Et lite tips før resten av mine tanker om temaet; Aldri selg din første skikkelige klokke/Rolex...
Sett bort i fra det, så vil jeg si;
Pelagos 39 er en fantastisk allrounder, men litt toolwatch og ikke så elegant, så ville ikke hatt den som eneste. Men med en dressy klokke i tillegg, uten tvil.
Speedmaster er good, men er ikke så vantett på papiret man helst vil ha. Den tåler daglig bruk, men ville jeg tatt den på bade ferie (evt snorkling/dykking)? Nei. Og den må vekke riktige følelser.
Explorer 1 er et opplagt valg, det enkle er ofte det beste. Men man må ha riktig feeling, og for meg mangler den litt til å være eneste klokke..
Har hatt de fleste varianter av BB58, og det er ikke uten grunn. Eneste ulempen (i tillegg til ikke mikrojustering) er at den kanskje er litt vanlig, noen har til og med dristet seg til å si konfirmantklokke.. Men jeg synes den funker til alt, også mer til dressy anledninger, enn andre dykkere (som Sub, P39, BB41) pga. sin slimme profil og stilige glass.
En annen fordel med BB58 (og de to andre nevnte), fremfor sub, er at det ikke er en Rolex. Mindre verdi. Mindre bling. Mindre fare for å bli ranet. Eller i det minste frykten for det, blir mindre...
Har forøvrig i hele juli selv brukt en eneste klokke bekymringsfritt, som funker til det meste, men helst ikke dress, ja det er en diver det også. Oris Aquis 41,5. Fantastisk sak, litt mer bling, men rimelig. Få andre som har den. Kvalitet, god feeling, god funksjon. Mangler mikrojustering, men har ikke savnet det. PS, den har også dato.
Men NEI, den perfekte OWG klokke finnes ikke. Jeg har hvertfall ikke funnet den, men det er også fordi jeg ikke klarer å se for meg min klokkeboks med bare en. Og man MÅ ikke ha en til 100k, man kan bruke 100k på tre fantastiske som utfyller ethvert behov og kan gi variasjon.
Når sant skal sies, for noen finnes OWG-klokken, og det spiller faktisk ikke så stor rolle om det er en Rolex, diver eller dressklokke. Det som teller, er at den betyr mye personlig. En jeg møtte, hadde akkurat startet å bruke sin 12610 etter at moren nylig døde, da han hadde fått den av henne for maange år siden (men sjelden brukt). En annen venn har en sub, den brukes til alt, og han jager ikke etter mer (har prøvd litt forskjellig). Så anledningen kan også definere en OWG-klokke. Og så lenge jeg ikke har fått, eller funnet anledningen, kommer jeg til å sikle etter nye klokker... Uansett om jeg har flere nær perfelte OWG-klokker....
Jeg tror det er lurt å være tålmodig, sette pris på det man har, ta en pause for å ta det frem igjen, ikke selge ting fordi man der og da har lyst på noe annet, som en seilbåt. Spar heller litt ekstra, kjøp en rimeligere seilbåt (eller enda bedre, finn en venn med båt, mye mindre hassle)..