphine-visere.

Når det er sagt, så har jeg vært innom den GS-en selv og det finnes tusen andre varianter fra GS. Likeledes med JLC, så månefasen foreslått over her virker som en innertier innen GS/JLC.
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Av dei to, ville eg personleg valgt GS fordi eg ikkje likar sektorskiva. Men finnast mange JLC-modellar eg hadde foretrukke over GSen.

EFF98345-0204-449F-95E5-1E8929F94F9B.jpeg
 

Vedlegg

  • 154CCE70-61A9-4A72-A0EE-F0D2342A2FF5.jpeg
    154CCE70-61A9-4A72-A0EE-F0D2342A2FF5.jpeg
    78,2 KB · Visninger: 0
Det er en påstand som krever ytterligere utdypning ;)

Hvorfor det? Opplevd finish og kvalitet er vel subjektivt til syvende og sist, men er vel ingen hemmelighet at Seiko og Grand Seiko tilbyr samme finish og kvalitet på urene til 1/3-1/4 del av prisen sveitiske manufakturer tilbyr. 2000 i Seiko-verden er lett 7-8000 i et sveitisk ur, på samme måte som et Seiko-ur i 20-25k klassen tilsvarer en Sub..

EDIT: Bør vel komme med et eksempel, ser jeg. Men en Seiko Marinemaster SBDX017 står ikke noe tilbake for en submariner 116610LN
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum
Er ingen ekspert, men for å trekke paralleller er vel Toyota også kjent for kvalitet, i mye større grad enn for eksempel Maserati eller Aston Martin. Og om Toyota produserer en uberbil som heter Lexus, er vel allikevel Maserati og Aston Martin i en egen klasse som ikke kan måles i kvalitet og finish
 
Kan ikke si at det samsvarer med min erfaring.

Neivel, men det er utallige sammenligninger og reviews av MM300 vs Sub, og MM300 blir kalt for sub-killer. Samme kan vel sies for Seiko SKX007/009 vs en eksempelvis Certina/Tissot-diver til 4-gangeren hvor kvalitet er ca den samme. Sonen og forøvrig andre fora er vel for det meste fylt av medlemmer som tviholder på meningen om at Rolex ikke er så overpriset likevel, og derfor nekter for at en japansk produsent kan tilby samme kvalitet for en langt lavere pris.
 
Hvorfor det? Opplevd finish og kvalitet er vel subjektivt til syvende og sist, men er vel ingen hemmelighet at Seiko og Grand Seiko tilbyr samme finish og kvalitet på urene til 1/3-1/4 del av prisen sveitiske manufakturer tilbyr. 2000 i Seiko-verden er lett 7-8000 i et sveitisk ur, på samme måte som et Seiko-ur i 20-25k klassen tilsvarer en Sub..

EDIT: Bør vel komme med et eksempel, ser jeg. Men en Seiko Marinemaster SBDX017 står ikke noe tilbake for en submariner 116610LN

Går ikke med på at dette bare er subjektivt. I det minste elmininerer en slik tilnærming et evt. konstruktivt utbytte av diskusjonen.

Jeg kan være enig i at man krone for krone ofte (ikke alltid) får mer klokke for pengene med Seiko og Grand Seiko, enn de etablerte sveitserne. I mine øyne er det da oftest snakk om en "rabatt" man får for at det står "Seiko" eller "Grand Seiko" på skiven, fremfor et mer prestisjefylt navn.

Men jeg deler ikke din oppfatning om hvor stor denne "rabatten" er. Jeg opplever egentlig Seiko/Grand Seiko-prisene som ganske "riktige" her til lands, gitt produktene og merkets posisjon. At en Seiko til 20-25k tilsvarer en Sub, er i mine øyne ganske langt ut på jordet.

Angående det opprinnelige spørsmålet, så syns jeg at GSen er temmelig likestilt med JLCen – sånn alt i alt. Begge er in-house-produserte, er av lignende kvalitet, har gode verk, minimalt (om noe?) håndfinisjering av verket.

Fordelen med GSen, må være den litt mer spennende håndpoleringen. Men samtidig syns jeg den opplevde kvaliteten på JLCen (eller JLCer i samme prisklasse som eksempelmodellen) er høyere. Også er jo Jaeger et mye flottere navn, om man skal bry seg om sånt.

Anbefaler trådstarter til å forsøke å se begge klokkene live. Det vil jeg absolutt anbefale i dette tilfellet.
 
Tusen takk for alle innspill og kommentarer! Jeg må muligens prøve de litt på hånden hvis jeg får muligheten... MUT Moon som flere har foreslått her vil for meg i alle tilfeller dekke samme behov («lyst»), men blir vel 20-30k dyrere. Bare å fyre løs videre om det er flere som har innspill. Jeg lover å poste her om noen av disse får plass i boksen...

;)
 
Går ikke med på at dette bare er subjektivt. I det minste elmininerer en slik tilnærming et evt. konstruktivt utbytte av diskusjonen.

Jeg kan være enig i at man krone for krone ofte (ikke alltid) får mer klokke for pengene med Seiko og Grand Seiko, enn de etablerte sveitserne. I mine øyne er det da oftest snakk om en "rabatt" man får for at det står "Seiko" eller "Grand Seiko" på skiven, fremfor et mer prestisjefylt navn.

Men jeg deler ikke din oppfatning om hvor stor denne "rabatten" er. Jeg opplever egentlig Seiko/Grand Seiko-prisene som ganske "riktige" her til lands, gitt produktene og merkets posisjon. At en Seiko til 20-25k tilsvarer en Sub, er i mine øyne ganske langt ut på jordet.

Angående det opprinnelige spørsmålet, så syns jeg at GSen er temmelig likestilt med JLCen – sånn alt i alt. Begge er in-house-produserte, er av lignende kvalitet, har gode verk, minimalt (om noe?) håndfinisjering av verket.

Fordelen med GSen, må være den litt mer spennende håndpoleringen. Men samtidig syns jeg den opplevde kvaliteten på JLCen (eller JLCer i samme prisklasse som eksempelmodellen) er høyere. Også er jo Jaeger et mye flottere navn, om man skal bry seg om sånt.

Anbefaler trådstarter til å forsøke å se begge klokkene live. Det vil jeg absolutt anbefale i dette tilfellet.

Min sammenligning mellom MM300 (20-25k) vs Sub til (75-80k) bunner ut i at det er en reell sammenligning fra både mange klokkefora og privatpersoner på den store Webben, da urene har mye likheter som b.l.a. begge er divere, har samme designtrekk og samme dybderating. At det skal gjelde for alle Seiko priset til 1/3 av et sveitisk manufaktur, vet jeg ikke, det kan vel være tvilsomt.