Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Da er det klart for Alden GMTO.
Denne støvelen på Barrie-lest og commando såle, i sort cordovan. Send meg en melding om du er interessert ;)

alden wtb.jpg
 
Lot333 i Bergen selger ut Redwing til 60 % , ikke mye igjen og kun større størrelser igjen men verdt en titt evt en tlf om en er på jakt.
 
Eg har nyleg byrja i ein "suit-job", og skal gå med svarte pensko kvar dag dei neste åra. Eg er nokså bestemt på at eg vil ha plaine, svarte oxfords. Eg sliter også med løperkne, så comfort er eit aspekt eg bør ta med i betraktninga. Samtidig likar eg ikkje pensko med joggesko-såle, à la Ecco. Trenger anbefalingar, gjerne som kan kjøpast i Trondheim!

Edit: Spesifiserer ønske om captoe oxfords. Budsjett rundt 3k.
 
Redigert:
Eg har nyleg byrja i ein "suit-job", og skal gå med svarte pensko kvar dag dei neste åra. Eg er nokså bestemt på at eg vil ha plaine, svarte oxfords. Eg sliter også med løperkne, så comfort er eit aspekt eg bør ta med i betraktninga. Samtidig likar eg ikkje pensko med joggesko-såle, à la Ecco. Trenger anbefalingar, gjerne som kan kjøpast i Trondheim!

Edit: Spesifiserer ønske om captoe oxfords. Budsjett rundt 3k.
Loake Aldwych (innenfor budsjett) eller Crockett & Jones Connaught (litt over budsjett). Komfort mtp. løperkne skal jeg ikke uttale meg om, men mener begge kan fås med rubbersole om det hjelper.
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra
Eg har nyleg byrja i ein "suit-job", og skal gå med svarte pensko kvar dag dei neste åra. Eg er nokså bestemt på at eg vil ha plaine, svarte oxfords. Eg sliter også med løperkne, så comfort er eit aspekt eg bør ta med i betraktninga. Samtidig likar eg ikkje pensko med joggesko-såle, à la Ecco. Trenger anbefalingar, gjerne som kan kjøpast i Trondheim!

Edit: Spesifiserer ønske om captoe oxfords. Budsjett rundt 3k.
Loake Aldwych (innenfor budsjett) eller Crockett & Jones Connaught (litt over budsjett). Komfort mtp. løperkne skal jeg ikke uttale meg om, men mener begge kan fås med rubbersole om det hjelper.

Er ikke så lett å finne svarte cap toes med myke såler. De gummisålene du får på Loake/C&J blir nesten som vanlige lærsåler å regne.
Lite erfaring med løperkne. Er det en faktisk skade, eller er du bare litt var for å ikke ha god demping, evt dårlige erfaringer med "pensko"?

En såle jeg tror kunne fungert bra er vibram gum light, men for å få det må man spesialbestille og budsjettet over dobles. Paraboot har kanskje også noe fint, men de myke og gode sålene er gjerne på kraftigere modeller.

Enig med @ilpadrino. Prøv noen loake og se hvordan det funker. Så sparer du og kjøper noe bedre senere. Trenger mer enn ett par uansett
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra
Loake Aldwych (innenfor budsjett) eller Crockett & Jones Connaught (litt over budsjett). Komfort mtp. løperkne skal jeg ikke uttale meg om, men mener begge kan fås med rubbersole om det hjelper.

Gode forslag dette. Et tredje alternativ er Allen Edmonds Park Avenue. Prismessig en del over budsjett, men kan kjøpes på salg hos Footway.com akkurat nå for såvidt under 3000.
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra
Hei Morbra og takk for sist!)

Ta en titt på norsk merke Fliteless. De lager dressko med myke såler
1610610230440.png


Forresten her er det sorte loafers (kan erstatte oxfordstenker jeg ) fra Fliteless i din størrelse for 1000 kr:


I billigere segment kan du ta en titt på Steptronic sko, selges mye både online og offline i Norge.

Om du vil ha komfortabel sko med Goodyear welt, så ta en titt på Løf Tung i skoak.


Patrick skrev på styleforum at de bruker nylig spesielle støttdempende innsåler så er det behagelig å gå i.

Men de er utenfor din budsjett.

Dessverre med så lav kronekurs er det ikke så mye å velge mellom.

P.S.

 
  • Liker
Reaksjoner: morbra
Noen som har tips hvor jeg kan kjøpe skotrær i Bergen? Jeg trenger ett par til dama. @lobergen har du muligens tips? (y)
 
Redigert:
Hiver meg på tipssporet: Hvor kjøper folk lisser, spesielt til boots? Synes "flat waxed"-lissene til Red Wing som kommer med Beckman og Blacksmith ryker utrolig fort. Reddit-mafiaen sverger til Pisgah Range og Guarded Goods, men førstnevnte tar 13USD i frakt for et par lisser til 10 bucks, og det gidder jeg ikke. :D
 
Hiver meg på tipssporet: Hvor kjøper folk lisser, spesielt til boots? Synes "flat waxed"-lissene til Red Wing som kommer med Beckman og Blacksmith ryker utrolig fort. Reddit-mafiaen sverger til Pisgah Range og Guarded Goods, men førstnevnte tar 13USD i frakt for et par lisser til 10 bucks, og det gidder jeg ikke. :D
Jeg kjøpte noen par Pisgah. Liker dem godt og de er bunnsolide. Litt tykke og den tunge metalldingsen i hver ende gjør at det kanskje ikke er for alle? Må bare kjøpe mange nok så frakt per par går ned:)
Ellers anbefales Alden sine lisser. Kjøpes hos Dagestad f.ex, men de blir kanskje litt snaue til RedWing
F31CC56A-CDBE-42A6-B0A1-642C9DF73EA5.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: frj
Hiver meg på tipssporet: Hvor kjøper folk lisser, spesielt til boots? Synes "flat waxed"-lissene til Red Wing som kommer med Beckman og Blacksmith ryker utrolig fort. Reddit-mafiaen sverger til Pisgah Range og Guarded Goods, men førstnevnte tar 13USD i frakt for et par lisser til 10 bucks, og det gidder jeg ikke. :D
Vil tro skomaker Dagestad har et godt utvalg. Hør med de;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kochegar47 og frj
Eg har nyleg byrja i ein "suit-job", og skal gå med svarte pensko kvar dag dei neste åra. Eg er nokså bestemt på at eg vil ha plaine, svarte oxfords.
Det viktigste er nok å kunne rotere mellom to ( eller flere). Bruker du samme par dag inn dag ut blir det ikke bra uansett hva du velger.
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra