Hadde litt klokkedilla for 20år siden.dilla har blusset litt opp igjen.
Kunne tenkt meg en automatic,har jo en staur gammel anker autumatic.
Kunne tenkt meg en helsort Seiko Presage. Victorinox ser jo også bra ut og er ikke grisdyre
STP, Vaucher, La Joux-Perret, Dubois Dépraz (mest moduler, men også urverk) og Kenissi er de jeg kommer på .Veldig mange klokkemerker fra sveits.
Men ser ut som det ikke er så mange urverkprodusenter. ETA,Sellita ser ut til å være størst. Finnes det flere store? Mange lager urverk selv? Rolex etc?
ETA er gammel Eterna teknologi.Leste tråden. Kan jo være noe å ta med seg at ETA og de mest vanlige urveka er lettere å reparere/deler ann det som er laget i mindre kvanta.
Kasserte en citizen eco tec fra 2002 som kostet 5000kr i sin tid pga delepris/dyr å reparere/ukjent lev tid på kondensator/akkumulator
kjøpte en Tissot hybrid,denne har knappebatteri som kan skiftes. satser på at dette er bedre enn ecotec fra citizen som jeg hadde.citizen`n ble kassert.ETA er gammel Eterna teknologi.
De ofte kom med enkelte og solide løsninger, inkludert (stål)kulelager på rotor akslingen som var Eterna sitt "varemerke".
Selfølgelig er det rom for forbedring, i for eksempel et 2824-2 eller 2892-2.
Girard Perregaux fikk bedre resultater med keramisk kulelager når det gjelder slitasje, og Seiko kom med en enklere overføring av energi fra rotoren til fjærehuset, med sin Magic Lever. Noe som også gjør at urverket blir slankere i høyden.
Disse urverk og spesielt det 2824-2, ble produsert i store mengder og delene er billige/tilgjengelige.
Hybride urverk med kondensator, har bestandig hatt problemer med nemlig sin elektriske komponenter, som har mer begrenset levetid og som blir dyrere å erstatte, enn et hjul i messing som har opplevd mye slitasje.
Urverk med kondensator batteri ender bestandig med dårlig ladnings kapasitet.kjøpte en Tissot hybrid,denne har knappebatteri som kan skiftes. satser på at dette er bedre enn ecotec fra citizen som jeg hadde.citizen`n ble kassert.
Hvor dyrt ETA urverk må man ha for å kunne få tak i deler/mulig å reparere.?
7750 Valjoux er et godt og pålitelig urverk.Er dette bra greier?:
Page Not Found
www.victorinox.com