Ser etter ny automatisk klokke

Medlem
10. okt. 2023
Innlegg
307
Sted
Rogaland
Hadde litt klokkedilla for 20år siden.dilla har blusset litt opp igjen.
Kunne tenkt meg en automatic,har jo en staur gammel anker autumatic.
Kunne tenkt meg en helsort Seiko Presage. Victorinox ser jo også bra ut og er ikke grisdyre
 
Hadde litt klokkedilla for 20år siden.dilla har blusset litt opp igjen.
Kunne tenkt meg en automatic,har jo en staur gammel anker autumatic.
Kunne tenkt meg en helsort Seiko Presage. Victorinox ser jo også bra ut og er ikke grisdyre
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Veldig mange klokkemerker fra sveits.
Men ser ut som det ikke er så mange urverkprodusenter. ETA,Sellita ser ut til å være størst. Finnes det flere store? Mange lager urverk selv? Rolex etc?
 
@Raniets
Tatt opp der
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Leste tråden. Kan jo være noe å ta med seg at ETA og de mest vanlige urveka er lettere å reparere/deler ann det som er laget i mindre kvanta.
Kasserte en citizen eco tec fra 2002 som kostet 5000kr i sin tid pga delepris/dyr å reparere/ukjent lev tid på kondensator/akkumulator
 
Leste tråden. Kan jo være noe å ta med seg at ETA og de mest vanlige urveka er lettere å reparere/deler ann det som er laget i mindre kvanta.
Kasserte en citizen eco tec fra 2002 som kostet 5000kr i sin tid pga delepris/dyr å reparere/ukjent lev tid på kondensator/akkumulator
ETA er gammel Eterna teknologi.
De ofte kom med enkelte og solide løsninger, inkludert (stål)kulelager på rotor akslingen som var Eterna sitt "varemerke".
Selfølgelig er det rom for forbedring, i for eksempel et 2824-2 eller 2892-2.
Girard Perregaux fikk bedre resultater med keramisk kulelager når det gjelder slitasje, og Seiko kom med en enklere overføring av energi fra rotoren til fjærehuset, med sin Magic Lever. Noe som også gjør at urverket blir slankere i høyden.
Disse urverk og spesielt det 2824-2, ble produsert i store mengder og delene er billige/tilgjengelige.
Hybride urverk med kondensator, har bestandig hatt problemer med nemlig sin elektriske komponenter, som har mer begrenset levetid og som blir dyrere å erstatte, enn et hjul i messing som har opplevd mye slitasje.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
ETA er gammel Eterna teknologi.
De ofte kom med enkelte og solide løsninger, inkludert (stål)kulelager på rotor akslingen som var Eterna sitt "varemerke".
Selfølgelig er det rom for forbedring, i for eksempel et 2824-2 eller 2892-2.
Girard Perregaux fikk bedre resultater med keramisk kulelager når det gjelder slitasje, og Seiko kom med en enklere overføring av energi fra rotoren til fjærehuset, med sin Magic Lever. Noe som også gjør at urverket blir slankere i høyden.
Disse urverk og spesielt det 2824-2, ble produsert i store mengder og delene er billige/tilgjengelige.
Hybride urverk med kondensator, har bestandig hatt problemer med nemlig sin elektriske komponenter, som har mer begrenset levetid og som blir dyrere å erstatte, enn et hjul i messing som har opplevd mye slitasje.
kjøpte en Tissot hybrid,denne har knappebatteri som kan skiftes. satser på at dette er bedre enn ecotec fra citizen som jeg hadde.citizen`n ble kassert.
Hvor dyrt ETA urverk må man ha for å kunne få tak i deler/mulig å reparere.?
 
kjøpte en Tissot hybrid,denne har knappebatteri som kan skiftes. satser på at dette er bedre enn ecotec fra citizen som jeg hadde.citizen`n ble kassert.
Hvor dyrt ETA urverk må man ha for å kunne få tak i deler/mulig å reparere.?
Urverk med kondensator batteri ender bestandig med dårlig ladnings kapasitet.
Et kvarts urverk ofte holder lenger enn disse Ecodrive hybride klokker.
Nemlig fordi det er lettere til å skifte batteriet enn kondensatoren.

Over årene ble det produsert så mange varianter av 2801-1 basen, med automatisk modull og dato (2824-2) eller med dag-dato(2836-2) at delene er lett å finne.
 
Kom over denne….
 

