Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

En undervurdert liten glede: å selge en klokke til en god venn, høre at den blir satt pris på, og fortsatt kunne se den på wrist-shots og når man møtes. :)(y)

1699259867646.png
 
Heisann,

Fratello kjører Seikomesterskapet 2023 for å kåre "den beste" Seikodykkeren.

Det kan bli litt gøy å følge med på.
Hvilke av de nominerte er din favoritt, og hvilken er din Seiko-dykker favoritt blant alle modellene.

Av de nominerte holder jeg en knapp på at RJ's Marinemaster vinner. Men jeg føler mest for SKX009. En klokke jeg strittet i mot å skaffe helt til den gikk ut av produksjon, og så er den en ordentlig sjarmbombe. Grunnen til motstanden. "Alle" sa at man måtte ha en SKX. SKX står for meg som kom inn i dette her i 2014 som en kjernemodell om man vil ha en dykkerklokke, en billig klokke, en mekanisk klokke eller noe andre nisjer den robuste klumpen fyller.

Som min favoritt Seiko dykker laserer jeg tadadadaaa!
Seiko 7548 Quartz-serien. Her representert ved min 7458-700b fra 1981. Jeg har også en JDM modell 7548-7010 fra 1984.
Dette er uslitelige, dønnsolide modeller som ikke har noen paralleller i dagens kolleksjon. Men et sted i sokkeskuffen min ligger 22.000 kroner klare til å kjøpe når Seiko finner ut at de skal lage en re-edition av disse med 7C46 urverket og en kasse med premiumfinish. Dessverre ble det ikke til 45 årsdagen i år. Men jeg holder pusten.

1699526538828.png



LarsB
 
Oppdaget at Uncle Seiko nå lager oysterlenker tilpasset disse 38mm SNE*** modellene. Yay! (Fabrikklenka til disse er helt jævlig dårlig)


1699618529816.png


Jeg måtte jo kjøpe en skikkelig lenke til denne. Venter spent på pakke nå... :)

20231110_131117.jpg
 
Redigert:
Heisann,

Fratello kjører Seikomesterskapet 2023 for å kåre "den beste" Seikodykkeren.

Det kan bli litt gøy å følge med på.
Hvilke av de nominerte er din favoritt, og hvilken er din Seiko-dykker favoritt blant alle modellene.

Av de nominerte holder jeg en knapp på at RJ's Marinemaster vinner. Men jeg føler mest for SKX009. En klokke jeg strittet i mot å skaffe helt til den gikk ut av produksjon, og så er den en ordentlig sjarmbombe. Grunnen til motstanden. "Alle" sa at man måtte ha en SKX. SKX står for meg som kom inn i dette her i 2014 som en kjernemodell om man vil ha en dykkerklokke, en billig klokke, en mekanisk klokke eller noe andre nisjer den robuste klumpen fyller.

Som min favoritt Seiko dykker laserer jeg tadadadaaa!
Seiko 7548 Quartz-serien. Her representert ved min 7458-700b fra 1981. Jeg har også en JDM modell 7548-7010 fra 1984.
Dette er uslitelige, dønnsolide modeller som ikke har noen paralleller i dagens kolleksjon. Men et sted i sokkeskuffen min ligger 22.000 kroner klare til å kjøpe når Seiko finner ut at de skal lage en re-edition av disse med 7C46 urverket og en kasse med premiumfinish. Dessverre ble det ikke til 45 årsdagen i år. Men jeg holder pusten.

Vis vedlegg 350967


LarsB

Uten å ha sett alle Seiko dykkere, så er MM300 min favoritt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Uncleseiko eller Uncle som brandet nå heter har lenge irritert meg, av den enkle, selviske grunnen at han nekter å lage den lenken jeg ønsker meg. En z199 , en plain oyster eller jubilee til MM300. Jeg har sent ham flere forespørsler opp gjennom årene og fått til svar hver gang at han skal ta det opp til vurdering. Istedet lanserer han bare nok et sett endlinks til nok en ubetydelig Tudor eller Omega.
Skuffet :(
 
  • Trist
Reaksjoner: Larsnie
Heisann,

Fratello kjører Seikomesterskapet 2023 for å kåre "den beste" Seikodykkeren.

Det kan bli litt gøy å følge med på.
Hvilke av de nominerte er din favoritt, og hvilken er din Seiko-dykker favoritt blant alle modellene.

Av de nominerte holder jeg en knapp på at RJ's Marinemaster vinner. Men jeg føler mest for SKX009. En klokke jeg strittet i mot å skaffe helt til den gikk ut av produksjon, og så er den en ordentlig sjarmbombe. Grunnen til motstanden. "Alle" sa at man måtte ha en SKX. SKX står for meg som kom inn i dette her i 2014 som en kjernemodell om man vil ha en dykkerklokke, en billig klokke, en mekanisk klokke eller noe andre nisjer den robuste klumpen fyller.

