Risikoadferd i HAQ-verden

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
809
Sted
Oslo
Jeg har som av og til postet, en Grand Seiko SBGX061. Det er en skikkelig Sexy Robot. Quartzverket 9F62 er blant de ganske få HAQ eller High Accuracy Quartz på markedet. I standard utgave, som sitter i min klokke er det spesifisert å gå innenfor +/- 10 sekunder i året. Det er selvsagt ekstremt bra og blir bare slått av spesialmodeller av 9F62, et urverk fra Citizen, og et fra Swatchgruppen med hhv. 5, 1 (!) og 5 sekunder i avvik på årsbasis. Normale kvartsurverk er som regel spesifisert til +/- 15 sekunder i måneden.

311714_5b41fa9d649e78904facf8c3d529a12d.jpeg


Det finnes selvsagt mer nøyaktige armbåndsur. men de er koblet til atomur via radio eller GPS. Mer nøyaktige kvartsklokker finnes også. De bor i laboratorier under kontrollerte former. Men pluss/minus 10 er særdeles bra uansett.

Min klokke er fra 2015 og har gjennomgått to batteriskifter. Jeg har vært nerdete nok til å logge nøyaktigheten fra dag en i mitt avanserte regneark. For de som lurer her er oppskriften:

  • Ved overgang sommer/vintertid stilles den så nøyaktig som mulig etter tidssignalet på Watchwilleappen.
  • Så filmer jeg den med sakte-film funksjonen til iPhone og avgjør avviket i forhold til referansen med nøyaktighet 1/10 sekund. Dette logges
  • Neste måned gjentar jeg prosessen, og beregner forskjell fra forrige avvik. Dette ses i forhold til hvor lang tid det er siden forrige måling og regnes om til årsavvik i siste periode og årsavvik side siste gang jeg stilte klokka.
CEEB1CD4-9DB4-469A-858F-9DF3AF89757B.jpeg

Her ser vi at sekundviseren nettopp har hoppet inn på 19:59:00, mens referansetida er 19:58:57,5. Jeg kan altså risiker å møte opp 2,5 sekund for tidlig.

De første årene gikk klokka på pluss ca 3,5 brått til det doble. Jeg har ikke klart å google meg frem til hva som kan ha forårsaket det. Neste batteribytte, til originalt Seikobatteri gjorde som ventet ikke noe fra eller til. Og nå ligger avviket på åtte/ni sekunder pluss i året. Det kan man jo bli fortvilet av.

Imidlertid finnes det selvsagt forum for HAQ entusiaster, og masse bilder av 9F62 på nettet. De viser at verket har et trimmehjul. Litt søking forteller meg at et klikk på hjulet skal regulere gangen med ca 6 sekunder i året. Jeg har blant flere andre kvartsseikoer en 7A28-7080 kronograf med tilsvarende trimmehjul. Den har jeg regulert ved hjelp av litt flaks til å gå fra +16 sekunder i måneden til å gå mellom -1 og +1 sekund pr. måned. Ved siste logging av den hadde den saknet ett sekund på 141 dager! Dette har gitt meg blod på tann for å snurre på hjulet på Grand Seikoen også.

Forleden tok jeg mot til meg og åpnet den. For å ikke gå surr i hva jeg gjorde og ha årevis med strev for å finne igjen innstillingene gav jeg den et lite merke på armen og senter av skalaen før jeg startet. Justeringshjulet var mindre enn på den gamle kronoen, og hadde ikke klikk, men med min minste pinsett og lupe har jeg fått stilt inn ett klikk mot minus.

Bildet under er tatt med iPhone og lupe. Til tross for litt rufs viser det trimmehjulet og hva jeg har gjort.
Ønsk meg lykke til og følge med her om noen måneder.

