Sous vide

Merker at jeg må skaffe meg en sous vide maskin til sommern. Jeg er over middels glad i å lage god mat, så dette må utforskes!

@kaka: Jeg ville glemt hele tanken om stekeovn egentlig. Det å styre temperaturen til vannet gjennom lufttemperaturen i stekeovnen vil gi en ekstremt stor tidsforsinkelse på all temperaturforandring i vannet. Selvsagt kan det være en god ting om du klarer å ta hensyn til den forsinkelsen, men sannsynlig blir det bare veldig tungvindt.
(har ikke prøvd dette altså, men ser for meg at det blir slik)

Jeg ville tatt mye vann i en panne og satt den på platen på svak varme, så kontrollert temperaturen ved å tilsette kaldt vann, lette på lokket, etc. :)
Til det bør et vanlig termomterer fra en kjøkkenbutikk gjøre nytten. De skal nå være nøyaktig ned til en grad omtrent. Hvorfor føler du at de er unøyaktige?

Har hørt historier om termometre som plutselig hopper 10 grader opp, og driver og spretter rundt, vil helst unngå slikt.

Jeg har et 200 kroners termometer fra Til bords (tror jeg det var, den lille butikken som ligger PÅ Majorstuen t-bane stasjon), aldri opplevd noe problemer med det. Tviler på at jeg hadde fått noe mer ut av et til 1000 kr (om det finnes)

Jeg er i Oslo. PM meg, så kan du komme innom og få en om du er i nærheten. Jeg kjøper de på rull, og tilpasser de ettersom hva jeg skal lage. De du får kjøpt fra Sousvidesupreme er litt for store syntes jeg.
Posene er ganske tykke. 85micron for å være nøyaktig. Finnes et firma her ved navn Nortech som selger poser. Har ikke kjøpt fra de enda, men tenkte å gjøre det når jeg går tom.

Jeg tar kontakt:) Har sykt mye å gjøre om dagen, så blir nok ikke med det første! Men du er notert:)

Hade aldri trodd at det skulle være så vanskelig å få tak i et diitalt steketermometer!

På glassmagasinet var de utsolgt.
På jernia, fungerte ikke kortet mitt pga møkkaterminal. begge de nermeste minibankene var ute av drift- selvfølelig.
På tilbords hadde de ikke bestilt inn termometer enda.

Min tolmodighet tok slutt og jeg putret hjemover for å lage DJM-burgere med Worchestershire sauce istedenfor Dales.
Utrolig godt!

Jeg har holdt på med sous vide i flere år.

Matlaging sous vide har jeg praktisert i flere år, med fantastiske resultater hver gang. Jeg bruker vanlige brødposer, og en stor stålgryte med vann som plasseres inne i stekeovnen. Digitalt termometer er som nevnt en selvfølge. Spesialiteten er å kjøpe en hel indrefilet av svin, la den kose seg i posen hele dagen for så å gi den stekeskorpe i glovarm panne med smør like før servering. Kjøttet blir perfekt tvers gjennom, og ingen skjønner hvordan jeg har fått det til..... Har også lykkes svært bra med tilsvarende teknikk og rensdyrstek.

Hvilken temperatur lar du indrefileten stå på? Skal lage dette til middag i dag. Så må begynne snart.

Fluktuerer temperaturen mye når du gjør dette krille? Hva er maks og min temp? Tenkte jeg skulle teste dette på en liten hjortestek imorgen:)

Beklager sent svar gutter, er ikke så mye på nett om dagene.

Mathfjeld: indrefileten er veldig fin på ca 70 grader.

Floyd: Jeg følger litt med og justerer meg pent inn på en vanntemp på 70 garder, det bruker jeg maks en times til og fra-dilling på kjøkkenet på. Etter det holder min relativt gode stekeovn temperaturen relativt jevn. Jeg stikker hodet innom kjøkkenet i ny og ne og titter, av og til gir jeg termostaten et ørlite kakk hvis det har gått opp/ned en grad eller to.

Beklager sent svar gutter, er ikke så mye på nett om dagene.

Mathfjeld: indrefileten er veldig fin på ca 70 grader.

70 grader hørtes litt mye ut synes jeg, men takk for svar:) Jeg hadde den ca. 2 timer på 58 grader, så kjapt i pannen for at den skulle få en fin stekeskorpe. Smakte supert, naturligvis med litt Dale´s i posen.

Tja, det er jo smak og behag, jeg foretrekker og synes at svin tåler noe høyere temp enn storfe. Ved 70 grader er den ennå passe rosa, men et godt stykke fra blodig. Masse smør i panna på så høy temperatur som mulig gir deilig karamellisert stekeskorpe etterpå. Tilbehør er gjerne saltbakte småpoteter, haricot verte og hjemmelaget saus med sopp og rødvin i, kjenner dette blir middag en av påskedagene ja......:)

Nei, det er ikke smak og behag;) Kort fortalt finnes det bakterier i svinekjøtt og på storfekjøtt. Det betyr at så fort oksefileten er brun på utsiden kan den spises (slik spiser forøvrig jeg den:)) mens svin og kylling må ha kjernetemperatur på 68-70 grader... Storfekjøtt kan med fordel spises på 55-56 grader, spør du meg...