Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Meget godt tips @Hammerfjord
Ble ett litt planlagt impulskjøp her i går.
Veldig godt fornøyd med både kvalitet og komfort
IMG_3160.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Hei,

Noen som vet om en god skomaker i Oslo som kan bytte lærsåler? Har et par sko der sålene synger på siste verset som jeg gjerne skulle fått fikset opp.
 
Hei,

Noen som vet om en god skomaker i Oslo som kan bytte lærsåler? Har et par sko der sålene synger på siste verset som jeg gjerne skulle fått fikset opp.
Hør med Skomakeren i bygdøy alle 19. (Rezapur?)
Jeg har fått fikset på to par R.M. Williams og var fornøyd med jobben, men det tok litt tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Noen som har bestilt fra Morjas i det siste, og kan si hva toll/importkostnadene kom på?
 
Noen som har bestilt fra Morjas i det siste, og kan si hva toll/importkostnadene kom på?
Import er enkelt å regne ut. Det skal være 25% mva (ingen toll), pluss et utleggs/behandlingsgebyr. Pleier å være 150-300 kroner, men litt forskjellig fra fraktselskap til fraktselskap. Enkelte er kanskje avhengig av verdien på varen også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vij
Ka er greia mes addidas og skostørrelser . Ef går opp minst 2 størrelser vs alle andre merker og no når eg kjøpte sko til 4 åringen so er det 2 str opp der også . Muligens skoprodusenter snart burde gå over til mondo str .
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Ka er greia mes addidas og skostørrelser . Ef går opp minst 2 størrelser vs alle andre merker og no når eg kjøpte sko til 4 åringen so er det 2 str opp der også . Muligens skoprodusenter snart burde gå over til mondo str .

Det er forklart i linken.


Etter litt tid gikk det bra med disse Adidas.
Hadde jeg kjøpt 2str opp, hadde de vært for store nå.
Skoformere hjelper også.
 
Ka er greia mes addidas og skostørrelser . Ef går opp minst 2 størrelser vs alle andre merker og no når eg kjøpte sko til 4 åringen so er det 2 str opp der også . Muligens skoprodusenter snart burde gå over til mondo str .
MONDO!:love:
Det hadde vært et stort fremskritt.(y)(y)(y)(y)

Dessverre er det ikke bare lengden som betyr noe (som vel også er beskrevet i @Hammerfjord sin lenke), der spiller jo både bredde forskjellige steder på foten og høyde over vrist og sikkert andre ting inn.

Skulle nå fortsatt gjerne sett mondo på vanlige sko, det hadde i det minste lengden vært konsekvent.

Nå har jo EU lovpålagt USB C på mobiltelefoner så hardt at det ryktes at selveste apple skal ta det i bruk, og det er jo a giant step for mankind. Kanskje enhetlige skostørrelser kunne være neste store standardiseringsprosjekt?

For å selge sko i Europa må man følge GSSR (General Shoe Size Regulation):
§1 du må oppgi lengde i mm
§2 du må oppgi bredde i mm på tre/fire angitte steder på skoen
§3 du må oppgi omkrets over vristen i mm
§§4-N noen spesifiseringer og i verste fall noen unntak

Dette burde være easy peasy lovarbeid.
Mangel på etterfølgelse eller misvisende mål straffes med dagbøter på opp til 1% av global omsetning. Disse settes av Forbrukertilsynet.
 
@Bøygen , akkurat det med bredde og omkrets ser eg alt for sjelden. For en som har veldig brei fot , høy vrist , behov for skikkelige innlegssåler så er det et mareritt å no skulle handle nye vinteeboots igjen .
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
@Bøygen , akkurat det med bredde og omkrets ser eg alt for sjelden. For en som har veldig brei fot , høy vrist , behov for skikkelige innlegssåler så er det et mareritt å no skulle handle nye vinteeboots igjen .

Det er vel forklart i artikkelen at de som har veldig brede føtter burde stå unna Adidas.
Adidas lager en standard med litt trangere passform, for å holde foten på en bedre måte, sånn at den sklir ikke sideveis i skoen mens man utsetter seg på sportsaktivitet.
Det begrenser ankel- og fotskader.
Jeg bruker vanligvis 11/11.5 E eller EE i Amerikansk brede og 10.5 G i Engelsk passform, og disse str45 Adidas Forum føltes for trange på bredden og tuppen av føttene, fra starten av.
Jeg var i ferd med å sende de tilbake til selgeren, men broren min(som har ikke små føtter heller og som har brukt Adidas i 20 år) sa at jeg burde holde på de og "gjøre de opp" hjemme først. Det gjorde jeg og var fortsatt litt pessimistisk de første dagene.
Men etter en del gåtur ute (i tynne sokker), ble de mye bedre.
Etterhvert har jeg gått mye med de i løpet av sommeren og uten problem.
Klart det, har disse fortsatt en litt trang passform, spesielt foran på bredden av foten, men sånn er disse planlagt til å bli.
Ankelen er ingen problem og regulerer seg godt.
Jeg får heller ikke vondt i føttene og fikk ingen skader.
Sånn sportsko er ofte standardisert.
Har du veldig spesielle føtter, må du nesten få "custom made" eller velge sko som kommer i forskjellige bredder, ikke noe standardiserte modeller.
IMG_20230808_104711339.jpg
 
@Blodstrupmoen
Jeg brukte disse inn også.
Det hjalp en del.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
@Hammerfjord , eg har og har hatt fleire par addidas , men sportsko er det absolutt ikkje . Kanskje om sporten er å trekke rundt i byn fra pub til pub eller drive en eller anna form for sportsball. Gjennom 510 lager dei derimot gode sportssko , og også i wide versjoner . Ellers kan dei sjølvsagt fint blokkes også .
 
@Hammerfjord , eg har og har hatt fleire par addidas , men sportsko er det absolutt ikkje . Kanskje om sporten er å trekke rundt i byn fra pub til pub eller drive en eller anna form for sportsball. Gjennom 510 lager dei derimot gode sportssko , og også i wide versjoner . Ellers kan dei sjølvsagt fint blokkes også .

Disse Adidas Forum er egentlig basketball sko som ble tilpasset for spillere som hadde ankleproblemer.
Men det er en 1984 modell.
Disse bruker jeg som sommer sko og ikke for sportslige aktiviteter.
Sånn sko er egentlig ikke noe jeg har pleid å bruke. Det ble senere overtatt av "Street Fashion", men selv, tåler jeg ikke en gang å høre Hip Hop forbipasserende på radioen.
Når det gjelder fysiske aktiviteter, for min del, skjer det meste mellom vektløfting og fjell- trugetur.
 
Jeg mente de fra Veja. Synes de er veldig fine men redd for at de blir for små. Bruker 46 i "orntlige" sko men som regel 47/48 i "sneakers".
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord