Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Jeg har et par Goodyear welted sko som trenger å såles om. Kan Mister minit og sånne lokale gjøre dette, eller må man til en skikkelig skomaker?

Hadde jæ'kke gjort.

I Oslo har flere av "de skikkelige" ødelagt sko for meg. Ja, jeg er kravstor, men jeg gir også så presise og tydelige instruksjoner at det er kjempeenkelt å ikke drite seg ut.

Dagestad og Rezapur er de eneste i Oslo jeg gidder å bruke. I Fredrikstad ligger det en skomakermester som også er veldig dyktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: JonasV
Hadde jæ'kke gjort.

I Oslo har flere av "de skikkelige" ødelagt sko for meg. Ja, jeg er kravstor, men jeg gir også så presise og tydelige instruksjoner at det er kjempeenkelt å ikke drite seg ut.

Dagestad og Rezapur er de eneste i Oslo jeg gidder å bruke. I Fredrikstad ligger det en skomakermester som også er veldig dyktig.

Jeg forstår at du ikke ville gjort det hvis det er veldig dyre sko. Spørsmålet var mer om Mister minit og lignende har utstyret og know how til å sy goodyear welt. Hvorvidt de er dyktige til det var mer subsidiært..
De to du nevner i Oslo er ikke akkurat i mitt nærmiljø, og jeg kan levende se for meg at de har back orders herfra til evigheten.

Det er forøvrig litt pussig at så mange av oss kjøper goodyear welted sko til dyre dommer hvis det i realiteten bare er en liten håndfull steder i hele landet som kan såle de om. Det tar litt av poenget bort synes jeg..
 
Redigert:
Det er forøvrig litt pussig at så mange av oss kjøper goodyear welted sko til dyre dommer hvis det i realiteten bare er en liten håndfull steder i hele landet som kan såle de om. Det tar litt av poenget bort synes jeg..
Når du skal velge et firma for totalrenovering av badet ditt, bruker du et renommert firma med erfaring og referanser eller en hvilken som helst ufaglært person med kapasitet på mittanbud?
Jo bedre du bor jo mer bryr du deg om standarden på arbeidet.
 
Når du skal velge et firma for totalrenovering av badet ditt, bruker du et renommert firma med erfaring og referanser eller en hvilken som helst ufaglært person med kapasitet på mittanbud?
Jo bedre du bor jo mer bryr du deg om standarden på arbeidet.
Joa, men å såle om et par sko er ikke akkurat rocket science. De jeg refererte til jobber tross alt med skoreparasjon allerede
 
Joa, men å såle om et par sko er ikke akkurat rocket science. De jeg refererte til jobber tross alt med skoreparasjon allerede
Rocket science eller ikke, det er et håndverk på lik linje med andre former for håndverkere som møbelsnekker, rørleggere og annet. Noen er flinke mens andre er udugelige. Ordet skomaker er også tvetydig i Norge. I England er det forskjell på Cobbler og Shoemaker, hvor Cobbler reparerer sko og Shoemaker lager sko, mens begge profesjoner kalles skomaker i Norge.

Det er nok flere gode rundt omkring i landet som er faglærte og gjør godt arbeid.
Jeg skal tørre å påstå at det å reparere sko neppe er drømmeyrket for mange unge, og mistenker at rekruttering til yrket er vanskelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Uansett trenger jeg en "Cobbler" som er god nok til å såle om Loakes, Thursdays, Barkers og den type sko. Jeg har ingen håndlagde sko til typ 7000 kroner.
Så godt nok er godt nok. Trenger ikke en skomaker med en slags utenomjordisk kraft av genialitet. Han skal gjøre en god jobb. punktum. Men takk uansett. Jeg har et svar
 
Trenger ikke en skomaker med en slags utenomjordisk kraft av genialitet. Han skal gjøre en god jobb.

Nei, men "common sense is not so common" og det er helt utrolig hvor lav yrkesstolthet noen av skomakerne har.

Her er de eksemplene jeg kommer på i farten som gjør at jeg bruker Rezapur:

1. Gammel, anerkjent skomaker: påtar seg å korte ned skaftet på farmors skreddersydde engelske ridestøvler for å passe til søsteren min. Han tar da en kniv og skjærer av toppen av skaftet på frihånd, slenger dem i symaskinen med tråden som stod i fra før, syr en kjapp skeiv søm på maskin, og er kjempefornøyd med seg selv. 25 000,- og masse affeksjonsverdi ødelagt på 10 minutter.

2. Mange år gammel, tilsynelatende ordentlig skomaker, brukt av flere av herrekonfeksjonsbutikkene i sentrum:
a) tar imot mine gamle spanske randsydde ridestøvler for halvsåling og på eget initiativ "reparerer" hullet på hælen på innsiden med et stort stykke fastlimt og fastsydd lær slik at støvlene blir en halv størrelse for små. Kan ikke brukes, kan ikke fikses på.
b) klarer ikke lime fast sparesåle på et par italienske sko pga for fet lærsåle, så på eget initiativ syr han den fast med maskin. Grisestygt. Sko ødelagt. Kjempefornøyd med seg selv, dødsfornærmet over at kunden er misfornøyd og tar intet ansvar.

