Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Vil tippe at det er skyggen fra løkken på lissene til den andre skoen. :)
images.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Jeg går i dress til vanlig, og da naturligvis dressko. Tidligere har det ikke vært forsvarlig å legge særlig mye i sko, men ser ut til at jeg kan koste på meg litt mer nå. Jeg tenker å skifte ut de parene jeg har brukt det siste året, og tenker å legge rundt ca. 2000,- per par i Oxfords (i alle fall ett sort par, men sannsynligvis også et par mørkebrune). Hva er beste alternativ her? Jeg går kun med de på kontoret, og kun ute hvis det er tørt.

Tips til double monks mottas også med takk.
 
Tror ikke du kommer noe særlig under prisene til Loake 1880 uten å måtte ofre litt enten på kvalitet eller stil - i alle fall om du vil oppgradere til randsydde sko.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Bestilte fra Herring på lørdag. Tirsdag kom disse på døren. Har ikke fått prøvd de skikkelig. Førsteinntrykk; stiv og kraftig Dainitesåle, store i størrelsen. Konstruksjonen gjør nok at det er god plass i front, uansett. Lesten skal være en F, som er vanlig/smal. Stemmer nok detVis vedlegg 75666
God og ryddig service fra Herring. Fulgte med skoposer, skokrem og skohorn. Modellen er iflg trykket tekst på innersålen "goodyear welted". Det sto ikke på nettsiden; positiv overraskelse.

Disse du tok så veldig bra ut!
I samme gate, har du sett på Paraboot ?
http://en.paraboot.com/mens-collections-of-shoes-Paraboot
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
Skikkelige sko, men nær dobbel pris av Herring;
https://skomakerdagestad.no/collections/paraboot/products/pb462
Men fine - Ja, jøsses!

Du har enkelt sying på Herring sålen og dobbel sying på Paraboot.
Paraboot er Made-in-France og dine Herring Made-in-Spania.
Det er sikkert en del ting som er annerledes på disse.
Standarden på alt som er laget i Spania er uansett lavere enn i Frankrike;)
Paraboot er på samme høyde som de engelske standardene på dette prisnivået vil jeg si.
 
Hva er egentlig forskjellen på sedar-skotre til 200kr, 500kr, og 1300kr? Jeg sliter med å forstå hvorfor det er så stort spenn i pris når de er laget for en generisk last.

Her er et par fra CareOfCarl.
Skjermbilde 2018-01-24 kl. 15.26.24.png
 
  • Liker
Reaksjoner: KAB
Hva er egentlig forskjellen på sedar-skotre til 200kr, 500kr, og 1300kr? Jeg sliter med å forstå hvorfor det er så stort spenn i pris når de er laget for en generisk last.

Her er et par fra CareOfCarl.
Vis vedlegg 76197

Forskjellen er ubetydelig, så lenge de ikke er basert på en helt spesiell lest. Kjøp de billigste.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Ser etter et par cordovan/burgunder loafers med gummisåle. Helst tassel, men penny også aktuelt. I prisklassen Meermin/Loake/Herring (2000+/-). Noen forslag?
 
Hei!
Velasca Milano er en alternativ til Meermin eller Herring.
Kort oppsummering:
- Sko produseres i Italia
- Blake/Blake-Rapid
- Stortsett fullgrain/ litt polished binder
- Lester er bredere enn Meermin og ligner på Loake sine lester
- En del casual sko (sneakers, waxed suede, osv)
Til sammen eier jeg 4 par Velasca (Artista, Dongioann, Castagnatt, Caffettee). Det første paret kjøpt i januar 2016. Er fornøyd så langt. Kvaliteten kan sammenlignes med Loake 1880.
"Oxford" lesten (gjelder oxfords, chukkas,monks) er litt smalere en Loake's 026
Mine Velasca Caffettee
1Q0FTpCVNtk.jpg



Velasca chukka (til venstre) sammen med Loake Kempton (lesten 026)
( kilde:Stijlforum.nl)
HXtGQPZ.jpg



"Derby" lesten (gjelder også boots) er bredere, kanskje minus 1/4 - 1/2 størrelse. Velasca kaller det "G-fit"
Mine Velasca Castagnatt
N0anIPaIjMM.jpg


Prisene starter fra 195 USD plus 15 USD frakt. Man kan bruke promokoder (-10% ved å abonnere på Velasca nyhetsbrev eller -12% med kode "Grigory12"). Også -15...20% på vintersalg/sommersalg/Black friday.

UPDATE: Det ser ut at frakt til Norge blir gratis. Så med bruk av promokoder/på salg skal Velasca koste rundt 170-175 USD levert, og det er enda billigere enn Meermin.
 
Redigert:
Var innom scabal i Bergen i dag og de har veldig mange RM Williams sko på 50 %, omtrent alt av de klassiske modellene var for meg å se der. Rm Williams har jeg selv og er storbegeistret! Har til gode å finne disse skoene på noe som helst tilbud.
 
RM Williams: de glatteste skoene (gummisåle) jeg noensinne har hatt. Sklir selv på tørr asfalt, ellers greie sko.
 
@Hvalrossen jeg sliter med samme problem, dog ikke på tørr asfalt.
Kommer til å sende de til en skomaker å få lagt på Dainite. Livsfarlige om vinteren!
 
@Hvalrossen jeg sliter med samme problem, dog ikke på tørr asfalt.
Kommer til å sende de til en skomaker å få lagt på Dainite. Livsfarlige om vinteren!

Dette er jeg glad jeg har fått med meg, da jeg har vurdert å kjøpe RM-støvler. Dainite kan jeg ikke få fullrost, så det må isåfall påspanderes.