Santos-Dumonts julekalendergalleri

Takk igjen for en god start på dagen!

Jeg er faktisk litt glad for at det er endel dager igjen til jul. Både fordi jeg har mye som skal gjøres ferdig, men kanskje særlig fordi det er mange luker i den flotte kalenderen din igjen...:)
 
Jeg opplevde dette som den fullkomne julekalender i natt.
Men så måtte jeg innom og gå gjennom luke fem enda en gang nå på morgenkvisten. Da, og først da, gikk det opp for meg at dette ikke bare er den fullkomne julekalender.

Dette er den ultimate julekalender. Den siste linken til Erik Byes flotte vise var dråpen som fikk begeret til å flyte over ...

Fantastisk!
 
Fikk aldri tid i går, så jeg fikk to luker på morgenkvisten i dag. Port Royalen likte jeg meget godt, det var noe med den som gjorde at den, tross 90-tallsestetikken, talte til meg. Den blå hadde jo en aldeles nydelig farge, og var akkompagnert av et utmerket stykke tekst. Takk!
 
Meget bra! Tviler dog på at denne grå mandag blir min beste, men du gjør den hvertfall veldig mye bedre.
 
For en fin start på dagen. Jeg er helt skutt etter lite søvn, men dette gav meg en fin liten stund :D Og så en link til Erik Bye da gitt. Høvdingen. Dagen i dag skal bli vår beste dag :)
 
Supert. Lå oppe i går og kjempet mot ole lukkeøye, men ga tydeligvis tapt ca et minutt før du la ut. Kan ikke vente. :p
 
Du besitter skriveegenskaper få forunt Santos-Dumont!
Jeg gleder meg nå hver dag til glimrende tekster og fantastiske bilder:D

Tusen takk.
 
Kjempe initiativ! Du er flink å skrive itillegg til en (til nå) flott samling av Zenith og ikke minst flotte bilder! Fint med litt informasjon til bildene også. alt i alt en glimrende ide!:D
 
Ha!!
Nå begynner jeg virkelig å få troen på at du skal klare å holde skyhøyt nivå gjennom 24 åpninger:p
 
Aller først: Takk for mye skryt. Som tidligere nevnt skulle jeg gjerne ha takket hver enkelt, men tiden strekker ikke helt til. Trøsten får være at jeg leser alle sammen, og at de er til inspirasjon hver eneste en. Tror "lukene" hadde blitt ganske små etter hvert hvis ingen leste eller kommenterte. :D

Og: Jeg kommer ikke til å sitte foran datamaskinen klokken tolv hver eneste dag i advent. Julebord skal bordes, reiser skal reises, og søvn skal soves. I dag er det for eksempel en dag hvor jeg køyer litt tidligere.

Men: Jeg har funnet ut at det lureste er å legge ut kalenderluken før jeg køyer, border, reiser og sover. Så er det opp til dere å holde fingrene unna til tiden er inne. Omtrent som den kalenderen dere hadde med sjokolade i. Jeg tror ikke jeg må legge ut to luker på en dag før jeg er ferdig, men noen luker kan nok komme tidlig på kvelden dagen før. Resten er opp til dere og deres samvittighet. ;)

Jeg legger uansett ut link til lukene på forsiden av tråden, så da kan dere bare trykke dere inn derfra, og komme rett til luken.
 
6. luke - 18 dager igjen til jul

Bak dagens luke finner vi…

01Kalender.jpg


En aldri så liten selvmotsigelse… For her er altså verdens første automatiske kronograf…
…i manuell utgave.

1vedrose.jpg


(Note to self: Idé til film: ”Hjelp! Noen har stjålet rotoren min!”… …eller kanskje ikke)

3Urverk.jpg


31 juveler har blitt til 25. Og ja, Zenith har fått kritikk litt slapt håndverk, i og med at de ikke har tatt seg bryet med å tette de tre hullene som skulle ha huset skruene til rotoren.

4Detaljurverk.jpg


Denne er fra ca. 1994, og ble presentert som Zenith Prime.

Prime & El Primero... Dere skjønner tanken.

5Detalj-Prime.jpg


Men det gjorde tydeligvis ikke folk. For få år senere ble modellene med manuelt urverk reintrodusert som: El Primero HW – For virkelig å mate inn slektskapet til El Primero.

Og her er kanskje det største problemet til Zenith i et portvinsglass. (litt som nøtteskall, bare større)

6Iglass.jpg


Zenith har alltid laget masse forskjellige modeller, noen med modellnavn, noen uten, Pilot, Captain, Respirator, Defy, Port Royal, Class 4, Academy, Heritage, Class 6, Sporto, Sport, Autosport, 28800, 36000, 1200, 2000, etc. etc.