Som min favoritt Seiko dykker laserer jeg tadadadaaa!
Seiko 7548 Quartz-serien. Her representert ved min 7458-700b fra 1981. Jeg har også en JDM modell 7548-7010 fra 1984.
Dette er uslitelige, dønnsolide modeller som ikke har noen paralleller i dagens kolleksjon. Men et sted i sokkeskuffen min ligger 22.000 kroner klare til å kjøpe når Seiko finner ut at de skal lage en re-edition av disse med 7C46 urverket og en kasse med premiumfinish. Dessverre ble det ikke til 45 årsdagen i år. Men jeg holder pusten.

Vis vedlegg 350967


LarsB
Slår et slag for quartz diver jeg også, men min er (eller skal hvertfall i teorien være) high accuracy quartz, og har evighetskalender.
Seiko SBCM023 med en SKX-ish kasse på 39mm. Den har raskt blitt en av mine mest brukte klokker.
Min fyller 20 år i juni neste år og fikk full spabehandling med nytt glass, pakninger og krone tidligere i år.


IMG_0108.jpeg
 
Gratulerer @Hovedsignal Det er vel verd å spandere en service på SBCM023. Jeg har en også og skrev en mini-review her.

Vis vedlegg 351548


LarsB
Har funnet en gammel forumtråd med en brite som fikk sin regulert tilbake til fabrikkspesifikasjoner hos Seiko UK.
Den skal jo gå +/- 20s i året.
Min går vel + et par sek i uka.

Ikke så gærent at det faktisk gjør noe, men vesentlig dårligere enn den skal kunne klare.

Men om Optura vil klare det samme for en tusenlapp er jeg sterkt i tvil på.

Hvordan går din, @Larsnie?
 
Hvordan går din, @Larsnie?
Min går på snitt +6 sek i måneden/72 sek i året fra 2020 til batteriet døde i forrige måned. Nå tenkte jeg å levere den inn hos Christensen som sikkert sender til Optura for batteribytte og paknings-sjekk/overhaling/bytte. De skal i tillegg få stille inn evighetskalenderen for meg.

Disse 8F urverkene kan justeres ved et uopprettelig inngrep som kutter en bane på kretskortet. Det kan bringe den til å gå bedre. Dette er beskrevet i den tekniske manualen på side 21. Det er også en rutine (som jeg oppdaget nettopp nå) på side 22 som endrer reguleringen uten å kutte noe. Dette skal jeg teste når jeg får den tilbake. Da skal jeg uten irreversible kutt få den tilbake til å gå ca 50 sekunder i året eller litt over 4 i måneden. Manualen angir hvordan klipping av kretsen sammen med den "eksterne" justeringen skal kunne bringe avviket innafor det tillatte. Det er på side 22.


Min går nå på + 0,197 pr dag Seiko angir dette som normalt " +0,020 - +0,140" så jeg ligger ikke innafor. Men i teorien skulle jeg komme til spekk ved en kombinert klipp og ekstern-justering. Det er uansett klart at Seiko tar nøyaktighet på alvor ved disse 8F urverkene. Sitatet under er fra den vanlige manualen, uthevingen er min.

Note on the leap secondEnglishOne day normally is said to consist of 86,400 seconds. In fact, it can be longer or shorter thanthis because of irregular changes in the rotation cycle of the earth. When the accumulatedfluctuations in the length of a day total plus or minus one second, one second must then beadded or subtracted as a correction factor. This is known as a “leap second”.The leap second correction is executed every year or two simultaneously throughout theworld on the basis of information collected by astronomical observatories all over the world.The correction is effected between 11:59'59" p.m. and 0:00'00" a.m. GMT either on December31 or on June 30, during which one second is added or subtracted.When this happens, please adjust your watch accordingly. Please refer to your newspaper for information on the leap second.

Dette fikk jeg lyst til å leke mer med, og lage en søstertråd til Risikoaferd i HAQ-verden


LarsB
 
Redigert:
Litt negativt her, men dette blir "nei takk" fra meg.

Litt mett på at alt av high end Seiko må ha stadig nye varianter av "teak-dekk på en båt som ligger ankret ved frostet isfjell i solnedgang i siste uke av mars" type urskiver (syns de kunne ha iallfall en med en nøytral skive).

Ende-leddene på lenka ser ikke ut som de passer kassa, designet på lenka føles som det kommer fra en annen (mer dressy) klokke. Og er lenka stadig samme noe sub-par'e kvalitet til den prisen? Og wow, 40+ tusen og fremdeles ingen mikrojustering-mekanisme i låsen.

Jeg liker ikke datovinduet, og svært stiv pris.

Drømmeklokka mi fra Seiko er nok dimensjonene her, stålfarget-bezel (som en av disse har), nøytral svart skive, no-date, en skikkelig godt gjennomført lenke i oyster-stil med tool-less mikrojustering i låsen, under 20k, og et robust nok urverk som passer til prisen. Dream on, jeg har gitt opp nå ... :LOL:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg elsker den sorte! Ville kjøpt den for 20k, men ikke over 40... Jeg skjønner ikke helt at denne skal koste så mye med dette urverket ? Føler det er GS pris ?
Det er med Seiko som med andre. De priser seg ut av sitt rette element for å virke mer eksklusive. Seiko var jo nesten som den siste bastion av klokkeglede for ingen penger. Nå ser det ut som det er i ferd med å forsvinne også.