Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Etter ett år med skog/fjellturer og diverse hverdags aktiviteter, er jeg veldig fornøyd med disse impala/bøffel Courteney safaristøvler.
Tjukke og effektive ekte gummi såler, og god brede som skal passe på de fleste føttene.
Vis vedlegg 343547

Hvordan opplever du sålene/grepet på disse? Husker jeg kikket på disse på Villmarksmessa og selgeren frarådet det andre steder enn afrikanske savanner. Jeg tror kanskje han tar feil?
 
Hvordan opplever du sålene/grepet på disse? Husker jeg kikket på disse på Villmarksmessa og selgeren frarådet det andre steder enn afrikanske savanner. Jeg tror kanskje han tar feil?
Det var litt av en påstand han kom med.
Den Afrikanske savannen er ikke bestandig tør heller. De har også monsuner og gjørmete sesonger.
Disse blir nok ikke ideelle vinter- eller høstsko opp i norden, men jeg brukte de på tur i løp av 2 sommer og var fornøyd.
Siste gang var det 10km tur og jeg brukte tynne skinnsåler inn.
De puster godt og holder ikke føtene for varme.
Ekte gummi, som er ganske myke, er etter min mening mye bedre enn hardere plast, når det gjelder komfort og grep på stein.
Spørs om hva man er vant til og hvis man er åpen for å prøve noe nytt.
IMG_20230831_220224669.jpg

IMG_20230831_220234049.jpg

IMG_20230831_220202561.jpg

IMG_20230831_221837279.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Jeg må ha nye løpesko, og har de siste 5-6 årene løpt med Altra sine sko, men de slites ut for raskt (typ 350km..), og jeg lurer på Topo. Noen som har erfaring med det merket, og om de er mer slitesterk?
Må på plass ganske kjapt, så jeg får løpt de inn til konkurranse 1.10.
 
Jeg må ha nye løpesko, og har de siste 5-6 årene løpt med Altra sine sko, men de slites ut for raskt (typ 350km..), og jeg lurer på Topo. Noen som har erfaring med det merket, og om de er mer slitesterk?
Må på plass ganske kjapt, så jeg får løpt de inn til konkurranse 1.10.
Er det terrengsko eller asfalt du skal ha? Har ikke erfaring med Topo sjøl, men veit at det i ultramiljøet har blitt snakket varmt om Topo fra flere løpere.
Har du gjort deg noen tanker om å gå fra nulldropp til 5mm+?
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Er det terrengsko eller asfalt du skal ha? Har ikke erfaring med Topo sjøl, men veit at det i ultramiljøet har blitt snakket varmt om Topo fra flere løpere.
Har du gjort deg noen tanker om å gå fra nulldropp til 5mm+?
Glemte å nevne det ja, at bruksområdet er primært asfalt og grus.
Hva dropp angår, så tenker jeg at 5mm ikke har allverden å si. Jeg har i hvert fall ikke merket noe særlig forskjell på de siste løpeturene med Hoka Bondi 8 kontra Altra Paradigm 5. Men prøver å holde droppet så lavt som mulig, da jeg er en forfotløper.
 
Glemte å nevne det ja, at bruksområdet er primært asfalt og grus.
Hva dropp angår, så tenker jeg at 5mm ikke har allverden å si. Jeg har i hvert fall ikke merket noe særlig forskjell på de siste løpeturene med Hoka Bondi 8 kontra Altra Paradigm 5. Men prøver å holde droppet så lavt som mulig, da jeg er en forfotløper.
Har hovedsaklig brukt Hoka og Adidas sjøl, men har mange løpevenner(også forfotsløpere) som sverger til Saucony. Da blir det riktignok enda noen mm dropp.
Som nevnt har jeg kun hørt bra ting om Topo, men jeg er av den oppfatning at veldig mange skomerker har begrenset holdbarhet på skoene sine for tida. Det gamle 1000km per par gjelder neppe nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Har hovedsaklig brukt Hoka og Adidas sjøl, men har mange løpevenner(også forfotsløpere) som sverger til Saucony. Da blir det riktignok enda noen mm dropp.
Som nevnt har jeg kun hørt bra ting om Topo, men jeg er av den oppfatning at veldig mange skomerker har begrenset holdbarhet på skoene sine for tida. Det gamle 1000km per par gjelder neppe nå.

