Skreddersydd dress online?

Jeg har ikke gjort dette selv, men en kamerat av meg gjorde det for en liten stund tilbake, utifra hvordan den dressen han fikk så ut kan jeg bare anbefalle deg en ting, ikke gjør det!
Noen få av de virkelig gode skredderene i Savile Row har jo egne nettsted, men for å kjøpe dressen må du jo betale skjorta.
 
Det er flere Hong Kong baserte aktører ser jeg, men det er jo umulig å forutse sluttproduktet. Hva var galt med den kameraten din fikk?
 
Dette hadde jeg vært meget skeptisk til.

Jeg bestilte noen skjorter online, men de så ikke ut i måneskinn (eller stupmørke for den saks skyld). Lett å bli begeistret over alle opsjonene og muligheten til å lage din drømmedress for prisen av en Dressmann-dress, men jeg hadde heller lagt noen kroner i en målsøm her hjemme, evt tatt meg en ferie i Østen hvor du i det minste får prøvd og tilpasset den...
 
Det er tilbud på målsøm på ferner J nå. De kutter målsømtillegget vistnok. Er i markedet for noe nytt på klesfronten selv. Masse flotte stoffer å velge mellom gitt....
 
Hvis du tilfeldigvis skal en tur til england i nærmeste framtid kan du jo prøve disse.
Har ingen erfaring med dem selv, men leste gode ord om dem i GQ (ganske sikker på at det var GQ iaf).
 
Dette hadde jeg vært meget skeptisk til.

Jeg bestilte noen skjorter online, men de så ikke ut i måneskinn (eller stupmørke for den saks skyld). Lett å bli begeistret over alle opsjonene og muligheten til å lage din drømmedress for prisen av en Dressmann-dress, men jeg hadde heller lagt noen kroner i en målsøm her hjemme, evt tatt meg en ferie i Østen hvor du i det minste får prøvd og tilpasset den...

Hva var galt med skjortene? Har lenge vurdert å bestille noen skjorter fra tailorstore, men har ikke hørt så mye om dem. Muligheten for billige skreddersydde skjorter er ganske forlokkende når man er en cm sky for to meter.

Så da det tydeligvis er avklart at dress på nett ikke er noe, hva med skjorter?
 
Jeg ha kjøpt skjorte fra tailorstore, og er ganske fornøyd. Stoffet og sømmen virker upåklagelig så langt jeg kan se. Passformen ble kanskje litt for tight, men det kan likegodt være en liten måleglipp fra min side. I neste bestilling legger jeg inn litt slakk på et par steder.
 
Hva var galt med skjortene? Har lenge vurdert å bestille noen skjorter fra tailorstore, men har ikke hørt så mye om dem. Muligheten for billige skreddersydde skjorter er ganske forlokkende når man er en cm sky for to meter.

Så da det tydeligvis er avklart at dress på nett ikke er noe, hva med skjorter?

Sikkert mulig å få de skjortene til å se greie ut etterhvert. Og det er jo ikke så farlig om du må prøve noen ganger for å få det til. Skjortene jeg kjøpte var fra Tailorstore.

Mener at måltagningen var ganske bra, skulle jeg gjort det om igjen ville jeg heller mål en skjorte jeg er fornøyd med.
Resultatet var langt fra bra, for kort på ermene og trang i halsen og rundt midjen.
Jeg valgte stoffer fra den billigste serien, siden dette var å betrakte som testskjorter - ikke gjør det. Stoffet var billig fordi det ikke var pent eller behagelig.

Mener at jeg betalte rundt 5-600,- pr skjorte med alt. Mye penger for skjorter som aldri er brukt, men tilsvarende billig hvis jeg hadde fått skjorter som brukes.

Så selv om jeg har gitt meg er det sikkert mulig å få det til. Men ikke bestill de billigste stoffene, og prøv deg frem med en om gangen for å finne mål som passer..
 
Jeg fikk sydd endel skjorter i Tyskland for noen år siden. Måltakingen tok så lang tid og var så grundig at jeg ikke kan tenke meg at jeg kunne gjort det like bra selv. Skjortene ble ok, men som Mogens sier kan det være like bra å sende over en skjorte du er fornøyd med slik at målene kan kopieres. De siste årene har jeg stort sett bestilt skjorter fra Stenstrøms i norske butikker. Det er mulig å bestille skjorter derfra etter mål, men jeg pleier bestille en modell jeg vet passer til meg, og kan velge fritt innenfor et utall mansjetter, krager, knapper og stoffer. Kvaliteten på Strentrøms skjorter er veldig bra.

Det finnes mange gode skreddere i Singapore, Thailand, Hong Kong og andre steder i Østen, og prisene er overkommelige. Det finnes også mye av laber kvalitet. Mine erfaringer er dessverre av den siste typen. For igjen å sitere Mogens - selv en billig dress blir dyr om den ikke brukes. Uansett ville jeg aldri fått sydd en dress basert på mål jeg selv hadde tatt, og heller aldri bestilt uten å være sikker på at jeg kunne prøve før dressen var ferdig.

Har du noenlunde standardmål på kroppen blir målsøm veldig bra. Men med dagens pundkurs vil et besøk i Savile Row ikke koste så veldig mye mer. Da kan du jo titte på klokker mens du venter. :)
 
God skredder

Etter mye prøving og feiling med div Østen skreddere fant jeg en Hong-Kong basert skredder som levert til amerikanere som jobbet i Midtøsten...,

Jeg traff han da han var på reise i Riyadh, han tok mine mål, jeg valgte mitt stoff og noen uker senere fikk jeg noen helt supre skjorter levert på døren i compounden jeg bodde i den tiden. Upåklagelig skredderarbeide, godt stoff og fair pris. Litt avhengig av dollarkursen betaler jeg ca 450 kroner levert på kontoret i norge. Jeg har brukt han eksklusivt siden 2004. Da jeg bruker kun skjorte og dress til daglig går det med en del skjorter. Har etter hvert funnet noen farger og kvaliteter jeg holder meg til - og bestiller bare re-make av de ved behov.

Jo da, det har hendt ermene er litt korte, snippen ikke helt swept slik jeg liker den. Sender de kjapt i retur og får nye - free of charge.

Jeg har anbefalt han til en del kollegaer gjennom årene, han får som regel gode tilbakemeldinger. Er du ikke i Hong-Kong med det første, ber du han sende noen stoffprøver med noe du kunne tenke deg, (enten skannet på mail, eller stoff med snail mail hvis du liker å "se med hendene") - send bare din favoritt skjorte og henvisning om hva du ønsker deg av stoff så har du det.

Er noen keene kan jeg sende kontakt detaljer på PM.
 
Tailorstore er fantastisk. Har sjølv handla der og er godt fornøgd. Leveringstida er upåklageleg og prisane er brukbare. Kan anbefalast absolutt.
Skulle som fleire også hatt tak på nokon " online" dress butikkar, andre som har erfaring?
 
Et alternativ til Tailorstore.no er ModernTailor. Har ikke personlig erfaring, men de tilbyr rimelige testskjorter og du kan også bestille stoffprøver.

Angående dress over nett er det fryktelig mange flere mål som skal til, og med mindre du finner en skredder som er villig til å ta alle målene dine ville jeg nok ikke bestilt på nett. Kvaliteten der er vel nokså grei, men det er en grunn til at de har lave priser. Du vil f.eks. ikke få en skreddersydd dress, men målsøm. Forskjellen her er stor, og kvalitetsmessig tror jeg man kommer bedre utav det ved å stikke på en ordentlig butikk under et salg og kjøpe dress der, og heller spandere på seg et par hundrelapper hos skredderen.