Ser etter ny automatisk klokke

Hva med Selitta? Er de en produsent som er selvstendig og ikke innlempet i noe konsern?
Ser noen norske merker bruker de.victorinox etc… kommer jeg til å angre om jeg tar en victorinox med Selitta?
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
5-20000kr
Liker seiko sine med skinn rem..
Seiko automatic? Eller er japansk elektronikk så bra at enn heller kan gå for en Solar?
 
Hva med Selitta? Er de en produsent som er selvstendig og ikke innlempet i noe konsern?
Ser noen norske merker bruker de.victorinox etc… kommer jeg til å angre om jeg tar en victorinox med Selitta?
ETA patentene angående disse urverk er blitt fri og Selitta har produsert en del kloner.
Ikke noe galt med Selitta SW200 klonen fra 2824-2.
SW200 har 26 rubiner og 2824-2 ETA har 25.
Balansefjæren hos Selitta er annerledes og ifølge artikkelen, et hakk bedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
ETA patentene angående disse urverk er blitt fri og Selitta har produsert en del kloner.
Ikke noe galt med Selitta SW200 klonen fra 2824-2.
SW200 har 26 rubiner og 2824-2 ETA har 25.
Balansefjæren hos Selitta er annerledes og ifølge artikkelen, et hakk bedre.
Kloner? Har de ikke laget tegningene selv?
 
SW200 sin ekstra rubin er på toppen av hovedfjærens hus.

Kloner? Har de ikke laget tegningene selv?
De har gjort en kopi etter tegninger som fins, eller målinger tatt på originalen, med moderne maskiner.
Det er vel mulig Swatch Group fortsetter å bruke de gamle 70 tallers maskiner eller metoder.
Kopiering...Det kan alle gjør.
Hovedutfordringen er hovedfjæren som akkumulerer kraften fra opptrekking(gjennom rotoren eller kroneskruing) og derfra balansefjæren som regulerer og fordeler kraften som skal til viserene.
Det handler om å produsere riktig legering for fjærene, som skal tåle (blant annet) temperaturforskjeller, stress, og som må komme tilbake til sin opprinnelig form etter mange sammentrekningen og ekspanderinger.
Det handler om gjevne distribusjon av trykk/kraft fra starten til enden av opptrekkingen.
Det avgjører nøyaktigheten og påliteligheten av urverket.
Det er noe kineserne har slittet med i mange år: riktig legering.
Derfor var de kinesiske urverkene ikke mer pålitelige etter noen få år. Fordi fjærene ble fortere slakke etter daglig stress.
Nå vet jeg ikke hvis de fikk det til.
Legering er en kunst.
Selitta fikk aldri problemer med dette, som de fleste selskaper som jobber med tyske og sveitsiske legerings smelteverke.
 
Denne liker jeg.noen norske forhandlere?
Det var to norske forhandlere før. Tror det skal være én igjen, men du kan bestille direkte fra Sinn. Det er veldig ryddig og greit. Norsk forhandler vil uansett anerkjenne garanti.
 
Det var to norske forhandlere før. Tror det skal være én igjen, men du kan bestille direkte fra Sinn. Det er veldig ryddig og greit. Norsk forhandler vil uansett anerkjenne garanti.
For ikke å glemme finn.no
Det ligger flere Sinn der nå.
Er vel Oslo ur og Care of Carl som er/var forhandlere.
 
Lonigness,sinn,radium.. mye jeg liker... nesten umulig å velge.. kjøpte jo ny klokke for 1-2 uker siden... kan vel ikke kjøpe ny klokker hver måned?
 
Har selv denne Longinesen. Kanskje du skal kjøpe noe liknende?
IMG_2770.jpeg
 
Perfect,klokke som viser tid og dato å varer evig uten noe elektronikk…er det jeg er på jakt etter.har jo allerede 2som er litt for elektriske…tenker også gummi rem eller skinn
 
Denne du har?


Er 888 urverket bra greier?
Hva med Bruvik?
Har jo mye som jeg liker.eks denne:

Tror det er denne jeg har: