Seiko Ananta Automatic

Medlem
23. april 2012
Innlegg
114
Sted
Trondheim
Hei. Fant endel interessante artikler om Seiko og deres Anata serie. Anata er vel en luksusserie, men ligger muligens hakket under Grand Seiko. Likevel finnes det endel modeller i Anata-serien til +50K (Spring Drive Chrono).
De leveres både med Spring Drive og Automatic verk. Ser til min skuffelse på Seiko sin dedikerte Anata side, at Automatic verkene deres er oppgitt til en nøyaktighet på +25 (tjuefem) til - 15 sek/døgn. Det er ikke akkurat noe som imponerer meg. Til sammenligning ligger de fleste sveitsiske verk (i alle fall de som er COSC) innenfor +5 til - 5 sek/døgn (omtrentlig). Seiko sine Spring Drive er dog uhyre mer nøyaktig og er oppgitt til +1 til -1 sek/døgn.
Til en pris av mellom 15 og 20K for en Anata Automatic, med et så unøyaktig verk, høres dette ut som en dårlig deal. Man kan selvsagt kjøpe Spring Drive, men da er prisen det dobbelte.

Mitt spørsmål er: noen der ute som har Anata Automatic eller andre Seiko Automatic ur, som har erfaring med gangnøyaktigheten? Trodde Seiko Anata var en range som hadde ambisjoner om å nå opp til luksussegmentet på linje med Breitling, Tag og Omega, men det virker som de har mye igjen mtp urverkene (unntatt Spring Drive).
 
De rimeligste som finnes i seiko 5 og monster, har jeg delte erfaringer med. Feks har jeg en seiko 5 som taper rundt 20 sek per dag. Men en orange monster som går veldig nøyaktig.
 
Hei.

Har en Ananta med månefase komplikasjon og Spring Drive kal. 5R67A. Den går innenfor 1 sek i døgnet.


Noen bilder jeg har tatt av klokken og verket.


seiko031.jpg
[/IMG]
seiko030.jpg
[/IMG]
t023.jpg
[/IMG]


Mvh
Timebandit
 
Til en pris av mellom 15 og 20K for en Anata Automatic, med et så unøyaktig verk, høres dette ut som en dårlig deal. Man kan selvsagt kjøpe Spring Drive, men da er prisen det dobbelte.

Eh det vrimler av ur til 15-20K med dårligere statistikk enn det Seiko oppgir her. Og at de oppgir det betyr ikke at urene jevnt går sånn. Tror de fleste som betaler 15-20K for en Seiko er meget gost fornøyd med nøyaktigheten.
 
Eh det vrimler av ur til 15-20K med dårligere statistikk enn det Seiko oppgir her. Og at de oppgir det betyr ikke at urene jevnt går sånn. Tror de fleste som betaler 15-20K for en Seiko er meget gost fornøyd med nøyaktigheten.

+1
De tallene de oppgir er det som er garantert. Etter min mening står ikke Seiko tilbake for noen av de sveitsiske i samme prisklasse, og over, de har bare ikke godt nok "rykte" her på berget.
De har kun inhouse, både når det gjelder mekaniske og batteridrevne, urverk og de begynte ikke å lage ur akkurat i går heller :)
 
Ananta chrono

God kveld
Jeg har en Ananta chrono som holder tiden godt,ligger på+/- 2sec pr døgn:)

IMG_5799.jpg
 
Hei.

Har en Ananta med månefase komplikasjon og Spring Drive kal. 5R67A. Den går innenfor 1 sek i døgnet.


Noen bilder jeg har tatt av klokken og verket.


seiko031.jpg
[/IMG]
seiko030.jpg
[/IMG]
t023.jpg
[/IMG]


Mvh
Timebandit

Meget flott ur, Timebandit:) Spring Drive er jo en killer av et verk, sømløs bevegelse på sekundviser, og presisjon på gangen er noe av det beste man kan oppnå med et mekanisk armbåndsur. Som mye annet fra Japan, de prøver ikke å forbedre noe som allerede har vært forsøkt gjennom århundrer (i dette tilfellet, med mekaniske urverk), men lager i stedet noe helt nytt, som de har vært usedvanlig vellykket med. Iblant må man tenke nytt, for å komme frem til en bedre løsning på ting. Dette er japanerne veldig dyktige på, se bare på bilindustrien.
 
