Skriveinstrumenter

Kjøpte meg en Parker Sonnet fountain pen i romjulen. Hadde lest litt rundt på diverse forum som anbefalte den for en nybegynner innenfor dette feltet. Uten noen andre referanser forøvrig, kan jeg ikke si meg annet enn veldig fornøyd.

Matt-svart farge med 23k nib gjør at den ser veldig pen ut imho og skrivingen flyter lett og fint. Passet bra å skrive om dette i dag da det tross alt er writing wednesday.
 
Jeg må si jeg er nesten overrasket over at det finnes et miljø og en interesse rundt pe... err, skriveinstrumenter var det ja. Merk, bare nesten.
Dog har jeg faktisk en Parker Jotter (som jeg akkurat nå daterte til 2005) som har vert med meg på mang en tentamen og eksamen. Vi kan late som om den er nøye utvalgt fordi det er en slik som brukes i James Bond GoldenEye, den som man må trykke 3 ganger på så eksploderer den (den som Boris får fingrene i), og glemme det faktum at jeg fant den i en krå under et skap blant mye annet skrot og støv på ungdomsskolen en gang. Jeg liker den godt, selv om den kanskje ikke er direkte eksklusiv, så er den et par hakk opp fra BIC og reklamepenner som jeg ellers bruker. Jeg er jo tross alt sunnmøring :mrgreen:

boris-grishenko-20090224055456973-000.jpg


Så over til det jeg egentlig vil spørre om. Jeg kan skrive tydelig, og jeg kan skrive helt forferdelig når jeg stresser. Har forferdelig dårlig flyt i håndskriften. Er det noen som har tips til hvordan forbedre håndskriften? Noen som har klart å forbedre sin egen håndskrift i stor grad? Finnes det jedi-triks, teknikker etc for å skrive pent, eller må jeg lete frem de gamle skrivebøkene mine fra 2. klasse og skrive alle bokstaver 5 ganger pent etter hverandre etc igjen?
 
...

Så over til det jeg egentlig vil spørre om. Jeg kan skrive tydelig, og jeg kan skrive helt forferdelig når jeg stresser. Har forferdelig dårlig flyt i håndskriften. Er det noen som har tips til hvordan forbedre håndskriften? Noen som har klart å forbedre sin egen håndskrift i stor grad? Finnes det jedi-triks, teknikker etc for å skrive pent, eller må jeg lete frem de gamle skrivebøkene mine fra 2. klasse og skrive alle bokstaver 5 ganger pent etter hverandre etc igjen?

Noe som har fungert godt for meg er å bruke fyllepenn (eh- jeg mener fylleskriveinstrument) oftest mulig. Det er to varianter som begge hjelper en del: Hvis den er dårlig (eller temperamentfull som det heter hvis den var veldig dyr), vil den skippe og skrape hvis ikke jeg skriver langsomt og forsiktig. Hvis den derimot er dyr, fin og god å skrive med, vil jeg automatisk skrive litt mer forsiktig og nøyaktig fordi jeg blir mer oppmerksom på skriveprosessen. Begge deler hjelper på lang sikt. Ikke over natten, og jeg kan fortsatt skrive forferdelig stygt, men jeg kan også skrive veldig mye finere enn før jeg begynte å skrive med fyllepenn. Når jeg skal teste en penn eller et nytt blekk skriver jeg frasen "The quick brown fox jumps over the lazy dog" eller tilsvarende som gjør at jeg får øvet likt på alle alfabetets bokstaver også (bortsett fra æøå). Bivirkninger: Blekkflekker på fingrene.
 
Pris kan jeg ikke si noe om, men det er ikke en rollerball hvis informasjonen i annonsen stemmer. Finelineren til Mont Blanc er en form for tusj. Tuppen du skriver med er en tynn tusj lingnende sak. Om man liker det er smak og behag. Jeg personlig er mer glad i rollerball. Forskjellen på en rollerball og vanlig kulepenn er at blekket som blir brukt på rollerballen er vannbasert, slik som blekket til fyllepenner, mens kulepenner bruker oljebasert blekkk. Det gjør at pennen sklir lettere over papiret. Du får litt av den samme effekten med en finliner også. Anbefaler at du prøver og ser hva du liker best.
 
