Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Mp innrømme at etter jeg sluttet i finans, har bruken av pene skinnsko gått betydelig ned. Var stor forbruker av Loake og Church, men nå er det Adidas Gazelle som blir mest brukt. Fantastisk praktisk. 1000kr pr par, kjøper 2 par på våren, kaster de til høsten.

Bruk og kast.
Helt supert for miljøet det.
Ikke si at du bestiller dem fra Zalando også sånn for å legge igjen et skikkelig karbonavtrykk? ;) :p
 
Vis vedlegg 254022
Godt skotøy fortjener å leve evig (nesten).
Disse er på sin andre såle and still going strong.
Kan ikke si det samme om mine joggiser som maks overlever én sommer.
Men om man ikke liker å «dresse seg opp» så forstår jeg hvor du kommer fra. Null hat for det. Folk er forskjellige. All respect for at du har funnet lykken i enkle sportsko fra Adidas @panserjohan :)
Helt enig! Folk er forskjellige og det samme gjelder smaken. Og for all del så må folk få gå med hva de vil. Håper ikke svaret mitt blir tolket som diss @panserjohan, det var ihvertfall ikke meningen.
Argumentet for at det er praktisk er jeg ikke enig. Og det (mener jeg) ikke bør være grunnen til at bruker sko/klær i hverdagen. Joggesko og tekniske klær som puster med en haug med glidelåser i alle retninger og artige lommer som man har tilgang til mens man er i en klatresele i Himalaya er praktisk det også. Men jeg bruker det altså ikke i hverdagen ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Bruk og kast.
Helt supert for miljøet det.
Ikke si at du bestiller dem fra Zalando også sånn for å legge igjen et skikkelig karbonavtrykk? ;) :p
Så du mener at de fleste som bruker 5-6-7 bærumstiere på skinnsko har miljø, bærekraft og karbonavtrykk i tankene når de kjøper? :mrgreen:

Tenker det er jåleri som alt annet jeg.
 
Eg ser at eg nok bruker skoa litt for lenge. Addidas på 3dje året og no er det hull i sålen . Riktig nok i rotasjon med andre sko. Var det ikkje en sneakers tråd her inne ? Eg kunne tenkt meg noken sneakers sånn til fritidsbruk som var hakket bedre å gå i en addidasene . Hooka ?
 
Mp innrømme at etter jeg sluttet i finans, har bruken av pene skinnsko gått betydelig ned. Var stor forbruker av Loake og Church, men nå er det Adidas Gazelle som blir mest brukt. Fantastisk praktisk. 1000kr pr par, kjøper 2 par på våren, kaster de til høsten.

Såpass..... Var nok vesentlig bedre kvalitet på Adidas sko her til lands, da de ble produsert på Gjøvik - husker de holdt i årevis.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Eg ser at eg nok bruker skoa litt for lenge. Addidas på 3dje året og no er det hull i sålen . Riktig nok i rotasjon med andre sko. Var det ikkje en sneakers tråd her inne ? Eg kunne tenkt meg noken sneakers sånn til fritidsbruk som var hakket bedre å gå i en addidasene . Hooka ?
Kjøpte meg to par Hoka sko tidligere i vår, problemet nå er at det er kun de som blir brukt. :)
Så det anbefales!
 
Så du mener at de fleste som bruker 5-6-7 bærumstiere på skinnsko har miljø, bærekraft og karbonavtrykk i tankene når de kjøper? :mrgreen:

Tenker det er jåleri som alt annet jeg.
Klart at mange er forfengelige, men det handler like mye om å kjøpe skikkelige greier, gjerne laget av håndverkere i ordentlige materialer. Miljø og bærekraft er bonus :unsure:
Selv forsøker jeg å holde meg til det på mer eller mindre alt jeg kjøper, men har sikkert noen svin på skogen :cool:
 
Klart at mange er forfengelige, men det handler like mye om å kjøpe skikkelige greier, gjerne laget av håndverkere i ordentlige materialer. Miljø og bærekraft er bonus :unsure:
Selv forsøker jeg å holde meg til det på mer eller mindre alt jeg kjøper, men har sikkert noen svin på skogen :cool:
Er helt med på argumentet å kjøpe skikkelige greier laget av fint materiale og av gode håndverkere. Men at den gjengse kjøper enser miljø og bærekraft i den sammenheng tror jeg ikke på et sekund dessverre.
 
Er helt med på argumentet å kjøpe skikkelige greier laget av fint materiale og av gode håndverkere. Men at den gjengse kjøper enser miljø og bærekraft i den sammenheng tror jeg ikke på et sekund dessverre.
Jeg er enig i at miljø og bærekraft neppe er første prioritet. Blir vel litt som at folk flest ikke kjøper elbil for miljøet, men for å spare på avgifter, bompenger osv.
 
Er helt med på argumentet å kjøpe skikkelige greier laget av fint materiale og av gode håndverkere. Men at den gjengse kjøper enser miljø og bærekraft i den sammenheng tror jeg ikke på et sekund dessverre.
Jeg lyver hvis jeg sier at miljø er en faktor når jeg kjøper sko. Men jeg liker tanken om å kjøpe noe som er av kvalitet og godt håndverk, noe varig, noe som kan vedlikeholdes, noe som blir bedre med bruk, noe som er tidløst osv osv. Direkte sammenlignbart med klokker. Altså motsatt av bruk og kast-mentalitet. Håndlagde sko fra Northampton eller mekaniske klokker fra Sveits fikser nok ikke miljøutfordringene dessverre...
 
