Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Vet ikke hva som er galt med disse, eller forgjengeren 6R15, eneste jeg vet er at Optura byttet urverket på Alpinisten min med 6R35, nå nylig. Begynte å gå -25 til -35 sek per dag, fikk bare beskjed om å sende den inn.
Har også "originale" alpinisten med 6R15, som igjen går dårlig, selv etter en runde hos en hobbyurmaker. Vis vedlegg 312680
Har hatt den grønne også og den gikk veldig fint. Får vel ringe igjen og høre hva som skjer. Garantien er ute men er vel fortsatt reklamasjonsrett hvis dette er en kjent problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Seiko sbsa193 med gul skive. Inspirasjon fra Skxa35. LE til 300stk. Tilgjengelig i Japan.
Gult er kult osv
1669362310041.jpeg

1669362331539.jpeg

1669362347271.jpeg

 
For en tid tilbake kjøpte jeg en Seiko med urverk 6R35A, herregud for noe søppel. Etter noe bruk måtte uret returneres, den begynte plutselig å sakne et par minutter i døgnet. Urverk byttet og gleden var stor da den gikk tilnærmet presist og godt innenfor spesifikasjonene. Så her om dagen la jeg merke til at den plutselig lå foran i tid og ser nå at den forter seg med minutter i døgnet. Klokken har ikke vært utsatt for hverken slag eller magnetisme som kan forklare forandringen. Nå gidder jeg ikke å sende den inn, konstaterer bare at dette er søppel.
 
6r35 ja.. Jeg har vel egentlig kommet til samme konklusjon selv. Møl. Bruk og kast urverk. Synd, for jeg har noen fine klokker med det verket.
 
Jeg har selv 3 Seiko med 6r35. En holder tiden perfekt, en går litt for fort og en går litt for sakte. Men begge de to siste er fortsatt innenfor avviket per døgn Seiko oppgir for urverket. Dermed har ikke jeg noen grunn til å klage, men ser at det er forskjellige erfaringer med 6r35.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Bare gi det litt tid så vil du merke at de vil falle utenfor avviket.
Tar du den da med til en urmaker som ser at den skulle hatt service så vil du få tilbud om et nytt urverk og det gamle går i søpla.
Forklaringen er at det ikke vil lønne seg å ha service på det verket, billigere med nytt.

Møl, som sagt.
 
Huff, jeg virket litt forbanna i forrige post. Beklager, jeg liker Seiko.
Men, jeg er litt skuffet over 6r35 etter å ha gått gjennom det samme med flere. Man kan regulere de i starten, men de vil ende opp med store avvik etterhvert. Og da får man høre at det ikke lønner seg med service, enklere å bare bytte hele verket.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Lurer på om dette gjelder alle 6R35, eller om det er en spesiell "lot". Hadde også ei som sakket en del, men der ble det byttet på garanti.
 
Nå har jeg holdt den gående en uke, brukt den litt og hatt den liggende litt. Går veldig ustabilt. Går best når den ikke er i bruk. Leverer den inn igjen i neste uke.
68A9FD44-2A41-4E33-AC81-C4C9791D180E.jpeg