Pris kan jeg ikke si noe om, men det er ikke en rollerball hvis informasjonen i annonsen stemmer. Finelineren til Mont Blanc er en form for tusj. Tuppen du skriver med er en tynn tusj lingnende sak. Om man liker det er smak og behag. Jeg personlig er mer glad i rollerball. Forskjellen på en rollerball og vanlig kulepenn er at blekket som blir brukt på rollerballen er vannbasert, slik som blekket til fyllepenner, mens kulepenner bruker oljebasert blekkk. Det gjør at pennen sklir lettere over papiret. Du får litt av den samme effekten med en finliner også. Anbefaler at du prøver og ser hva du liker best.


Tusen takk for godt svar : )

leste litt rundt og tror man kan bruke rollerball refill på denne modellen også?

Men det er nok lurt å prøve en først.
 
Det kan godt hende at du kan bruke refillene om hverandre. Det vet jeg ikke noe om, har ikke så mye erfaring med Mont Blanc annet en at jeg ødela min far sin fyllepen når jeg lekte med den som barn for ca 30 år siden.

Jeg har nå både kulepen og rollerball fra Caran d`Ache. Begge er i en annen verden en plastpennener som man får gratis. Aldri noe klin fra kulepennen heller. Ved daglig bruk, kun små notater og underskrifter synes jeg det er lettest med kulepenn. Bare et trykk så er den klar. Rollerballen må man ta av lokket, men er bedre og skrive med. Jeg skriver ikke mange brev for hånd etc, men der tror jeg en rollerball eller fyllepenn kommer mer til sin rett.

Her ser du bilde av mine





Her ser du lokket på rollerballen. Kulepennen er også tynner og lettere. Formet som en blyant egentlig. Jeg synes designet er veldig kult. Rollerballen koster rundt 2000kr og kulepennen ca 1200.
 
Redigert:
For ein herlig tråd! Etter å ha lest gjennom heile tråden må eg berre takke for mange gode bidrag (hittil) og synes litt synd på meg sjølv for at eg ikkje har snubla over tråden tidlegare.

I løpet av tråden så vart eg vel ganske overbevist om at eg trenger nye skriveinstrumenter. :D

Vil derfor finne meg ein fyllepenn og muligens ein rollerball.
Som venstrehendt har eg alltid vore skeptisk til bruk av fyllepenn (derfor kjøpes også muligens ein rollerball), men no må fyllepenn testes. Vil imidlertid legge vekt på følgende:
  • ein spiss som er enkel å "dytte" uten å grave seg ned i papiret
  • justeringsmuligheit for å skrive "tørrere"
  • hurtigtørkende blekk
Litt usikker på utforming av instrumentet mtp å få eit godt grep, antar at dette er avhengig av smak og behag og må erfares.

Har sett forslag på både merker og nettbutikker som eg vil undersøke nærare, og tenker å ha eit startbudsjett på inntil 1.000 kr.
Dersom nokon har veldig konkrete kjøps-anbefalinger så tas dei i mot med takk!
 
Du bør nesten prøve fyllepennene for å vite sikkert når man er venstrehendt. Finnes så ufattlig mange varianter på hvordan venstrehendte skriver.

Montblanc medium nib passet til meg når jeg prøvde i butikk (ble ikke handel så har ikke mye erfaring med den). Må passe på å ikke stryke utover blekket, men den fine niben ble for tørr for meg og skrapet over papiret.
 
Spørsmål: For en komplett "nybegynner", som stort sett bruker BIC penner i dag men vil prøve ett litt bedre alternativ. Hvor bør man starte? Ser man skriver positivt om Lamy. Tenker meg i utgangspunktet en vanlig roller type, og ikke fyllepenn i første omgang. Noen forslag og gjerne linker? Bør helst ikke koste tusenvis av kroner, siden jeg kun vil prøve noe med litt mer kvalitet enn standard promo kulepenner..

Mvh
Tor J.
 
Har tenkt på det samme. Ser også at Lamy er en gjenganger i budsjettklassen, men jeg synes ikke ehm.. de så veldig bra ut. Så jeg har bestilt meg noen Parker IM- og Frontier penner, og en Pentel Sharp Kerry blyant til noen få hundrelapper for å teste litt.
 
