Brukererfaring: Wolverine 1000 mile vs Montgomery
Ok, nå har jeg testet begge støvlene fra Wolverine i 14 mnd+. Lærsåle og combatsåle. USA vs. Kina. Endte opp med begge etter å ha lest om Wolverine her inne og syns det var fint med innspill fra andre brukere. Skulle nesten tro at importøren av Wolverine har vært her inne og infiltrert støvelsiden.
1000 mile: Solid kvalitet, flott skinn som virkelig blir finere ved bruk, men jeg behandler dem bra. Disse bruker jeg ofte og syns de er ganske komfortable selv etter å trasket rundt med dem en hel dag. Pleier å bruke skofett. Festet gummisåle på dem med en gang, men disse løsnet enten på grunn av dårlig feste eller at lærsålen utvidet seg. Bør nok brukes litt før man limer på såle, evt. at man finner en såle der man ikke limer ut helt til kanten. Jeg komme nok til å droppe såle i fremtiden.
Men's 1000 Mile Boot - W05301 - Vintage Boots
Montgomery: Skikkelig såle og høyt skaft. Skinnet er fint, men kvaliteten oppleves ikke som like bra som 1000 mile varianten. Denne er laget i Kina og er ca. 1000 kroner rimeligere enn broren. Ganske lite fornøyd med kvaliteten da sålen løsner fra læret, noe jeg syns er ganske kjedelig når støvlene koster nærmere 2000. Har blitt tipset om at jeg burde dynke mellomsålen(det tynne laget med lær som er festet til gummisålen) med masse kollalolje før bruk. Dette skal hindre vannet å trenge inn i lærsålen og bidra til at limet holder seg bedre. Ikke helt fornøyd med å få denne beskjeden to måneder etter en hard Trondheimsvinter. Nå blir skoene også våte da vannet trekker inn i mellomrommet som oppstår mellom sålen og lærpartiet. Disse ryker ganske snart, men til støvlenes forsvar så er vinteren i Trondheim ganske brutal.
Wolverine 1000 Mile: Montgomery | BRANDOS.no
Konklusjon: gå for den dyreste selv om den koster mer. Den er laget for å vare med riktig stell. Den kinesiske varianten er grei, men til nesten 2 lapper finnes det ganske mange andre alternativer som oppleves både kvalitetsmessig og prismessig som bedre kjøp.
Siste tips: Kollalolje er flott til lærsåler. Da varer de mye lengre. Jeg har gått ned en str. fra vanlige sko. Da fikk jeg plass til ullsåler også, noe som er kjekt når gradestokken beveger seg mot minus 10.