Nøyaktig og presis hilsen
IMG_5095.JPEG

LarsB
 
Redigert:
Momenter som mer verd å kommentere i denne forbindelse med dette stuntet er f.eks.
Hvordan får Seiko (og de andre) til at de er så supernøyaktige?
Varierer nøyaktigheten til kvartsur?, endrer kvartskrystaller egenskaper med tida?
Hvorfor skal man bry seg egentlig, er det ikke godt nok?
Har kvartsur sjel? har mekaniske? eller har de bare logoer?

LarsB
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Momenter som mer verd å kommentere i denne forbindelse med dette stuntet er f.eks.
Hvordan får Seiko (og de andre) til at de er så supernøyaktige?
Varierer nøyaktigheten til kvartsur?, endrer kvartskrystaller egenskaper med tida?
Hvorfor skal man bry seg egentlig, er det ikke godt nok?
Har kvartsur sjel? har mekaniske? eller har de bare logoer?

LarsB

ingen iboende sjel i ur annet enn hva vi selv projiserer - så derfor har alle mine ur sjel :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg synes absolutt de har sjel når de er utført på GS-måten! Og alle ur får sjel når man har brukt dem nok til å plukke opp minner og merker. Wabi sabi.

Kult at du tok motet til deg her og prøvde hands on. Jeg tror ikke jeg tør det på min sgbx259. I hodet mitt er det en forseglet enhet som aldri skal trenge service mens jeg lever. :) Og den stilles jo hvert halvår pga sommertid...
 
Selvfølgelig endrer kvartskrystaller egenskaper over tid, og det fortere jo varmere de oppbevares og jo høyere spenning de går på.

Normalt trimmes gangen i et kvartsur ved at man produserer dem til å gå for fort, tester hvor mye for fort og så setter hvor ofte de skal hoppe over et sekund. Det som driver prisen for et høykvalitetsverk opp er ikke nødvendigvis oscillatoren i seg selv men at testtiden for å stille et verk øker kraftig ved mer nøyaktige målinger og at større oppløsning i trimmingen koster.

Kvartsurverk har etter min mening like mye sjel som dørselgere og isolerglass.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og holmby
Fascinerende at klokkene blir så korrekte. Til tross for det så trenger jeg ikke den egenskapen. Klokken blir rullert med andre før den oppnår behov fot manuelt inngrep. Uansett vil dette skje ved skifte mellom sommer- og vintertid, så lenge Norge opererer med dette.

Jeg har noen få batteriklokker, men de brukes ikke ofte. Som regel blir de tomme for strøm før ønske om bruk oppstår. Det savnes litt magi og liv i disse klokkene.

Men det.er fasinerende hva de kan få klokkene til å gjøre. Slik korrekthet som Seiko har og funksjonalitet som Yes Watch (omtalt av meg tidligere) er bare kult. Så spørs det hver enkelt hvor mange grunker man vil legge i det.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie og holmby
Min cwc no date quartz hadde kun mista ett sekund ved inngangen til sommertid i år. Mye mindre nøyaktig urverk på denne. Har jeg bare vært heldig, tru? Er i følge time.is helt on point riktig siden den gang nå.

Liker forøvrig quartz-ur...
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Jeg har som av og til postet, en Grand Seiko SBGX061. Det er en skikkelig Sexy Robot. Quartzverket 9F62 er blant de ganske få HAQ eller High Accuracy Quartz på markedet. I standard utgave, som sitter i min klokke er det spesifisert å gå innenfor +/- 10 sekunder i året. Det er selvsagt ekstremt bra og blir bare slått av spesialmodeller av 9F62, et urverk fra Citizen, og et fra Swatchgruppen med hhv. 5, 1 (!) og 5 sekunder i avvik på årsbasis. Normale kvartsurverk er som regel spesifisert til +/- 15 sekunder i måneden.

311714_5b41fa9d649e78904facf8c3d529a12d.jpeg


Det finnes selvsagt mer nøyaktige armbåndsur. men de er koblet til atomur via radio eller GPS. Mer nøyaktige kvartsklokker finnes også. De bor i laboratorier under kontrollerte former. Men pluss/minus 10 er særdeles bra uansett.

