Tesla P100D

Medlem
13. juli 2013
Innlegg
661
Sted
Oslo
Nå lanserte nettopp Tesla P100D (for både Model X og Model S). 0-60 MPH på 2,5 sekunder med Model S og 2,9 sekunder for Model X.

Vi snakker familiebil som akselererer like raskt som type Ferrari LaFerrari og Porsche 918 Spyder - i korte trekk finnes det vel ingen såkalt masseproduserte biler som fortsatt produseres (typ 918) som er raskere enn Model S med P100D-pakken.

Plutselig fikk jeg lyst til å bytte ut P85en min, men det gir seg vel når prisen blir klar ;)


Kilde: https://www.tesla.com/no_NO/blog/new-tesla-model-s-now-quickest-production-car-world?redirect=no
 
Ikke for å virke negativ. Men hvordan er akselerasjonen mellom 150-250 km/t?
i korte trekk finnes det vel ingen såkalt masseproduserte biler som fortsatt produseres (typ 918) som er raskere enn Model S med P100D-pakken.

Er vel flere måter å måle én bil om den er rask:
0-100 km/t
0-200 km/t
0-300 km/t
0-300-2 km/t
1/4 miles / 402 meter.

Hva med bremseeffekten?
Porsche 911 GT3 RS. Bremser raskere fra 300 km/t til 0 km/t enn verdens raskeste bil Koenigsegg Agera R.

Hvor fort kan bilen kjøre igjennom svinger?

 
Ikke for å være realistisk, men når pokker skal du bruke 150-250km/t ? ;)

Vi vet vel at "nye" P90D gjør 0-100mph på 6,9 sek. Ikke lenger 918-territorie, men fortsatt sykt raskt. P100D korter det sikkert ned til ca 6,5 da.

Og så tror jeg det er urettferdig å sammenligne sving- og bremseegenskaper til en familiebil på 2,2 tonn med en rendyrket sportsbil..
 
  • Liker
Reaksjoner: Hansaeng
Ikke for å være realistisk, men når pokker skal du bruke 150-250km/t ? ;)

Vi vet vel at "nye" P90D gjør 0-100mph på 6,9 sek. Ikke lenger 918-territorie, men fortsatt sykt raskt. P100D korter det sikkert ned til ca 6,5 da.

Og så tror jeg det er urettferdig å sammenligne sving- og bremseegenskaper til en familiebil på 2,2 tonn med en rendyrket sportsbil..


Er vel mer at Tesla måler performance etter 0-100 km/t som standard. Synes det er blodig urettferdig og egentlig temmelig misvisende, og naivt å ha dette som sitt fremste KPI. Er vel egentlig viktigere å kunne bremse raskt ned fra 100 km/t som opp til 100 km/t.

Porsche Panemera Turbo S er vel en skikkelig familiebil med bra performence. I tillegg så er den skrudd skikkelig sammen av tyske ingeniører i hvite frakker.
  • 0–60 mph (0–97 km/h): 3.2 seconds
  • 0–100 mph (0–161 km/h): 7.2 seconds
  • 1/4 mile: 11.5 seconds @ 127 mph (204 km/h)
  • Braking 70 mph (113 km/h) to 0 mph (0 km/h): 135 feet (41 m)
 
De får ta en runde på Ringen med den, og se om de får satt en ålreit runde. Om den kommer så langt, før den går varm. Hvis man skal skryte av en rask bil, er det som @Edzilla sier, langt mer enn 0-100 som er viktig.

Her er oversikten topp 100 rundetider på Nürburgring Nordschleife for de som er interessert i raske biler.
Hadde vært seriøst spennende å sett en ny Tesla bli kjørt her av en dyktig fører. Slik som her av Robb Holland.





Mine favorittrunder av vanlige biler

Honda Civic Type R, 7:50.63

Golf GTI Clubsport S, 7:49.21

BMW M4 GTS, 7:27,88
https://player.vimeo.com/video/149558690

Porsche 918 Spyder,
6:57.00
 
Redigert:
Nydelig! Hvilken spec tok du?
90D + alt unntatt lader lader og 7 seter :cool: Sort + Sort innvendig.

De får ta en runde på Ringen med den, og se om de får satt en ålreit runde. Om den kommer så langt, før den går varm. Hvis man skal skryte av en rask bil, er det som @Edzilla sier, langt mer enn 0-100 som er viktig.
Nå er det veldig gøy med 0-100 da og det er veldig få steder i Norge du faktisk kan kjøre så veldig mye fortere. Det at personbiler skal testes på Ringen er helt dust spør du meg. Spør James May fra gamle Top Gear hva han synes om Ringen..
 
90D + alt unntatt lader lader og 7 seter :cool: Sort + Sort innvendig.


Nå er det veldig gøy med 0-100 da og det er veldig få steder i Norge du faktisk kan kjøre så veldig mye fortere. Det at personbiler skal testes på Ringen er helt dust spør du meg. Spør James May fra gamle Top Gear hva han synes om Ringen..

Er det én ting man ikke spørr "Captain Slow" James May om. Så er det motorsport og raske rundetider.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar og Thomas84
Er det én ting man ikke spørr "Captain Slow" James May om. Så er det motorsport og raske rundetider.
Bilene er ikke spesielt komfortable for daglig bruk da... Det er en Tesla. Skal man ha en racer så kjøp noe annet. Men, som en utrolig komfortabel personbil til berg og dalbane morro så er det en killer kombo.
 