Denne linken hevder at Seiko kan lage ganske så nøyaktige automatiske klokker: Watches by SJX: Specially adjusted, ultra-precise Grand Seiko High Beat Special Edition

Hei Jon Ali. Seiko sine Spring Drive verk har en uovertruffen gangnøyaktighet i det mekaniske urets verden. Så også deres Hi Beat verk (36000bph). De oppgir også selv en mye høyere nøyaktighet på hi beat verket, enn de gjør på de konvensjonelle automatic verkene som de leverer blant annet på Antara-serien (28800bhp).

Litt utenom denne sammehengen, vil jeg imidlertid presisere at Spring Drive er et mekanisk verk, som lager elektrisk strøm, som driver en kvartsregulator, og må således kunne kalles et "semi-elektromekanisk" urverk. Et tradisjonelt mekanisk urverk (manuelt eller automatisk) består utelukkende av mekaniske komponenter og drives av mekanisk energi lagret i en fjær, og reguleres av mekaniske deler, som er forhåndskalibrert til visse posisjoner og temperaturer for å kompensere for påvirkning fra klima og gravitasjon. Spring Drive vil måtte betraktes som et urverk som er kontinuerlig kompensert for ytre påvirkning, da det reguleres av kvartsregulatoren 8 ganger per sekund, og må kunne sies å være nærmest "immun" mot påvirkning fra temperatur og gravitasjon. Således oppnås den meget høye nøyaktighet i et slikt verk.

Spring Drive reguleres av den såkalte "Tri-syncroregulator", beskrevet slik:
"Developed by SEIKO especially for Spring Drive, the Tri-syncroregulator.
1. Controls the mainspring's mechanical energy.
2. Converts a small part of this energy into electricity to power the quarts crystal.
3. Generates a magnetic force to regulate the speed of the glide wheel."



Som en digresjon, kan nevnes at Zenith med sitt Chronograf El Primero-verk, kom med 36000bph allerede på tidlig 70-tall. Gangnøyaktigheten på dette den gang, var sikkert ikke på linje med Seiko sitt verk fra moderne tidsepoke, men de har likevel fortsatt tilnærmet samme verk i produksjon og salg. Rolex Daytona hadde El Primero-verk i en periode, før de gikk over til eget in-house verk.

Langt de fleste andre produsenter opererer på 28800bph, noen endog på 21600bph og nå nylig Omega Cal 8500 med 25200bph.

Dette har ikke så mye å si i et konvensjonelt chronometer (uten stoppeklokke), men i et chronografverk, vil beatrate (bph) gi utslag i hvor nøyaktig man kan måle tiden (med stoppeklokkefunskjonen), da antall "slag" per sekund i verket, er en fraksjon av et sekund, og man kan bare måle ned til minste fraksjon av et sekund som verket slår. 36000bph er 10 "halvslag" per sekund (balansehjulet beveger seg frem og tilbake 5 ganger per sekund). Viseren beveger seg et lite trinn per halvslag, og i et verk med 36000bph, beveger sekundviseren seg 10 ganger per sekund. Altså kan man måle ned til 1/10 sekund. Såvidt jeg husker, har AP Royal Oak Offshore bare 21600bph.
(Her benytter også AP et såkalt base-verk, med en chronograf add-on (såkalt Piggy-back). De har altså lagt en modul oppå det opprinnelige verket, og dermed får man alle disse juvelene (over 50), samt at datoen trenger en lupe (cyclops) siden den befinner seg under chronograf-modulen, men nå er vi over på noe helt annet enn Japanske og Asiatiske ur;))
 
Seiko begynte vel med Hi-beat i Grand Seiko og King Seiko på 60-tallet, både med 28'000 og 36'000vph.

Jeg tror ikke det er noen grunn til å anta at Seikos mekaniske ur i mellomklassen er upresise. Jeg synkroniserte nå mitt 4R37A-verk, som er et rimelig verk, så skal jeg holde det trukket og sjekke i løpet av de nærmeste dagene hvis jeg husker det.

Det er forøvrig langt fra de fleste sveitsiske ur som er COSC. De fleste "Swiss made"-ur har ETA 2824-2 som er spesifisert til ±30s per døgn.
 
Ja, nå har det gått fire dager, og min SSA001J med 4R37 har sakket ett sekund. Faktisk. Jeg er litt overrasket selv for å være ærlig. Den har ligget med baksiden ned når jeg ikke har brukt den. Det må jo være innafor. Den kan naturligvis oppføre seg annerledes under annen bruk, men for normal bruk og normale temperaturer virker den altså veldig godt justert og rimelig pålitelig.