Hehe, ble noen reaksjoner på denne bruk og kast uttalelsen min. Stilte meg til for hugg der. Ser den.
Jeg har som nevnt brukt en del penger på gode og holdbare fine skinnsko, men der jeg jobber nå, er ikke dette "påkrevd" på samme måte. Må innrømme at jeg smittes litt for mye av diskursen og stilen rundt meg. Skal ta meg sammen, for det er bedre å kle seg godt og pent. Det er godt mulig jeg skal tilbake til min gamle sektor, da er jeg nok tilbake på penskokjøret.

Til UJU: Har ikke brukt Zalando, men en lokal skobutikk i Nordre Gt her i Trondheim. Men må si kvaliteten på hvor lenge fargene holder seg, formen og sømmene, er ikke all verden. De ser ut som skikkelige kanoer etter 7-9 mnd`r. Hva miljø angår, så sykler jeg til min nye jobb, så miljøregnskapet er jeg ganske fornøyd med egentiig. :)
 
Hva gjør dere med skoene deres?
Jeg har tre par adidas Originals. Det eldste paret er nok 5 år+ gamle og definitivt ikke box-fresh, men ingen hull eller skjemmende flekker.
Vask skolissene, luft og puss skoene jevnlig så holder de leeeenge.
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen og Carrera
Sorry er helt noob på "pensko" så spør om litt råd her; har sett litt på Loake da jeg har lest mye bra om dem (her og andre steder) har sett på bla Footway, og ser at prisforskjellen er ganske stor mellom modellene feks: https://www.footway.com/no/product/205b-black og https://www.footway.com/no/search/loake er det store forskjeller i kvalitet på disse? Og er det bortkastede penger å gå for de billigste?

Og er det andre merker dere heller vil anbefale i denne prisklassen < 3000,-

Takker for all hjelp her :)
 
Sorry er helt noob på "pensko" så spør om litt råd her; har sett litt på Loake da jeg har lest mye bra om dem (her og andre steder) har sett på bla Footway, og ser at prisforskjellen er ganske stor mellom modellene feks: https://www.footway.com/no/product/205b-black og https://www.footway.com/no/search/loake er det store forskjeller i kvalitet på disse? Og er det bortkastede penger å gå for de billigste?

Og er det andre merker dere heller vil anbefale i denne prisklassen < 3000,-

Takker for all hjelp her :)
Gjør det enkelt, gå for f.eks Loake Aldwych om du skal ha et par sko som du kan ha glede av i en god stund fremover i den prisklassen. Du kan også sjekke ut Herring. Footway har jeg ingen erfaring med, og hadde nok heller handlet hos mer etablerte forhandlere. Kjøp også en «grunnpakke» med pleieprodukter, se på bl.a Saphir.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Sorry er helt noob på "pensko" så spør om litt råd her; har sett litt på Loake da jeg har lest mye bra om dem (her og andre steder) har sett på bla Footway, og ser at prisforskjellen er ganske stor mellom modellene feks: https://www.footway.com/no/product/205b-black og https://www.footway.com/no/search/loake er det store forskjeller i kvalitet på disse? Og er det bortkastede penger å gå for de billigste?

Og er det andre merker dere heller vil anbefale i denne prisklassen < 3000,-

Takker for all hjelp her :)


Det er forskjell på Loake og Loake 1880. Sistnevnte er premium utgaven, og det er nok denne linjen som folk flest tenker på når det er snakk om Loake. Jeg har ikke noe forhold til "økonomi"-utgaven og kan ikke si noe om hvordan disse er, men 1880 er greie sko til en overkommelig sum. Careofcarl.no fører eit greit utvalg.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Sorry er helt noob på "pensko" så spør om litt råd her; har sett litt på Loake da jeg har lest mye bra om dem (her og andre steder) har sett på bla Footway, og ser at prisforskjellen er ganske stor mellom modellene feks: https://www.footway.com/no/product/205b-black og https://www.footway.com/no/search/loake er det store forskjeller i kvalitet på disse? Og er det bortkastede penger å gå for de billigste?

Og er det andre merker dere heller vil anbefale i denne prisklassen < 3000,-

Takker for all hjelp her :)
Hvis du er "noob" så anbefaler jeg deg å dra til en butikk med dyktige folk.
Loake 1880 er et godt første par.

Bor du i Oslo ville jeg snakket med Morten hos Dagestad.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald og mr_frodo
@mr_frodo Pensko/skinnsko er helt fantastisk, men kan også være jækla kjedelig hvis passform og størrelse blir feil.
Her er Morten fin å sparre med hos Dagestad. Han tar seg tid og har gode innspill når sko, størrelse og passform skal velges. Som allerede nevnt, en tur innom Dagestad kan være lurt.
Hvis du er som du selv beskriver helt noob, kan det være greit å være klar over at spytter man inn mer penger så får man ikke bare bedre kvalitet og finish, men ofte også et bedre utvalg av lester og bredder innenfor de forskjellige størrelsene. Dette hjelper betraktelig når man skal velge riktig passform.
 
Sorry er helt noob på "pensko" så spør om litt råd her; har sett litt på Loake da jeg har lest mye bra om dem (her og andre steder) har sett på bla Footway, og ser at prisforskjellen er ganske stor mellom modellene feks: https://www.footway.com/no/product/205b-black og https://www.footway.com/no/search/loake er det store forskjeller i kvalitet på disse? Og er det bortkastede penger å gå for de billigste?

Og er det andre merker dere heller vil anbefale i denne prisklassen < 3000,-

Takker for all hjelp her :)

Hvis du er på Lillehammer, så ta en tur innom Hilroy Skomaker på Lilletorget, og prøv et par Barker sko.