Vedlegg

  • IMG_4383.png
    IMG_4383.png
    157,5 KB · Visninger: 0
Kan disse ha noen verdi?gamle greier.begge fungerer
 

Vedlegg

  • IMG_4387.jpeg
    IMG_4387.jpeg
    97,2 KB · Visninger: 0
  • IMG_4386.jpeg
    IMG_4386.jpeg
    109,1 KB · Visninger: 0
  • IMG_4385.jpeg
    IMG_4385.jpeg
    106,7 KB · Visninger: 0
  • IMG_4384.jpeg
    IMG_4384.jpeg
    100,3 KB · Visninger: 0
Er dette bra greier?:
7750 Valjoux er et godt og pålitelig urverk.
Stor rotor og wobler litt på håndleddet, men noen liker det.
Disse klokker kan finnes på rabatt noen ganger på Ebay.
Tool Watch.

Er fornøyd med min 7750 pilot.
Den har vært i samlingen i mange år nå.
IMG_20230909_140513975.jpg
 
Alt for mye å velge i.
Sikler litt på noe sånt:
Personlig, vil jeg ikke ha noen klokke med en Powermatic.
Urmakeren min sa meg at det var et skritt tilbake.
Les godt der.
 
Plastikk deler?
Bør en velge noe slikt istedenfor?


Er ikke ETA bra greier?
Har jo allerede ei klokke fra swatch konsernet.Kanskje kjøpe noe annet

Ser seiko har mye flott også.
Solar gps.om en skal ha el drift.
Ellers synes jeg pressge er en fin serie
 
Plastikk deler?
Bør en velge noe slikt istedenfor?


Er ikke ETA bra greier?
Har jo allerede ei klokke fra swatch konsernet.Kanskje kjøpe noe annet

Ser seiko har mye flott også.
Solar gps.om en skal ha el drift.
Ellers synes jeg pressge er en fin serie

Angående Powermatic 80 urverket.

De fleste varemerkene som er under Swatch Group finner seg med å få det Powermatic urverket inni seg.
Swatch Group har vært tåkete angående urverket som de først og fremst promotert med større 80 timer gangreserve og silikon balansefjær.

80 timer ble oppnådd med littegrann større hovedfjær(det er nevnt i videoen) og lavere vibrasjoner/time på balansehjulet(det er ikke nevnt), altså fra 28800(8/sekund) til 21600(6/sekund) som sparer 7200 vibrasjoner/time på hovedfjær husets reserve, sammenlignet med det 2824-2.
Det betyr også at sekundviseren hakker littegrann mer, når man ser nøye på den(fra 8 til 6 bevegelser/sekund).
Over dette har de tatt vekk regulatoren og balansehjulet er regulerte hos Swatch med laser, noe som gjør det vanskelig å jobbe på og regulere etter en service som skjer utenfor Swatch.
Det handler om å fremme et monopol på service.
De har også inkludert plastdeler(tydeligvis ikke i de top utgavene), noe som stammer fra System51 urverket fra Swatch(et bruk&kast urverk).
De har inkludert balansefjær i silikon (bare på utgavene som bærer Si på balanseholderen, og blir derfra anti magnetisk).
"Si" vises ikke på balanseholderen i Sideral S og DS Action sitt urverk.
Så det er sagt og noe folk burde se etter.
T145.407.97.057.01_back_product.png

Politikken Swatch Group driver med, har orientert seg mot service monopol og bruk&kast filosofi.
Jeg vet at disse urverk kommer oftere på service enn de 2824-2 utgavene.
Plastdeler er ikke der for å forbedre service intervaller.
2824-2 er solid og pålitelig MEN har også svakheter (messing hjuler mot stål hjuler) som kunne bli forbedret.
Disse ulempene ble ikke forbedret i Powermatic 80.
Swatch Group har ikke forbedret Eterna/ETA teknologien i sine "billige klokker" : det er en gimmick.
Alle er varslet nå, og lykke til.
 
Redigert:
takk for nyttig info. Ser f.eks Tudor har mye pent fra 20.000 og oppover.
bør kanskje droppe swatch konsertnet å heller se litt den veien...
 
takk for nyttig info. Ser f.eks Tudor har mye pent fra 20.000 og oppover.
bør kanskje droppe swatch konsertnet å heller se litt den veien...
Tudor driver også med urverk masseservice og urverk veksling mellom klokkene.

I prislisten du nevner, hadde jeg gått for en Damasko DK utgave, med Damasko sin egen versjon av det 2824-2 som inneholder alle forbedringer man kan forvente, inkludert Seiko sin Magic Lever transmisjon, stålhjul istedenfor messing på transmisjon, fullbrue på balansehjulet, dobbel keramisk kulelager etc.
Her også, får du forsterket Ubåt stål kasse og forbedret kronesystem inkludert.

werk-a26x_800x800~2.jpg