Sous vide

Mmmm... Den gode gamle metoden der ja!;) Kun servert med salt, litt pepper og en litten skvis av sitronen over.

Hm, sitron. Det må jeg faktisk prøve. :p

Helt rått spiser jeg stort sett kjøtt når jeg står og deler opp biffer og er litt sulten. Godt er det hvertfall! :p

Nei, det er ikke smak og behag;) Kort fortalt finnes det bakterier i svinekjøtt og på storfekjøtt. Det betyr at så fort oksefileten er brun på utsiden kan den spises (slik spiser forøvrig jeg den:)) mens svin og kylling må ha kjernetemperatur på 68-70 grader... Storfekjøtt kan med fordel spises på 55-56 grader, spør du meg...

Da får jeg håpe slaktern min har gjort en god jobb. Jeg leste hvertfall på denne at 60 grader ikke burde være et problem. Gleder meg til å prøve oksebiff i vannbadet.

Takk krille, skal lage det idag så ingen fare:) Veldig spent på resultatet. Nå blir det en kikk på cellartracker for å se om jeg har en vin som passer til hjorten.

Drar opp en gammel tråd! Skal lage sous vide pulled pork, har "dårlig tid" og kan derfor ikke la det ligge i 24 timer. Hva er kortest tid den kan ligge? Holder 10 timer, isåfall på hvilken temp?

Vil det være hensiktmessig å skjære den opp i mindre biter?