Min klokke er fra 2015 og har gjennomgått to batteriskifter. Jeg har vært nerdete nok til å logge nøyaktigheten fra dag en i mitt avanserte regneark. For de som lurer her er oppskriften:

  • Ved overgang sommer/vintertid stilles den så nøyaktig som mulig etter tidssignalet på Watchwilleappen.
  • Så filmer jeg den med sakte-film funksjonen til iPhone og avgjør avviket i forhold til referansen med nøyaktighet 1/10 sekund. Dette logges
  • Neste måned gjentar jeg prosessen, og beregner forskjell fra forrige avvik. Dette ses i forhold til hvor lang tid det er siden forrige måling og regnes om til årsavvik i siste periode og årsavvik side siste gang jeg stilte klokka.
Vis vedlegg 299528
Her ser vi at sekundviseren nettopp har hoppet inn på 19:59:00, mens referansetida er 19:58:57,5. Jeg kan altså risiker å møte opp 2,5 sekund for tidlig.

De første årene gikk klokka på pluss ca 3,5 brått til det doble. Jeg har ikke klart å google meg frem til hva som kan ha forårsaket det. Neste batteribytte, til originalt Seikobatteri gjorde som ventet ikke noe fra eller til. Og nå ligger avviket på åtte/ni sekunder pluss i året. Det kan man jo bli fortvilet av.

Imidlertid finnes det selvsagt forum for HAQ entusiaster, og masse bilder av 9F62 på nettet. De viser at verket har et trimmehjul. Litt søking forteller meg at et klikk på hjulet skal regulere gangen med ca 6 sekunder i året. Jeg har blant flere andre kvartsseikoer en 7A28-7080 kronograf med tilsvarende trimmehjul. Den har jeg regulert ved hjelp av litt flaks til å gå fra +16 sekunder i måneden til å gå mellom -1 og +1 sekund pr. måned. Ved siste logging av den hadde den saknet ett sekund på 141 dager! Dette har gitt meg blod på tann for å snurre på hjulet på Grans Seikoen også.

Forleden tok jeg mot til meg og åpnet den. For å ikke gå surr i hva jeg gjorde og ha årevis med strev for å finne igjen innstillingene gav jeg den et lite merke på armen og senter av skalaen før jeg startet. Justeringshjulet var mindre enn på den gamle kronoen, og hadde ikke klikk, men med min minste pinsett og lupe har jeg fått stilt inn ett klikk mot minus.

Bildet under er tatt med iPhone og lupe. Til tross for litt rufs viser det trimmehjulet og hva jeg har gjort.
Ønsk meg lykke til og følge med her om noen måneder.

Nøyaktig og presis hilsenVis vedlegg 299527
LarsB
Men kan vi stole på Watchville….? ;)

8D9675F4-0424-4DD1-B089-7A7A9D4518DA.jpeg
42DADE31-AEE3-4F84-875A-E96AABBBAC05.jpeg


Kanskje det er noe slikt man skulle hatt som referanse?
1659424927853.jpeg

Quill and pad: Time Travelers Clock - GPS, cesium, kvarts og et synkronisert skipskronometer.

Jeg har samme erfaring som deg med 9F62/82: + 1-2 sek avvik ved hvert skifte mellom sommer-/vintertid de siste tre årene. Med de nye 9F85/6 verkene kan timeviseren stilles uten å stoppe klokken, så da kan man følge avviket kontinuerlig fra det ene batteriskiftet til det neste. På en Citizen Chronomaster med Eco-drive slipper man i tillegg batteriskift, så da kan man la være å stille så lange det er liv i litiumcellen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie og Grendel
Humre.

Jeg har alltid hatt en greie for måleinstrumenter, og har en HP Z3801A GPS/tidsbase og en 5065A rubidiumstandard ute i stabburet. Når 5065en er varmet opp og klar, så holder den tid innenfor +/- 1ms/år. Klokken er i skrivende stund 2022-08-02:09-27-01-299 (Jeg ber den bare sende tid til nærmeste millisekund ut på serieporten, særlig mer blir å overdrive i det daglige.)