Men den største merkevaren deres er fremdeles et urverk. El Primero.

Ingen Submariner, ingen Daytona, ingen Royal Oak eller Speedmaster eller… (sett inn din favoritt klokkemodell her)

Derfor kom det kanskje ikke som noen overraskelse at herværende CEO i Zenith Jean Frederic Dafour i siste nummer av Watchtime sier at El Primero ikke er urverket, det er et modellnavn. (sagt i forbindelse med spørsmål om hvorfor det ikke skal stå: ”El Primero” på neste års Captain – kronografer).

Det er naturligvis bare spekulasjoner fra min side, men jeg vil tro at han sier det fordi han vil skape en merkevare basert på et design og et image, og ikke nødvendigvis på et urverk som har en mekanikk som, hvem vet, kanskje blir utdatert om noen år.

(kort pause i dagens forelesning for å gi plass til klokke ved siden av rose)

7lavroser.jpg


Andre produsenter oppgraderer stadig urverkene, og kan plutselig sette inn helt andre urverk i modellene uten at det skaper mye kontrovers. Men en El Primero med noe annet enn et El Primero-urverk? …Det går ikke. Med mindre man altså sier at El Primero er noe annet enn urverket. (men reaksjonene på internett tyder vel på at han skal slite litt med å komme unna med den)

Jeg tror de hadde gjort lurere i å fortsette å bygge på den opprinnelige El Primeroen slik de allerede har gjort med Striking 10th, Flyback, Retrotimer og andre nyvindinger. Men samtidig så er det også all denne vinglingen som gjør Zenith til et interessant merke å samle på. Og som gjør at Zenith finner på å et av verdens mest berømte automatiske urverk, og lage en manuell versjon.

Den manuelle El Primeroen ble produsert fra 1993 til 2002 i til sammen 16.100 eksemplarer med kalibernummer 420. Senere utgaver blir kalt 420Z etter noen små forandringer (to av tannhjulene fikk to nye tenner). Min har en Z gravert inn for hånd ved siden av 420-tallet på baksiden.

8Urverk-Z.jpg


Hvorfor? Et av de små Zenith-mysteriene jeg har tenkt å finne ut av før eller siden. – Kanskje et av tannhjulene er byttet med et mer flere tenner ved service… Hva vet jeg?

Personlig så liker jeg manuelle klokker, og en manuell El Primero har en selvfølgelig plass i samlingen. Samtidig tenker jeg at det er nok noen som har gått på en smell på internett og bestilt en slik El Primero uten å vite hva HW står for. Noen av de siste modellene fra ca. 2002 har vært å få tak i helt ubrukte til ganske nylig, så noen kjempesuksess var de nok ikke.

Apropos gått på en smell, så tok jeg nok en sjanse da jeg bestilte denne. Ser helt grei ut, ikke sant…

9Front.jpg


Men har nok hatt en og annen ”dive” på kontorpulten.

10Detalj-Riper.jpg


Sånn går det av og til når man må støtte seg til google translate for å se hva man kjøper.

11Oversattskjermtekst.png


Men det kunne det vært mye verre. Den er gullbelagt, men heldigvis er ikke gullet slitt av enkelte steder, slikt man ofte ser med gullbelagte vintageur. Så alt i alt er jeg fornøyd med min ”Prime”. Nok en modell fra Zenith som forsvant til de evige internettjaktmarker.

12Liggende-Gull.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Ikke alle som klarte å holde seg til klokken bikket midnatt og datoen var blitt til den 6. ser jeg :D

Om noen hadde fortalt meg for et år siden at jeg skulle sitte oppe halve natten for å se på en julekalender bestående av armbåndsur - på et internettforum, ja så ville jeg sagt at de var gale og skrullete.
Nå lurer jeg litt på om kjerringa har rett når hun sier at det er jeg som er gal og skrullete ...

Fantastisk - du leverer igjen og igjen, Santos!
 
Hvis ikke du blir spurt om zenith foredrag på nurk skjønner jeg ingen ting! For et fantastisk stykke arbeid. Jeg er virkelig spent på
Om dette holder hele veien til jul.

Ps. Hadde det ikke vært rått med en gtg på julaften ( hvis du bor i en by) og møtes og se hvilken klokke som er den store siste?

Fordi som bor i din by sånn mellom julelunsj og middag?