Solbrilletråden

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Noen solbrilletips å få her på sonen? Ikke bare for meg selv, en generell solbrilletråd er sikkert på sin plass :D

Jeg er brillebruker med unntaksvise linsedager, og føler behov for å bytte litt på solbriller med og uten styrke. Bruker Ray-Ban Aviator med styrke, RB Caravan med og uten styrke, og et par andre RB uten styrke. Billig å bestille RB med styrke fra f.eks. Opticalplanet ;)

Caravan er nok favoritten om dagen, i str 55mm er de akkurat passe mitt forholdvis smale ansikt. De runde pilotbrillene er det så mye av i motebildet, så det er hyggelig med litt variasjon.

Caravan:

ray-ban-3136-caravan-cuba-gooding-jr_27985.jpg


jochen-rindt-ray-ban-caravan1.jpg


Ikke Caravan, men Randolph Engineering. Hvis firkantede aviators er bra nok for Don er det bra nok for meg ;)

image001.png



Men, tips ja :) Er det noen som har forslag til firkantede litt retroaktige plastbriller som ikke er for brede? Har kikket litt på disse fra Tommy Hilfiger:

img_art_TH_1016_S_086_X7.jpg
 
Er litt usikker for det er et par år siden jeg kjøpte mine, men prøv Krogh. Etter min mening det beste stedet å kjøpe briller:)
 
Noen som vet ca hvor mye det koster å få satt inn glass med styrke i solbriller?
Jeg kjøpte meg et par RB Wayfarer for en stund siden og angrer bittert på at jeg ikke kjørte på med styrke med en gang!
 
Jeg har sverget til Ray-Ban i flere år, da det passer min ansiktsfasong (bredt!) best. Akkurat nå har disse:
IMAG0783.jpg


Jeg har også et par Wayfarer kjøpt på slutten av åttitallet (mine første litt dyre solbriller!) som er like fine den i dag. Bruker dem sporadisk, men sjeldnere og sjeldnere, da jeg ikke er helt komfortabel med størrelsen og designet.

Forelsket meg litt i et par Tag Heuer-briller nylig, faktisk. Og ikke bare fordi de også produserer klokker, men fordi jeg synes de var skikkelig tøffe. Noen med erfaringer?
 
  • Liker
Reaksjoner: dmain
Billig å bestille RB med styrke fra f.eks. Opticalplanet ;)
Hey, takk for tipset! (Du mente opticsplanet.com, ikke sant? opticalplanet.com ser ut som en linkfarm.) Jeg er i markedet for solbriller med styrke, men det hadde ikke slått meg å bestille på nett.

Prøvde noen RB med tanke på dette, men ble tipset på Krogh om at Oakley har bedre glass med styrke siden de lager dem selv. Så stakk jeg på Gundersen og Løken ved Tinghuset og fikk prøve noen par Maui Jim, og jeg tror det blir vanskelig å velge noe annet etter det. De ser bra ut, er fantastisk komfortable og har sylskarpe glass. Men med styrke er det vanskelig å havne under 6k...

Så jeg får vel kikke litt her.
 
Hey, takk for tipset! (Du mente opticsplanet.com, ikke sant? opticalplanet.com ser ut som en linkfarm.) Jeg er i markedet for solbriller med styrke, men det hadde ikke slått meg å bestille på nett.

Prøvde noen RB med tanke på dette, men ble tipset på Krogh om at Oakley har bedre glass med styrke siden de lager dem selv. Så stakk jeg på Gundersen og Løken ved Tinghuset og fikk prøve noen par Maui Jim, og jeg tror det blir vanskelig å velge noe annet etter det. De ser bra ut, er fantastisk komfortable og har sylskarpe glass. Men med styrke er det vanskelig å havne under 6k...

Så jeg får vel kikke litt her.

Sorry! Opticsplanet, selvsagt :D

Har et par gamle Oakley med styrke, og et par Ray-Ban med Oakley-glass med styrke (fordi brillene var så krumme var det bare Oakley som klarte å lage glass). Oakley solbrilleglass med styrke er fantastiske. Meget, meget høy optisk kvalitet så vidt jeg som idiot kan bedømme. Bedre å se gjennom enn mine vanlige briller faktisk. Men skitdyre.

