Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Jeg har tittet litt på disse to C&J variantene, men klare ikke bestemme meg for hvilken jeg liker best:

Noen med erfaringer? Jeg foretrekker gjerne litt rom rundt tærne og krever litt høyde over risten.
Jeg synes Connaught er pen og klassisk, mens Hallam er litt for spiss. Smak og behag, men jeg foretrekker sko som ikke blir kunstig lange. Hvis du har en stor størrelse forsterkes det inntrykket av en spiss sko (bruker 11-11.5 UK selv), og jeg har solgte videre alle Gaziano & Girling sko jeg på et tidspunkt forsøke meg på.

Passformmessig bør det ikke å ha så mye å si hvis det er tilstrekkelig plass for tærne. Normalt lager produsentene lestene slik at lester med smalere tå er lenger.

• Liker
Reaksjoner: Edward
Jeg synes Connaught er pen og klassisk, mens Hallam er litt for spiss.

Enig med Stefan, og for å sette det i kontekst: hvis man lurer på hvilken man skal velge skal man gå for Connaught. Connaught er klassisk og kommer til å bli brukt til den blir utslitt, mens Hallam er moderne og kommer til å bli brukt til den ikke lengre er moderne. Man kjøper Connaught hvis man trenger en cap-toe oxford og Hallam hvis man ikke trenger en cap-toe oxford, men har lyst på en Hallam.

Enig med Stefan, og for å sette det i kontekst: hvis man lurer på hvilken man skal velge skal man gå for Connaught. Connaught er klassisk og kommer til å bli brukt til den blir utslitt, mens Hallam er moderne og kommer til å bli brukt til den ikke lengre er moderne. Man kjøper Connaught hvis man trenger en cap-toe oxford og Hallam hvis man ikke trenger en cap-toe oxford, men har lyst på en Hallam.
Enig med begge. Connaught 2 er det beste allround-valget av dem, og min erfaring er at passformen nesten kan kalles skreddersydd.

Jeg synes Connaught er pen og klassisk, mens Hallam er litt for spiss. Smak og behag, men jeg foretrekker sko som ikke blir kunstig lange. Hvis du har en stor størrelse forsterkes det inntrykket av en spiss sko (bruker 11-11.5 UK selv), og jeg har solgte videre alle Gaziano & Girling sko jeg på et tidspunkt forsøke meg på.

Passformmessig bør det ikke å ha så mye å si hvis det er tilstrekkelig plass for tærne. Normalt lager produsentene lestene slik at lester med smalere tå er lenger.
interessant at du tar opp størrelsen siden det er det som alltid har plaget meg med Connaught ( og liknende oxford med mykere front) : jeg synes at de fungerer perfekt i store størrelser men fremstår som stutte i mindre størrelser. Hallam slår meg ikke som motepreget men jeg er veldig enig at den slutter å være kledelig passert en viss lengde.
Jeg er så frekk at jeg ville satt en nedre grense ved 8 for Connaught og en øvre grense ved 9 for Hallam for at universet skal være i balanse.

• Liker
Reaksjoner: Flippin
interessant at du tar opp størrelsen siden det er det som alltid har plaget meg med Connaught ( og liknende oxford med mykere front) : jeg synes at de fungerer perfekt i store størrelser men fremstår som stutte i mindre størrelser. Hallam slår meg ikke som motepreget men jeg er veldig enig at den slutter å være kledelig passert en viss lengde.
Jeg er så frekk at jeg ville satt en nedre grense ved 8 for Connaught og en øvre grense ved 9 for Hallam for at universet skal være i balanse.
Endelig fikk du satt ord på det jeg har observert og fundert på lenge, kunne ikke vært mer enig! Mange Oxfords ser stuttjukke ut i mindre størrelser, ikke pent i det hele tatt…

For øvrig to flotte modeller fra C & J, i en prisklasse jeg ikke har for vane å ta meg råd til.

I motsetning til flere andre her inne synes jeg eksempelvis Loake er mer enn bra nok i forhold til prisen. Vil også slå et slag for Magnanni, har tre par som har holdt meget bra i mange år - omtrent samme pris som Loake.

Kjøpte to par Myrqvist nokså nylig, ikke spesielt fornøyd med kvalitet vs. pris. De er «rimelige», men kvalitetssko er det definitivt ikke. Begge parene har kun vært brukt innendørs, og står med skotre - men ser allerede litt slitne ut. Har flere sko av «ukjent» merke kjøpt i Spania til omtrent samme pris, som åpenbart er mye bedre kvalitet. Er i hvert fall ikke i tvil om at det er bedre å legge på en tusenlapp og kjøpe Loake fremfor Myrqvist.

Spørsmålet er hvilket merke som gir mest «bang for the buck» i prisklassen kr. 4-5000 - «pensko»?

Redigert:
Spørsmålet er hvilket merke som gir mest «bang for the buck» i prisklassen kr. 4-5000 - «pensko»?

Vanskelig prisklasse. Jeg liker Carmina i det segmentet, men det er dårlig utvalg av dem i Norge nå. Yanko eller TLB (begge fra Skolyx) kanskje? Men jeg er partisk til spanske sko.

Takk for info om Myrqvist forresten.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
Vanskelig prisklasse. Jeg liker Carmina i det segmentet, men det er dårlig utvalg av dem i Norge nå. Yanko eller TLB (begge fra Skolyx) kanskje? Men jeg er partisk til spanske sko.

Takk for info om Myrqvist forresten.
Takker, både Yanko og TLB står på shortlisten, de ser bra ut!

Jeg mistenker at Myrqvist kjøper produksjon her og der, og at alle modeller ikke er av samme kvalitet.

Interessant betraktning som jeg kan relatere til. Nå ligger jeg normalt sett på 8,5 i størrelse så havner akkurat midt i sjiktet.

Jeg er helt enig. Har sikkert prøvd sko med flere tusen kunder over årene, og for å bruke et dumt uttrykk: size does matter.

I mindre størrelser ser ikke spisse sko så ubalanserte ut. Når det er sagt synes jeg Connaught fungerer i størrelser vesentlig lavere enn 8, og et av ankerpunktene mine mot Hallam er Chisel-toen. Hadde forskjellen vært mer som Edward Green 202 vs 82 hadde jeg vært all in for 82 fra rundt 9.5-10.
Jeg har selv Edward Green Chelsea på 303 (enda litt rundere enn 202) med 10mm lærsåle som jeg synes fungerer bra i 11E. 202 ville vært en penere sko, men jeg ønsket å teste en kraftigere variant.