Redigert:
Spørsmål: For en komplett "nybegynner", som stort sett bruker BIC penner i dag men vil prøve ett litt bedre alternativ. Hvor bør man starte? Ser man skriver positivt om Lamy. Tenker meg i utgangspunktet en vanlig roller type, og ikke fyllepenn i første omgang. Noen forslag og gjerne linker? Bør helst ikke koste tusenvis av kroner, siden jeg kun vil prøve noe med litt mer kvalitet enn standard promo kulepenner..

Mvh
Tor J.

Ta en kikk på http://www.lacouronneducomte.nl/index_en.html Jeg har handlet derfra flere ganger og servicen er helt på topp.
Jeg har en Faber-Castell Loom i både fyllepenn (http://www.lacouronneducomte.nl/webstore/main/loom-blue-fountain-p-4533.html) og Rollerball (http://www.lacouronneducomte.nl/webstore/main/loom-blue-rollerball-p-3542.html). Kona har Faber-Castell Ambition i både fyllepenn (http://www.lacouronneducomte.nl/webstore/main/ambition-fountain-p-709.html) og rollerball (http://www.lacouronneducomte.nl/webstore/main/ambition-fountain-p-709.html).

Jeg er litt misunnelig på hennes "Ambition" for det er virkelig en pen som gir en god følelse. Min "Loom" er også pen og god og bruke. Iallefall sammenlignet med Lamy Safari. IMO så er Lamyen like god å bruke, men den er "plastic fantastic" og utseende og kvalitetsfølelsen når ikke pennene vi har fra Faber-Castell opp til knærne engang (noe som vel bare skulle mangle siden de er både to og fire ganger så dyre)
 
Etter at hun på åtte lånte en av mine fyllepenner (Faber-Castell med F nib) og mistet den med spissen i parketten, så måtte jeg bytte til en B nib på den. Dermed så var det en grei unnskyldning til å kjøpe seg en ny fyllepenn (merkelig nok får man aldri for mange). Ettersom jeg skriver som ei kråke og skriften er styggere jo tynnere nib det er, så gikk jeg for en M nib denne gangen.


Jeg har lenge hatt lyst på en fyllepenn fra Visconti, og etter å ha sjekket utenlandske nettsider og med den Norske miniimportøren, Olav Rønneberg http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55090534&), så fant jeg ut at prisen hans var meget fordelaktig kontra hva pennene koster i utlandet nå.

Valget mitt falt på en sort Rembrandt (etter at den blå ikke var på lager). Jeg bestilte pennen tirsdags kveld og alt torsdag å lå den klar på posten!

En liten unboxing (beklager dårlige mobilbilder og elendig håndskrift)!

pakke.jpg



Det lå et hyggelig brev med pakken
20150305_140648.jpg



Flott box i faux-lær og en brosjyre med andre lekre ting Visconti lager
20150305_140724.jpg



Penn, converter og en boks med patroner
20150305_140753.jpg



20150305_141015.jpg



20150305_141040.jpg



20150305_141730.jpg



20150305_141602.jpg
 
1. Jeg kjøpte også en Lamy Safari plastic som fattig student. Den brakk rimelig kjapt uten særlig grunn.
Siden man idag ikke trenger fyllepenner for å skrive bra (høres det kjent ut?) men kun for å få
en godfølelse med et (dessverre) totalt sett langt dyrere og mindre praktisk instrument enn de allment
tilgjenglige nesten-gratis skriveinstrumentene (nok engang: virker dette kjent?), ville deg droppet Lamy.

Gå for noe som gir deg glede å eie og bruke. For å gjøre det enkelt, ville jeg i god TS-ånd hostet opp
casha for noe som gir denne eie/skrivegleden. Dvs S.T. Dupont. Ikke noe snakk om saken.

2. Visconti er ikke noe dårlig alterntiv. Gratulerer med kjøpet! Har selv en Homo Sapiens (lava-stein).
Deilige greier.

OP: Får du en god deal på en Visconti kan den absolutt gi den gode følelsen.

PS! Jeg må skrive endel og bruker oftest fyllepenner.
 
Vet ikke om dette passer inn i denne tråden da det er snakk om en stakkarslig kulepenn men jeg prøver meg allikevel. Var hos sjømanslegen i dag og fikk utlevert en penn som var veldig behagelig å signere med! Fikk med meg at det var en Rotring rapid pro ballpoint. Noen som vet hvor jeg kan få tak i slike? Ser for meg at denne kan bli god på kommende eksamener :)