Den er dog knapt egnet til å holde tiden mens man er på farten; matchvekten er vel i overkant av 15kg, og ikke liker den vibrasjon, heller...

Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke slo til da jeg ble tilbudt 'storebroren', en 5061B til gibort-pris for noen år siden. Ser de fortsatt går for et par hundre tusen på eBay, litt avhengig av options. Om ikke annet kunne jeg blitt invistor...

(Og om noen skulle ha en Patek Philippe tidsbase for de distribuerte tidssystemene deres liggende, må vi snakke sammen. Jeg har VELDIG lyst på en...)
 
Min cwc no date quartz hadde kun mista ett sekund ved inngangen til sommertid i år. Mye mindre nøyaktig urverk på denne. Har jeg bare vært heldig, tru? Er i følge time.is helt on point riktig siden den gang nå.

Liker forøvrig quartz-ur...

Det er nok flaks, ja. Eller, for å være litt nerd, du har fått lite kvantiseringsstøy i målingen.

At et verk er billig betyr ikke nødvendigvis at det er unøyaktig, men verk hvor det er brukt mer innsats (les: tid) på regulering vil i gjennomsnitt (over for eksempel tusen urverk) være mer riktig trimmet.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvamsky
Jeg har som av og til postet, en Grand Seiko SBGX061. Det er en skikkelig Sexy Robot. Quartzverket 9F62 er blant de ganske få HAQ eller High Accuracy Quartz på markedet. I standard utgave, som sitter i min klokke er det spesifisert å gå innenfor +/- 10 sekunder i året. Det er selvsagt ekstremt bra og blir bare slått av spesialmodeller av 9F62, et urverk fra Citizen, og et fra Swatchgruppen med hhv. 5, 1 (!) og 5 sekunder i avvik på årsbasis. Normale kvartsurverk er som regel spesifisert til +/- 15 sekunder i måneden.

311714_5b41fa9d649e78904facf8c3d529a12d.jpeg


Det finnes selvsagt mer nøyaktige armbåndsur. men de er koblet til atomur via radio eller GPS. Mer nøyaktige kvartsklokker finnes også. De bor i laboratorier under kontrollerte former. Men pluss/minus 10 er særdeles bra uansett.

Min klokke er fra 2015 og har gjennomgått to batteriskifter. Jeg har vært nerdete nok til å logge nøyaktigheten fra dag en i mitt avanserte regneark. For de som lurer her er oppskriften:

  • Ved overgang sommer/vintertid stilles den så nøyaktig som mulig etter tidssignalet på Watchwilleappen.
  • Så filmer jeg den med sakte-film funksjonen til iPhone og avgjør avviket i forhold til referansen med nøyaktighet 1/10 sekund. Dette logges
  • Neste måned gjentar jeg prosessen, og beregner forskjell fra forrige avvik. Dette ses i forhold til hvor lang tid det er siden forrige måling og regnes om til årsavvik i siste periode og årsavvik side siste gang jeg stilte klokka.
Vis vedlegg 299528
Her ser vi at sekundviseren nettopp har hoppet inn på 19:59:00, mens referansetida er 19:58:57,5. Jeg kan altså risiker å møte opp 2,5 sekund for tidlig.

De første årene gikk klokka på pluss ca 3,5 brått til det doble. Jeg har ikke klart å google meg frem til hva som kan ha forårsaket det. Neste batteribytte, til originalt Seikobatteri gjorde som ventet ikke noe fra eller til. Og nå ligger avviket på åtte/ni sekunder pluss i året. Det kan man jo bli fortvilet av.