3. Ordentlig, faktisk skomaker: skal bytte gummihæl og får ekstremt streng beskjed om å ikke røre lærskivene i hælen. Vi bruker tid på å gå gjennom jobben og "bare montere, skjære gummien forsiktig, kun polere selve gummien, ikke røre hælen med annet enn fingrene". Han skriver opp. Ved henting har han både skåret i, slipt, farget og polert opp hælen. Han blir først dødsfornærmet over at jeg reagerer, så sier han at han skal kjøpe nye til meg, så forteller jeg hva de koster, og da blir jeg bedt om å gå.

4. Svært anerkjent kjøpesenter-variant med ekstremt gode tilbakemeldinger på nettet. Skal bare bytte hæl på et par relativt billige Carmina loafers, tenker som deg at dette må de klare. Joda. Bestiller hælskive av lær med gummistykke på slitesiden og gir streng beskjed om å ikke skjære i eller polere resten av hælen. Ved henting har de tilsynelatende gått over hælen med vinkelsliper i fylla, og satt på en ekstremt kraftig lugged hæl. På et par nærmest feminine loafers. Som alle andre: dødsfornærmet. Må be ham hente sjefen og hun blir litt forlegen, men mener at jeg skulle spesifisert at dette var "ordentlige sko". Jeg sier hvaffaen, kan dere ikke lese engelsk , det står jo faenmeg Made by Hand på lærsålen, og dessuten har dere jo skrevet det på lappen!

Orker ikke... Selvfølgelig er jeg en kravstor kunde, men jeg inngår alltid skriftlige avtaler med dem på forhånd - de skriver selv opp på innleveringslappen - som de så gir jamt faen i. Og halvparten av de over her forlangte tilogmed betalt for jobben.

Mens Rezapur leverer tilbake sko som ser finere ut enn når de var nye.
 
Jeg hadde mine Grenson Fred brogue boots inne hos Rezapur etter at de ble skamfert av den ene hunden.
Fikk ordnet ny tunge på en av dem, byttet støvelhemper på begge, nye lisser, litt flikking på noen skraper på tåkappen. Fenomenalt godt fornøyd med arbeidet, og det ble likevel billigere enn å kjøpe nytt.
Kanhende det er litt ventetid, men det kan det jo fort bli hos dyktige folk.
 
Hei. Har Drakes desert boots med crepe-såle. Sålen er utslitt. Har noen noe erfaring med resoling av crepe-såle? Hvor får jeg i så fall gjort det? Vet ikke helt om det er verdt det, riktignok..?
 
Er på jakt etter sorte Chelsea boots med gummisåle, og sliter med å finne det jeg er ute etter. Trenger derfor hjelp fra fellow peacocks :)

Ønsker sko som er mer dressy enn grovsko/vintersko - dvs at de ikke er avrundede i tåboksen men spissere OG tuppen må ha en "knekk" ala Magnanni monstraps;
1696943100291.png

Jeg har brune R.M WIlliams og vet de selvsagt finnes som sorte, men de oppleves som litt for grove/røffe til mitt formål her.

Har kikket på Carmina Inca. Noen innspill / erfaringer med dem?

Noen andre forslag? Prisklasse 0-5k
 
  • Liker
Reaksjoner: DrDoppler
Traktor såle på de der trenger noe smooth som kan fungere som en mer pensko.
 
 
  • Liker
Reaksjoner: KAB
De var fine med et stort unntak av "cuban heel". Er fort gjort å føle seg som John Travolta på dansegulvet med slikt :rolleyes:
 
Er på jakt etter sorte Chelsea boots med gummisåle, og sliter med å finne det jeg er ute etter. Trenger derfor hjelp fra fellow peacocks :)

Ønsker sko som er mer dressy enn grovsko/vintersko - dvs at de ikke er avrundede i tåboksen men spissere OG tuppen må ha en "knekk" ala Magnanni monstraps;
Vis vedlegg 347991
Jeg har brune R.M WIlliams og vet de selvsagt finnes som sorte, men de oppleves som litt for grove/røffe til mitt formål her.

Har kikket på Carmina Inca. Noen innspill / erfaringer med dem?

Noen andre forslag? Prisklasse 0-5k

Hva med Carlos Santos?
Disse kan bestilles i mange forskjellige farger.
Få en skomaker til å legge på en tynn gummisåle.

Photo_2019-12-31_12_44_51_413x@3x.progressive.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: iMars og KAB
Hva med Carlos Santos?
Disse kan bestilles i mange forskjellige farger.
Få en skomaker til å legge på en tynn gummisåle.

Photo_2019-12-31_12_44_51_413x@3x.progressive.jpg
TAKK for forslag :) Her snakker vi spot on hva jeg er ut etter. Blir litt google bonanza på dette merket i kveld!