Solbrilletråden

Vil anbefale alle å se 60 Minutes innslaget om Luxottica.
Ser det er flere her inne som sier at man ikke skal kjøpe fra motemerker, og at man skal holde seg til de "skikkelige" produsentene. Vel, sannheten er at så og si alle er laget på samme fabrikk. Ledet av en figur som lett kunne vært en skikkelig Bond-villain.

Jeg ante ikke at det var et monopol på solbriller i verden før jeg så denne videoen, gjorde dere?
Dog er det jo veldig lett å sammenligne med klokkeverden, Swatchgroup osv :)


Elementert for min del,som er i bransjen, men trudde dette var common knowledge..
Stor fremadstormende italiensk bedrift med masse peng som kjøper opp alle konkurrentar og har monopol ; de treng ikkje nevnast, men de skjønnar vel kvar dette konsernet har sitt opphav. :)
 
Plukka med meg disse dagen etter laseroperasjon av øynene forrige uke:cool: Synsam kjørte 50% på alle solbriller denne dagen også. Tilfeldig? Neppe:D

Persol PO3110S 24/57 49
Persol PO3110S.jpg
 
Kjøpte disse for 4 år siden, brukt flittig siden det. De føles fortsatt som helt ny hver gang jeg bruker de.
Lenge siden jeg har vært så imponert over et produkt.
Moscot lemtosh
lemtosh.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Jeg liker godt The Bespoke Dudes Eyewear.

Finish og montering for hånd, Made in Italy, men ikke av Luxottica.

De fleste av acetate modellene ligger på 16-1700kr i Norge.
Gull og Rhodium belagte modeller ligger rundt 3000kr

Ferner Jacobsen i Oslo
Made with Hart i Stavanger
Retro i Bergen

18812896_1813017499014703_6985388024859197440_n.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Jone
Kjøpte et par med Tom Ford Henry, det er det beste kjøpet så langt. Persol 714 folding har vært en loyal følgesvenn i 5 år nå.
 

Vedlegg

  • IMG_0043.JPG
    IMG_0043.JPG
    36 KB · Visninger: 0
  • IMG_0044.JPG
    IMG_0044.JPG
    90,8 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: hanse
Noen som har tips mot at innfatningen blir helt gråhvit på ett par sorte Persol`s? Er i utgangspunktet matt svarte, men etter litt bruk har innfatningen blitt helt gråhvite.

Er igrunn ikke imponert over Persol, har ett par RayBan som er mye billigere men som har holdt mye bedre uten å bli misfarget. De er heller ikke slarkete selv om de er flere år eldre. Mulig jeg har vært uheldig men tror ikke det blir Persol neste gang.
 
Noen som har tips mot at innfatningen blir helt gråhvit på ett par sorte Persol`s? Er i utgangspunktet matt svarte, men etter litt bruk har innfatningen blitt helt gråhvite.

Er igrunn ikke imponert over Persol, har ett par RayBan som er mye billigere men som har holdt mye bedre uten å bli misfarget. De er heller ikke slarkete selv om de er flere år eldre. Mulig jeg har vært uheldig men tror ikke det blir Persol neste gang.

Sannsynligvis bakelitt i innfatningen og ikke plast. Du kan polere dem opp med polish og voks. Ellers får du kjøpt egnede midler i pipeforretninger. Noen vil også påstå at mattheten er kul patina...
 
  • Liker
Reaksjoner: Humla
Vil anbefale alle å se 60 Minutes innslaget om Luxottica.
Ser det er flere her inne som sier at man ikke skal kjøpe fra motemerker, og at man skal holde seg til de "skikkelige" produsentene. Vel, sannheten er at så og si alle er laget på samme fabrikk. Ledet av en figur som lett kunne vært en skikkelig Bond-villain.

Jeg ante ikke at det var et monopol på solbriller i verden før jeg så denne videoen, gjorde dere?
Dog er det jo veldig lett å sammenligne med klokkeverden, Swatchgroup osv :)



Jeg har et par Bausch and Lomb Ray-Bans. Det er en heeeelt annen kvalitetsfølelse pre Luxottica. Det samme gjelder forøvrig for Persol, hadde et par 140 som jeg dessverre mistet.

Har hatt en del modeller av begge merkene senere under Luxottica og det er helt tydelig at kvaliteten har gått merkbart ned!
 
Kjøpte et par Frank Walton Foster på lørdag. Veldig fornøyd! Håndlaget i Italia, overraskende bra glass, god service, og alt til en veldig overkommelig pris. I tillegg til (imo) bra design liker jeg veldig godt at du får den samme brillen i mange fargekombinasjoner. De ser enda bedre ut IRL enn på bilder.

Brillene produseres i acetat fra Mazzuchelli som visstnok er meget bra. Samme produsent som blant annet The Bespoke Dudes (TBD) som vel koster det dobbelte.

upload_2018-7-23_15-27-52.png


https://frankwalton.no/han/solbriller/foster-crimson-fade.html
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og hanse
Foruten et par serengeti dante så er det kun oakley holbrooke som brukes . Har et par maui Jim også , men oakley har overlegen optikk :)