Imidlertid finnes det selvsagt forum for HAQ entusiaster, og masse bilder av 9F62 på nettet. De viser at verket har et trimmehjul. Litt søking forteller meg at et klikk på hjulet skal regulere gangen med ca 6 sekunder i året. Jeg har blant flere andre kvartsseikoer en 7A28-7080 kronograf med tilsvarende trimmehjul. Den har jeg regulert ved hjelp av litt flaks til å gå fra +16 sekunder i måneden til å gå mellom -1 og +1 sekund pr. måned. Ved siste logging av den hadde den saknet ett sekund på 141 dager! Dette har gitt meg blod på tann for å snurre på hjulet på Grand Seikoen også.

Forleden tok jeg mot til meg og åpnet den. For å ikke gå surr i hva jeg gjorde og ha årevis med strev for å finne igjen innstillingene gav jeg den et lite merke på armen og senter av skalaen før jeg startet. Justeringshjulet var mindre enn på den gamle kronoen, og hadde ikke klikk, men med min minste pinsett og lupe har jeg fått stilt inn ett klikk mot minus.

Bildet under er tatt med iPhone og lupe. Til tross for litt rufs viser det trimmehjulet og hva jeg har gjort.
Ønsk meg lykke til og følge med her om noen måneder.

Nøyaktig og presis hilsenVis vedlegg 299527
LarsB

Hei,
Nå har det gått 54 døgn siden jeg gjorde justeringen. I går sjekket jeg avviket ved hjelp av sakte film igjen. Til morgenkaffen i dag plottet jeg inn verdiene i regnearket. Til min store men stille begeistring, siden de andre sov, fant jeg at det ikke var mulig å registrere noen endring i avviket siden jeg logget etter justeringen 25.07.

Så langt ser dette veeeldig lovende ut om jeg får si det selv.

IMG_5362.jpeg


Her har sekundviseren nettopp dobbelthoppet inn i 16:32:00. Avviket er derfor fortsatt 2,5 sekunder.

LarsB
 
Spennende lesning dette! Har selv et Grand Seiko med samme verk, og har lest meg opp på hva Seiko har gjort for å klare å få nøyaktigheten så bra som mulig. Seiko dyrker sine egne krystaller, og velger ut de beste av disse. Hvert krystall blir lagret i noen måneder for å finne de mest stabile. For å sikre at temperatur ikke påvirker nøyaktigheten verket måler temperaturen 540 ganger i døgnet for å kompansere for avvik. Det er andre ting også, sekundviseren har demping for å motvirke vibrasjoner for hver gang sekundviseren stopper opp, og at Grand Seiko kan bruke større-tyngre visere på dette verket fordi man har latt sekundviseren bevege seg to ganger pr sekund, men så kjapt at det ser ut som en bevegelse. Service intervall er visstnok 50 år! Verket er etter mitt syn relativt sammenlignbart mht lidenskap for mekanikk vs mekaniske verk, jeg syns fortsatt mekaniske verk mer interessante men Grand Seiko quartz er et meget godt unntak!
 
Redigert:
Men kan vi stole på Watchville….? ;)

Vis vedlegg 299643Vis vedlegg 299642


Erfaringer fra det store internettet og noe Hodinkee/Watchwille skrev selv var at Iphone etter hver går veldig riktig i forhold til nettverkstiden (som er synkronisert med atomtid) så de droppa å vise avviket i forhold til atomtid på appen for Iphone.Men når jeg bruker Emerald Time appen får jeg dannet bilde av hvilke NTP servere de bruker og min telefons avvik Jeg ligger i de fleste tilfeller rundt -0,014 -0,015 sekunder. Det finner jeg godt nok til at jeg stoler på Watchwille :) (Eller Hodinkee appen som har overtatt referanseklokka jeg bruker.)

35D84569-F659-45C1-89FD-DCCA86799A16.png


LarsB
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og chrbir
Humre.

Jeg har alltid hatt en greie for måleinstrumenter, og har en HP Z3801A GPS/tidsbase og en 5065A rubidiumstandard ute i stabburet. Når 5065en er varmet opp og klar, så holder den tid innenfor +/- 1ms/år. Klokken er i skrivende stund 2022-08-02:09-27-01-299 (Jeg ber den bare sende tid til nærmeste millisekund ut på serieporten, særlig mer blir å overdrive i det daglige.)

