Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Kikket på denne i går - men 45 laken ... ?!?!? o_O
SJE079
SJE079J1.png
 
  • Elsker
Reaksjoner: Trifide
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Trifide og torerling
SPB143 er kanskje favorittklokka mi for tiden. Men jeg likte aldri fabrikk-lenka den kom på. Litt fordi jeg er kresen, litt fordi jeg har veldig tynne håndledd: hver millimeter teller for at til og med en normal klokke (40mm bredde, 47mm lug-to-lug) ikke skal føles "stor" for meg.

Så nå har jeg prøvd ymse tredjeparts-varianter av lenker, silikon med mer. Her følger en liten unboxing/review av det beste jeg har funnet så langt: lenkene som Uncle Seiko lager spesifikt for denne SPB*** modellserien. Hver av dem koster 99USD hver. Du finner dem her: https://www.uncleseiko.com/collections/62mas

Hvorfor prøver jeg dette når Strapcode selger så bra tredjeparts-lenker? Ja, klokka mi sitter idag på oyster-lenke fra Strapcode. Den er veldig god men ikke optimal. Legg merke til endlink-formen. Den er "male" - den innerste "midtlenka" er fast/ikke-artikulerende. Dette legger i praksis til litt vingespenn på hver side av klokka.

1657279336874.png


Har aldri prøvd Uncle Seiko før (har vært fristet til Speedmasteren min men ikke fått ut fingeren). Men nå lager de lenker med endlinks som passer spesifikt til SPB***.

1657279224713.png

1657279421037.png

Oyster-lenka har god kvalitetsfølelse.
1657279437633.png

"Female" endlink variant == den innerste "midtlenka" artikulerer fritt, gjør at klokka får litt mindre vingespenn.
1657279485518.png


Feels good, man!
1657279541955.png

Smekker spenne. Dessverre litt få mikrojusteringer, med bare 3 stk.
1657279577698.png
...

Så var det jubilee-lenka. Den føles også bra, veldig komfortabel på håndleddet! 100% børstet, ingen polering == tool watch her ja.

Jeg er ingen Seiko-historiker men dette er visstnok remake av en populær eldre Seiko-lenke. Fra produktssiden: "Without question the Z199 solid link bracelet was the best bracelet Seiko ever produced. It originally came on their 7548 Quartz diver, and if you can find one today, buy it! They often sell in excess of $300. I decided to make my own version, holding to the specs as closely as possible. "

1657279628360.png


Jubilee-lenka har større spenne! Oyster-lenka har push-knapper for å åpne, her er det gammeldags friksjonsspenne istedet. Den hardeste spenna jeg har vært borti, trodde noe var galt og at jeg kom til å ødelegge den første gangen jeg åpna den.

1657279748760.png


Men mer mikrojustering da, på den andre siden!
1657279762568.png


Igjen samme type endlinks, som gjør at ingenting mer enn nødvendig stikker ut fra horna.

1657279787621.png


Summa summarum: anbefales varmt! Komfortabelt, føles vel-lagd og topp for oss med tynne puselanker.
 
Redigert:
Det ser ut som GMTene er på vei ut i butikk.
Hvilken fargekombinasjon ville Du valgt for sommeren 2022?

Den grå og svarte ligger å venter på posten. Blir unboxing på mandag. Jeg er ganske spent på den da jeg ikke har prøvd en av disse Seiko 5ene før.
 
  • Liker
Reaksjoner: knb og Trulle75
Har en SKX007 på aftermarked-lenke. Har lyst til å bruke den mer, men er litt lei lenka og har lyst på en litt fresh gummirem av god kvalitet. Noen som har noen tips til hvor man kan finne noe sånt på nett?