Symptomene har meldt seg. Det frister å bli en "OWG", men finnes det en klokke som gjør det mulig?

Ta dette i to hovedsteg. Når du mesterer det første steget, er du klar for det siste steget. Å lete etter enda en klokke som skal bli OWG høres ut som en dårlig plan allerede fra starten av...

Steg 1: Velg ut én av klokkene du har i dag. Legg bort de andre klokkene. Bruk kun den valgte klokka i minste 12 måneder
Steg 2: Når du har fullført steg 1, kan du gå til dette steget - som er slik @Jone mestrer det

Så "enkelt". Nå kan du bruke higen etter nye ting på andre ting enn klokker, slik at jakten på ting ikke er klokker, men seilbåt, bil, gressklipper, etc...

• Liker
Reaksjoner: lietors og Dazed
Eg bruker mine klokker I månedsvis av gangen så tar meg sjølv ofte å lure på det samme , om eg kunne ha klart meg med 1 klokke til alt . . Eg har klokker som ikkje har vært brukt siden i fjor , men som eg nok kan ta opp å finne gleden med igjen og bruke en 2/3 måneder før eg bytter igjen . Og ofte finner eg ut i løpet av desse månedene med klokkene om det er en keeper eller ikkje .

Har nesten alltid bare hatt en dyr klokke om gangen, og er således owg. Det jeg syns er fint med det er at minimalt med kapital er bundet opp. Når det er tid for å bytte ut til noe annet så selger jeg som regel før den nye kommer inn slik at jeg alltid har bare én. Selve jakten på en ny er nesten like morsomt...

"Drømmen" om å bare kjøpe én og eie den i førti år, har jeg lagt på hyllen - jeg blir alltid lei etter noen år. Trodde jeg skulle klare det med min første (eller andre, eller tredje, eller fjerde(!) speedy, men nei. Så trodde jeg det var bankers med Exp 39, men nei. Så var jeg bombesikker på Exp 36, men nei. Alle ble solgt etter 1-2 år.

Går fint å nyte mange klokker som owg om en bytter ofte. Men det er hassle med alle salgene, og har selvsagt tapt litt på det, unntatt Rolexene.

• Liker
Reaksjoner: Jone
@havarduf . I dagens marked er det nok tungt å selge absolutt alt . Og spesielt klokker som koster noken titusener og oppover . Men ja . Det er jo en fin måte.
Men kjøper du alt nytt ? Eller selger du og går uten klokke til en ny er funnet ?

Jeg så over listen min over klokker siste ti årene, og der var ca 30-40% kjøpt ny. På de jeg har kjøpt brukt så har det vært bare et lite tap. Som regel solgt for samme ca sum.

Ja, kan gå flere måneder uten klokke til ny er funnet. (Har da en F-91W jeg bruker.)

Fin tråd dette. Jeg kjenner meg igjen i "problemstillingen".

Jeg begynte litt rolig i fjor å planlegge nedskalering av klokkeboksen. Det var det mange grunner til. For det første fikk jeg enkelte dager angst av tanken på hvor mye kapital som var bundet opp i klokker. For det andre hadde jeg en periode der hvor jeg bare var timer fra å realisere en splitter ny Finnmaster T8. For det tredje ville jeg ganske enkelt bare ha mindre utvalg å velge i selv.

Det endte som det ofte gjør: Båten ble skrinlagt og jeg fortsatte med fullt fokus på klokkene. Jeg har funnet ut at klokker gir meg veldig mye. Når kvelden kommer så er det "me time" hver eneste kveld. YouTube, Instagram og Googling. Hver. Eneste. Kveld. Men, boksen skal krympes. Jeg er dårlig på det da, da det har vært to spontankjøp på få måneder. Helt elendig dømmekraft.

De siste ukene har jeg drømt meg bort i en liten hytte ved havet, evnt ett sjøhus med overnattingsmuligheter. Det tror jeg for vår del blir mye mer brukt enn en båt. Vi får se...

Til spørsmålet ditt:

Den komplette klokke som blir den jeg beholder viss jeg blir OWG i nær fremtid: Min Rolex Explorer 40. Dekker også alle dine krav, minus dato. Savner det sjeldent, men ser at det kan være en fordel. For min del har Explorer 1 eventuelt Submariner No Date en mye fine helhet i skiven uten dato. Dog ikke en dykker heller, men vanntett til 100m bør være plenti.

Lykke til 🤩

Kanskje et noe upopulært valg, men for min del må ikke den valgte klokka være ekstrem allrounder. På sydenferie i sommer gikk jeg stort sett rundt med G-shock, og det funket utmerket. Dersom jeg skulle kuttet ned samlinga til én klokke så hadde jeg da faktisk valgt min Datejust 36.

Jeg er heldig som har samme problemstilling, men en annen vri.. Noen sier at de får "angst" av å ha så mye kapital bundet i en vare/klokke/samling. Jeg får en trygghet i at noe av kapitalen jeg har, er bundet i noe jeg ikke kan "sløse" på annet tøv.