Jeg har bare godt å si om Saucony. Spesielt Endorphin serien er fantastisk gode og effektive.
 
Hei.

Trenger en type "vanntett" sko til dagleg trakking mellom jobb - bil - sentrum. Type lav, ikkje ein støvel. Må sjå ok+ ut. Ikkje ein joggesko.

Tips?
 
Hei.
Har i lengre tid tenk å skaffe meg ett par Red Wing sko. Skal en tur til Oslo i helga. Er det slik at det Dagestad har de fleste størrelser inne slik at man bare kan stikke innom og prøve? Og om jeg ikke rekker det, hvordan er det å bestille på nett. Er størrelsen normal i forhold til andre typer?
 
Hei.

Trenger en type "vanntett" sko til dagleg trakking mellom jobb - bil - sentrum. Type lav, ikkje ein støvel. Må sjå ok+ ut. Ikkje ein joggesko.

Tips?
Prøv utgavene for dresssko.
Da trenger du ikke å bytte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Også kjent som kalosjer.
Swims har en rekke farger og ikke minst med pigger til de tider med sne og is på fortauet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
En lokal skomaker her på vestlandet tilbyr Barker sko og de har denne kommentaren "Lærsåler er ikke gunstig i vårt klima, så vi legger på en slitegummisåle uten ekstra kostnad til alle som ønsker det."
Noen som har erfaring med slikt? Jeg skal Budapest snart og vurderer å svinge innom Vass Shoes butikken i samme slengen. Mesteparten av skoene deres er lærsåler, så tror dere en slik slitegummisåle kan være en god løsning?
 
En lokal skomaker her på vestlandet tilbyr Barker sko og de har denne kommentaren "Lærsåler er ikke gunstig i vårt klima, så vi legger på en slitegummisåle uten ekstra kostnad til alle som ønsker det."
Noen som har erfaring med slikt? Jeg skal Budapest snart og vurderer å svinge innom Vass Shoes butikken i samme slengen. Mesteparten av skoene deres er lærsåler, så tror dere en slik slitegummisåle kan være en god løsning?
Du må nesten bestemme det iht hvordan du bruker skoene selv. Jeg syntes det må være beintørt ute her i London for at jeg tør å bruke skoene mine med lærsåle.
 
En lokal skomaker her på vestlandet tilbyr Barker sko og de har denne kommentaren "Lærsåler er ikke gunstig i vårt klima, så vi legger på en slitegummisåle uten ekstra kostnad til alle som ønsker det."
Noen som har erfaring med slikt? Jeg skal Budapest snart og vurderer å svinge innom Vass Shoes butikken i samme slengen. Mesteparten av skoene deres er lærsåler, så tror dere en slik slitegummisåle kan være en god løsning?

Har god erfaring med det. Ikke på Barker sko riktig nok, men andre sko. De tynne gummisålene kan enkelt byttes ut når de blir slitt eller løsner litt i kanten.
 
En lokal skomaker her på vestlandet tilbyr Barker sko og de har denne kommentaren "Lærsåler er ikke gunstig i vårt klima, så vi legger på en slitegummisåle uten ekstra kostnad til alle som ønsker det."
Noen som har erfaring med slikt? Jeg skal Budapest snart og vurderer å svinge innom Vass Shoes butikken i samme slengen. Mesteparten av skoene deres er lærsåler, så tror dere en slik slitegummisåle kan være en god løsning?
På Barker ville jeg satt på gummisåle.
Det er stor forskjell på kvaliteten lærsåle de forskjellige produsentene bruker - og som vanlig gir høyere pris bedre kvalitet. Rimeligste produsenten jeg kjenner til som bruker skikkelig gode lærsåle er Alfred Sargent. Har inntrykk av at Vass også bruker god kvalitet. Merker fra dette nivået og oppover er forholdsvis bra.

Formålet med skoene må man også tenke på. Et par sko du skal bruke i dårlig vær passer ikke med lærsåle.

Selv tar jeg ikke på sko med lærsåle hvis det regner. Er det fuktig på bakken går det fint. Begynner det regne mens jeg er ute er det heller ikke noe problem.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Jeg har et par Goodyear welted sko som trenger å såles om. Kan Mister minit og sånne lokale gjøre dette, eller må man til en skikkelig skomaker?