Et par RB Caravan med styrkeglass (-2.00/-1.25) på Opticsplanet kom på 1500 + moms og fortollingsgebyr. Det var vel ihvertfall 1000 mindre enn den samme brillen med styrke i butikk i Oslo. Meget fornøyd med dem, gode glass i disse også :D
 
(fordi brillene var så krumme var det bare Oakley som klarte å lage glass).
Ja, det var akkurat det som var litt deprimerende med å se etter Ray-Ban med styrke. "Du kan få denne eller denne, men den, den, den og den går ikke fordi glasset er for krumt / glasset går over hele brillen. Nei, ikke den heller." And so on.
 
Som mangeårig brillebruker har jeg lenge lengtet etter å kunne kjøpe et par solbriller uten tanke på om de kan/kan ikke leveres med styrke.

I tillegg til vanlig solbrillebruk bruker jeg solbriller hver dag vinteren gjennom - enten solen skinner eller ei. Årsaken er at jeg for det meste oppholder meg i fjellet og dersom det ikke er skarpt vær så har jeg behov for å se konturene i snøen (noen gang prøvd å brøyte en vei som er gjenblåst av snø?)

Gikk over fra briller til linser for noen måneder siden og så bar det ut på solbrillejakt. Hos min lokale linsepusher fikk jeg "prøvekjøre" flere typer. Valget falt på Maui Jim. De hadde utvilsomt den beste optikken - alt blir sylskarpt, selv i overskyet vær med "flatt" lys. I tillegg er de utrolig lette, sitter godt og har forholdsvis rette stenger - noe som er en stor fordel når jeg bruker mc-hjelm. Så langt har de vist seg å være vel så solide som mine forskjellige utgaver av Ray Ban.

Edit: Mulig jeg mistet tråden underveis og at mitt ringe bidrag ble en liten avsporing i forhold til trådstarters spørsmål :)
 
Jeg anskaffet meg nettopp et par med Ray ban clubmaster polarized i Tortoise, men så ble jeg litt usikker på om ikke jeg likte de svarte best. Endte opp med at no har jeg et par i svarte og et i tortoise :)
Anbefales, begge to :)

image.php

31ZiGd2wIlL._AA300_.jpg
 
Har handlet fra http://otticanet.it/ før og her er det mulig å spare inn noen kroner ved kjøp av solbriller hvertfall. Som student er hvertfall det kritisk hvis jeg skal ha råd til eksamensklokke hvert år! :D

Tenker det blir et par Persol eller Ray-Ban briller i år.
 
Brillene Draper bruker er American Optical Aviators, brukt av det Amerikanske forsvaret siden 1958.
Orginale AO fåes kjøpt på ebay i stål/mattstål/double i 52/55/57 bredde for ca.50 - 80$.
Mine kom på ca. 600,- inkl. frakt og mva. Veldig bra pris for ekstremt god kvalitet - kan absolutt anbefales.
 
RayBan og Persol er det som gjelder for meg, ellers så foretrekker jeg Tom Ford som har endel kule modeller som skiller seg ut.

Prøv siden: http://www.otticanet.com , har handlet der flere ganger. Rimelige priser og du får brillene på døra innen 2-3 dager.

AW :)
 
Bruker RayBan Aviators med grønt glass. Klassikeren over alle klassikere :) De tetter hele øyehulen, gir veldig bra kontrast, og har tynne bajonetter, så de ikke lager åpning under headset'et. Viktig når jeg er ute og flyr :)

Har også et par Randolph Aviators, de er helt supre til når jeg flyr med hjelm, da de glir lett innunder hjelmen. American Optical-brillene er veldig like i så måte, og veldig bra de også :)
 
Mon tro om jeg ikke må forsøke å skaffe meg noen aviators med styrke. Bruker jo aviators uten styrke i dag, noe som er litt tricky om jeg faktisk ønsker å se detaljer på avstand :p.
 
Det ble et par Tommy Hilfiger på meg, kjøpt på TH-butikken på Eger. Fikk litt rabatt om jeg skrev meg opp på en kundeliste, og dermed ble prisen kun 100,- dyrere enn om jeg hadde kjøpt brillene fra Otticanet (medberegnet MVA og gebyr). Godt fornøyd, og en god grunn til å bruke linser i helgen :D

lrgscaleT-HILFIGER-1016-986X7.jpg