Jeg har et par RM Williams, tror det er Gardener modellen med gummisåle.
Sammen med et par Red Wing fra ca 2003 er dette det paret med godt fottøy jeg har behandlet desidert dårligst. Det begynte med at læret ble boblete og skjoldete i regnet til tross for skikkelig behandling med fett på forhånd, og så ble det litt mye folder over foten fordi de er et par bredder for brede for føttene mine, og skotrærne mine satte seg fast i sømmene på innsiden, så da droppet jeg skotrær. Og så ble jeg sint, og så fikk jeg dem skummelt billig (derfor jeg kjøpte for brede sko. Steen og Strøm feilpriset dem på et salg og jeg slo til), og så ble de til altmulig-backup-støvler som jeg bruker når det er dårlig vær men ikke vil ha på meg gummistøvler.
De har blitt stygge, og jeg er snart gjennom gummisålen på hælen, men det er ingen sprekker eller sår i læret og jeg har behandlet dem grisestygt. De står uten skotrær uansett hvor våte de er og får fett kanskje et par ganger i året. Spesielt komfortable? Det er de ikke. Omtrent som Red Wings. Men de er fordømt uslitelige. Dette er work boots for et tørrere klima, eller ridestøvler, og ikke støvler-som-passer-til-dress slik de fleste engelske chelsea boots er.
Tips? Hvis du er ute etter et par av disse kommer du til å ende opp med dem også. Care of Carl har god returpolicy, kjøp flere og test. Vær helt sikker på størrelsen! Bruk skotrær!
Av pene chelsea boots liker jeg Carmina. Men det er vanskelig å tråkke feil med noe engelsk heller (eller er det? Jeg har faktisk kastet et par Church's chelsea boots som sprakk overalt i læret til tross for svært pen behandling).