Sous vide

Bruker en PID kontroller sammen med en riskoker for å kjøre dette selv, har dog bare fått brukt det en gang av praktiske årsaker.

Da kjøpte jeg yttrefilet fra Meny, ba dem vakumpakke for meg (noe de gjorde kostnadsfritt) og hev dem oppi vannbadet som var satt til ca 59c. Der lå det i ca 24 timer før jeg freste opp kjøttstykkene i en panne før servering.

Aldri spist noe mørere tror jeg. Strengt tatt må jeg se å få bestilt en ny temperaturføler da jeg har klart å knekke ledningen på den som fulgte med når jeg var litt uforsiktig ved siste økten.

Refleksjoner fra det jeg gjorde dog;

* 8 timer hadde sikkert holdt lenge
* 58 grader hadde nok også vært bra
* Grillpanne for å få litt koselig mønster i kjøttstykkene hadde ikke vært feil

Nå som sommeren nærmer seg dog kan jeg jo bare slenge det ferdie kjøttet rett opp på grillen. Blir nok noe slikt neste gang ;).
 
Har kun prøvd steketermometer med kjele i stekeovn, det var alt for mye overvåking. Veldig lyst på PID og riskoker eller sousvidesupreme. Hvor mye kom sousvidesupremen på hjem til landet?

Den nerdete dimensjonen til matlaging appellerer veldig til meg :)

Kanskje man kan dele temperaturer her også. På de vanligste tingene finner man det på nettet, men f.eks. hval
og reinsdyr er ikke så lett.
 
Teker meg å prøve dette, men jeg mangler temometer, hva er det som er bra på markedet nå?

Nøyaktighet og driftsikkerhet er det viktigste, så kommer pris.
 
Har planer om å tilbrede i ovnen, er ikke et vanlig termometer bedre da? Er det ikke kronglete å instalere pid i stekeoven?

Det vil jeg tro er ganske vrient. Tror jeg hadde gått for riskoker varianten. Selvom jeg absolutt ser poenget med å koble pid´n til stekeplata eller stekeovnen- jeg er dritt lei av å ha en kjøkkenmaskin til alle retter.
 
Har planer om å tilbrede i ovnen, er ikke et vanlig termometer bedre da? Er det ikke kronglete å instalere pid i stekeoven?

I stekeovnen blir det kronglete og muligens brannfarlig å installere pid. :p
Hadde dog vært artig å prøve, for å se hvordan innsvingen og stabiliteten til PIDen ble når den styrer oppvarmingen av elementer som varmer opp luft som igjen varmer opp vannet. Mest sannsynlig hadde det gått "åt skogen". :p

Nysgjerrig: Hvor mange av dere vet at PID faktisk er det tekniske navnet på regulatoren som brukes for å justere temperaturen? Det står for Proportional Integral Derivative controller (PID). :p
 
Pid i stekeovnen blir det nok ikke noe av da. Hadd håpet å slippe unna å kjøpe riskoker også.

Har fått intrykk av at termometrene på jernia og likende er dårlige. Noen fysiske butikker som kan ha kvalitetstermometre?
 
Merker at jeg må skaffe meg en sous vide maskin til sommern. Jeg er over middels glad i å lage god mat, så dette må utforskes!
 
@kaka: Jeg ville glemt hele tanken om stekeovn egentlig. Det å styre temperaturen til vannet gjennom lufttemperaturen i stekeovnen vil gi en ekstremt stor tidsforsinkelse på all temperaturforandring i vannet. Selvsagt kan det være en god ting om du klarer å ta hensyn til den forsinkelsen, men sannsynlig blir det bare veldig tungvindt.
(har ikke prøvd dette altså, men ser for meg at det blir slik)

Jeg ville tatt mye vann i en panne og satt den på platen på svak varme, så kontrollert temperaturen ved å tilsette kaldt vann, lette på lokket, etc. :)
Til det bør et vanlig termomterer fra en kjøkkenbutikk gjøre nytten. De skal nå være nøyaktig ned til en grad omtrent. Hvorfor føler du at de er unøyaktige?
 
Har hørt historier om termometre som plutselig hopper 10 grader opp, og driver og spretter rundt, vil helst unngå slikt.
 
Jeg har et 200 kroners termometer fra Til bords (tror jeg det var, den lille butikken som ligger PÅ Majorstuen t-bane stasjon), aldri opplevd noe problemer med det. Tviler på at jeg hadde fått noe mer ut av et til 1000 kr (om det finnes)
 
Jeg er i Oslo. PM meg, så kan du komme innom og få en om du er i nærheten. Jeg kjøper de på rull, og tilpasser de ettersom hva jeg skal lage. De du får kjøpt fra Sousvidesupreme er litt for store syntes jeg.
Posene er ganske tykke. 85micron for å være nøyaktig. Finnes et firma her ved navn Nortech som selger poser. Har ikke kjøpt fra de enda, men tenkte å gjøre det når jeg går tom.

Jeg tar kontakt:) Har sykt mye å gjøre om dagen, så blir nok ikke med det første! Men du er notert:)
 
Hade aldri trodd at det skulle være så vanskelig å få tak i et diitalt steketermometer!

På glassmagasinet var de utsolgt.
På jernia, fungerte ikke kortet mitt pga møkkaterminal. begge de nermeste minibankene var ute av drift- selvfølelig.
På tilbords hadde de ikke bestilt inn termometer enda.

Min tolmodighet tok slutt og jeg putret hjemover for å lage DJM-burgere med Worchestershire sauce istedenfor Dales.
Utrolig godt!
 
Jeg har holdt på med sous vide i flere år.

Matlaging sous vide har jeg praktisert i flere år, med fantastiske resultater hver gang. Jeg bruker vanlige brødposer, og en stor stålgryte med vann som plasseres inne i stekeovnen. Digitalt termometer er som nevnt en selvfølge. Spesialiteten er å kjøpe en hel indrefilet av svin, la den kose seg i posen hele dagen for så å gi den stekeskorpe i glovarm panne med smør like før servering. Kjøttet blir perfekt tvers gjennom, og ingen skjønner hvordan jeg har fått det til..... Har også lykkes svært bra med tilsvarende teknikk og rensdyrstek.

Hvilken temperatur lar du indrefileten stå på? Skal lage dette til middag i dag. Så må begynne snart.