@Hansaeng, jeg er enig i at det er gøy med 0-100, men det betyr ikke alt i en bil. Det jeg prøver å si, er man ikke får full pakke, selvom man kanskje er raskest ut av lyskrysset. Det er bare i norge vi tusler rundt i sånne lave hastigheter. 0-100 sier ikke mye om hvor "bra" bilen er. Å bygge en rask rattlåsracer kan nesten alle gjøre. Jeg håper dere koser dere fra 0-100, så sees vi ved måstreken;)
 
@Hansaeng, jeg er enig i at det er gøy med 0-100, men det betyr ikke alt i en bil. Det jeg prøver å si, er man ikke får full pakke, selvom man kanskje er raskest ut av lyskrysset. Det er bare i norge vi tusler rundt i sånne lave hastigheter. 0-100 sier ikke mye om hvor "bra" bilen er. Å bygge en rask rattlåsracer kan nesten alle gjøre. Jeg håper dere koser dere fra 0-100, så sees vi ved måstreken;)

0-100 betyr egnetlig veldig lite. At bilen er sikker, komfortabel, driftssikker og underholdene teller mest for meg.
Prøvde veldig hardt og ikke kjøpe Tesla denne gang, men eneste bil som fikk meg nesten til å velge noe annet var Volvo XC90 T8. Elller så ble alt fra nye Mercedes E, C, GLC, BMW4, BMW X5 osv prøvd og skuffet da sammenlignet med min Tesla S '14.
 
Bilene er ikke spesielt komfortable for daglig bruk da... Det er en Tesla. Skal man ha en racer så kjøp noe annet. Men, som en utrolig komfortabel personbil til berg og dalbane morro så er det en killer kombo.

At bilene som har raske rundetider ikke er spesielt komfortable for daglig bruk, er høyest subjektivt. Eksempelvis så er Lexus LFA på åttende plass med en helt spinnvill rundetid på 7:14, eller Porsche Panamera Turbo på 7:38
Noen kjører til daglig i sportsbiler, og synes det er helt supert. Mens andre vil helst kjører rundt i en cruiser som en stor MB S-klasse, eller BMW 7-serie. Komfort er subjektivt, og ikke en definert standard som tydlighvis "Captain Slow" mener.
Tesla markedsfører sine biler som sportsbiler/supercars med baggaserom. Men igjen. Jeg forventer ikke at en teslarati skal lytte til oss som har en annen mening. Blir som å diskutere iOS vs. Android med en Apple fanboy.
 
Et annet moment er kvalitet. Som opplevd kvalitet og standard kvalitet.
Her synes jeg Tesla har mye å lære av sine tyske venner.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone
Er vel mer at Tesla måler performance etter 0-100 km/t som standard. Synes det er blodig urettferdig og egentlig temmelig misvisende, og naivt å ha dette som sitt fremste KPI. Er vel egentlig viktigere å kunne bremse raskt ned fra 100 km/t som opp til 100 km/t.

Porsche Panemera Turbo S er vel en skikkelig familiebil med bra performence. I tillegg så er den skrudd skikkelig sammen av tyske ingeniører i hvite frakker.
  • 0–60 mph (0–97 km/h): 3.2 seconds
  • 0–100 mph (0–161 km/h): 7.2 seconds
  • 1/4 mile: 11.5 seconds @ 127 mph (204 km/h)
  • Braking 70 mph (113 km/h) to 0 mph (0 km/h): 135 feet (41 m)

Nå er Tesla bedre på i hvert fall 3/4 punkter, har ikke sett 70mph braking test på den men det kan vi jo Google.

Det diggeste og ikke minst mest praktiske med Teslaenes akselerasjon er dog ikke 0-100, men 60-80, 80-120 osv.

P100D oppgis med en mellomakselerasjon fra 45mph (ca 75kmt) til 65mph (ca 105kmt) på 1,2 sekunder(!!!!!).

Forresten er Tesla en mill eller mer rimeligere i innkjøp enn en ny Panamera, og den koster "ingenting" å bruke.

Her på berget forstår jeg oppriktig ikke hvorfor flere ikke kjøper Tesla, i USA og Tyskland er det andre faktorer man må vurdere.
 
90D + alt unntatt lader lader og 7 seter :cool: Sort + Sort innvendig.


Nå er det veldig gøy med 0-100 da og det er veldig få steder i Norge du faktisk kan kjøre så veldig mye fortere. Det at personbiler skal testes på Ringen er helt dust spør du meg. Spør James May fra gamle Top Gear hva han synes om Ringen..

90D er jo oppgitt med samme aks som P85 - hvordan opplever du de to sett mot hverandre? Både fra 0 og når du feks har 70-80-100kmt og skal kjøre forbi el?
 
Nå er Tesla bedre på i hvert fall 3/4 punkter, har ikke sett 70mph braking test på den men det kan vi jo Google.

Det diggeste og ikke minst mest praktiske med Teslaenes akselerasjon er dog ikke 0-100, men 60-80, 80-120 osv.

P100D oppgis med en mellomakselerasjon fra 45mph (ca 75kmt) til 65mph (ca 105kmt) på 1,2 sekunder(!!!!!).

Forresten er Tesla en mill eller mer rimeligere i innkjøp enn en ny Panamera, og den koster "ingenting" å bruke.

Her på berget forstår jeg oppriktig ikke hvorfor flere ikke kjøper Tesla, i USA og Tyskland er det andre faktorer man må vurdere.

Tror vi fint må finne oss i at vi har forskjellige preferanser, og definerte behov.