Den er dog knapt egnet til å holde tiden mens man er på farten; matchvekten er vel i overkant av 15kg, og ikke liker den vibrasjon, heller...

Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke slo til da jeg ble tilbudt 'storebroren', en 5061B til gibort-pris for noen år siden. Ser de fortsatt går for et par hundre tusen på eBay, litt avhengig av options. Om ikke annet kunne jeg blitt invistor...

(Og om noen skulle ha en Patek Philippe tidsbase for de distribuerte tidssystemene deres liggende, må vi snakke sammen. Jeg har VELDIG lyst på en...)


Jeg er både imponert og litt bekymret her altså. Men mest misunnelig :)
Ikke at jeg har det minste lyst på nor sånt sel, men på at du er så dedikert.

Jeg vet det ikke er spennende utseende på de sakene, men kan vi få et lite bilde likevel?


LarsB
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OddE
Jeg regner med at dere ikke akkurat har holdt pusten siden siste oppdatering. Men her er resultatet fra søndagens nerderier.
Avviket økte fra 2,5 sekunder til 2,7. Det er 0,2 på 34 dager. Noe som gir årsavvik på 2,15 sekunder om det holder seg sånn.

Justeringen er altså vellykket og bare tiden vil vise om det er målingene eller faktiske avvik som gjør at den har gått fra 0,0 til +2,5 på de to siste målingene. Vi er uansett inne i skikkelig marginale greier. Men det hadde vært stas om den gikk bedre enn fem sekunder. Det hadde det virkelig. Jeg klarte også å stille den helt spot-on til vintertid. 0,0 målt avvik som utgangspunkt for dette halvåret er fine greier.

Men hvorfor? hører jeg små stemmer som hvisker. GPS klokker er nøyaktige hele tiden, og hvis man vil se hva klokka er, kan man jo bare se på telefonen. Jeg tenker at i århundrer har horologien (et ord jeg er veeldig forsiktig med å bruke) handlet om måle tiden mest mulig nøyaktig og presist. Liv har vært avhengig av klokker og ur for å finne lengdegraden for å ikke gå på grunn, for at ikke tog skulle kræsje på samme spor, for å komme hjem fra månen og i mitt tilfelle for å komme til skolen i tide, og for å rekke hjem til middag.

Det virker så fattigslig og bare gi opp alt det for å si at klokka bare er et mannesmykke. At korrekt tid er over alt. Og at alle har en telefon med riktig tid så det er det samme om klokka går riktig eller ikke. Klokker som ikke oppfyller primærfunksjonen sin er triste greier. Men man må selvsagt tilpasse forventingene til realitetene. Jeg venter selvsagt ikke det samme av en snart 50 år gammel Seiko 6139, eller en kliss ny Seiko 5 som av denne Grand Seikoen. Men jeg vil altså at primærfunksjonen skal være ivaretatt. Og jeg blir oppriktig glad over at min SKX 009 går innenfor cosc-intervall om jeg bruker den 16 timer og den tilbringer natten i den nøyaktig testede beste posisjonen.

Denne Grand Seikoen er en av de mest presise håndbårne "ikke-tilkoblede" tidsmålerne som finnes. Og det i seg selv er nok til å fortjene beundring. Både ingeniørene og urmakerene som lagde dette urverket, og direktørene som for 29 år sa "Greit, greit slutt og mas og sett i gang" for å lage noe som var dyrere enn nødvendig og bedre enn nødvendig og bygget for å vare evig fortjener å nevnes sammen med Huygens og Breguet og Edmond Capt.

Rant over. Følge med for sporadisk oppdatering.

LarsB
 
Redigert:
Jeg regner med at dere ikke akkurat har holdt pusten siden siste oppdatering. Men her er resultatet fra søndagens nerderier.
Avviket økte fra 2,5 sekunder til 2,7. Det er 0,2 på 34 dager. Noe som gir årsavvik på 2,15 sekunder om det holder seg sånn.

Justeringen er altså vellykket og bare tiden vil vise om det er målingene eller faktiske avvik som gjør at den har gått fra 0,0 til +2,5 på de to siste målingene. Vi er uansett inne i skikkelig marginale greier. Men det hadde vært stas om den gikk bedre enn fem sekunder. Det hadde det virkelig. Jeg klarte også å stille den helt spot-on til vintertid. 0,0 målt avvik som utgangspunkt for dette halvåret er fine greier.

Men hvorfor? hører jeg små stemmer som hvisker. GPS klokker er nøyaktige hele tiden, og hvis man vil se hva klokka er, kan man jo bare se på telefonen. Jeg tenker at i århundrer har horologien (et ord jeg er veeldig forsiktig med å bruke) handlet om måle tiden mest mulig nøyaktig og presist. Liv har vært avhengig av klokker og ur for å finne lengdegraden for å ikke gå på grunn, for at ikke tog skulle kræsje på samme spor, for å komme hjem fra månen og i mitt tilfelle for å komme til skolen i tide, og for å rekke hjem til middag.

Det virker så fattigslig og bare gi opp alt det for å si at klokka bare er et mannesmykke. At korrekt tid er over alt. Og at alle har en telefon med riktig tid så det er det samme om klokka går riktig eller ikke. Klokker som ikke oppfyller primærfunksjonen sin er triste greier. Men man må selvsagt tilpasse forventingene til realitetene. Jeg venter selvsagt ikke det samme av en snart 50 år gammel Seiko 6139, eller en kliss ny Seiko 5 som av denne Grand Seikoen. Men jeg vil altså at primærfunksjonen skal være ivaretatt. Og jeg blir oppriktig glad over at min SKX 009 går innenfor cosc-intervall om jeg bruker den 16 timer og den tilbringer natten i den nøyaktig testede beste posisjonen.

Denne Grand Seikoen er en av de mest presise håndbårne "ikke-tilkoblede" tidsmålerne som finnes. Og det i seg selv er nok til å fortjene beundring. Både ingeniørene og urmakerene som lagde dette urverket, og direktørene som for 29 år sa "Greit, greit slutt og mas og sett i gang" for å lage noe som var dyrere enn nødvendig og bedre enn nødvendig og bygget for å vare "evig".

Rant over. Følge med for sporadisk oppdatering.

LarsB

Kvalitetsinnhold dette, jeg er underholdt!
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Som "konstant" bruker av mekaniske ur, som jeg i tillegg stiller "med amerikansk øyemål" så føler jeg at jeg går på tynn is her.....

8- )
 
  • Haha
Reaksjoner: Larsnie
Dette er interessant ! Helt siden jeg kjøpte min første Spring Drive SNR001(tror det var i 2009)som da var en ren Seiko ikke GS, har jeg satt virkelig pris på en klokke som går presist.
Jeg har nå kjøpt en Citizen Cronomaster som skal være +-5 sek året. Eco Drive gjør at battebytte vel først er aktuelt om 10-20 år og jump-hour samt en Pepetual calender til år 2100 gjør at dett virkelig skal blir en langstidstest av de lange.
D714AFCF-A452-40B1-90C4-AA12707E5CB4.jpeg
 
Siden året allerede er over har jeg sjekket avvik igjen på den justerte SBGXen. Nå har avviket siden vintertid gått opp til 0,3 sekunder. Da er årsavviket i åerioden 2,25 sekunder. Snitt årsavvik er oppe på 1,56 sekunder. Men vi har altså et avvik på 0,3 sekunder på 70 dager!
Da er det faktisk mulig at dette svirrer rundt målingsnøyaktigheten. Men det er jeg ikke statistiker nok til å mene noe om.
IMG_5682.jpeg

Dette er gøy på en måte det er vanskelig å formidle til andre enn dere :)

LarsB