Søke for å stå på venteliste hos Bjerke

Sitter og tenker på at et eller annet er i ferd med å skje på brukt'en også. For noen få år siden var kvarte førstesiden fylt opp med salg/bytte av Rolex sportsmodeller i stål. Folk her diskuterte om markedet var kjedelig og for ensartet. Nå skal man lete litt om man er på jakt etter noe sportsstål fra Rolex.
 
Ganske enkel og god merkevarebygging av Rolex.

Begrense tilgangen for å øke etterspørselen. Jeg tipper de som før var usikre på om de skulle kjøpe seg en Rolex nå føler de må ha en.

Klokkene i samme prisklasse som man når som helst kan kjøpe hos en forhandler, blir jo nå for veldig mange ikke så veldig interessante.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen og Mulliner
Jeg føler meg rimelig sikker på at ansatte hos de norske ADene er inne her og leser.
Det fremstår for meg at det er mye forvirring om hva som nå skjer fremover.
Savner at Bjerke, Lervik, Jørgensen eller Askeland skriver noe selv om situasjonen og hvordan de ser på det som nå skjer.
Personlig er jeg i situasjonen hvor jeg hadde midlene, men ikke ble oppført på noen lister.
 
Jeg føler meg rimelig sikker på at ansatte hos de norske ADene er inne her og leser.
Det fremstår for meg at det er mye forvirring om hva som nå skjer fremover.
Savner at Bjerke, Lervik, Jørgensen eller Askeland skriver noe selv om situasjonen og hvordan de ser på det som nå skjer.
Personlig er jeg i situasjonen hvor jeg hadde midlene, men ikke ble oppført på noen lister.
Jeg vil anbefale deg å ta en tur innom en AD og ikke sende mail eller tlf. Ta turen innom AD fra tid til annen. Opprett en relasjon. Tenk hvor mange mail/tlf de får om det samme hver uke.
 
Ganske enkel og god merkevarebygging av Rolex.

Begrense tilgangen for å øke etterspørselen. Jeg tipper de som før var usikre på om de skulle kjøpe seg en Rolex nå føler de må ha en.

Klokkene i samme prisklasse som man når som helst kan kjøpe hos en forhandler, blir jo nå for veldig mange ikke så veldig interessante.

For meg fungerer dette stuntet akkurat motsatt - som en solid turn-off, og noe som gjør andre merker langt mer interessante. Jeg (og alle andre på dette forumet) er imidlertid neppe spesielt representative for de kundene Rolex lever av...
 
For meg fungerer dette stuntet akkurat motsatt - som en solid turn-off, og noe som gjør andre merker langt mer interessante. Jeg (og alle andre på dette forumet) er imidlertid neppe spesielt representative for de kundene Rolex lever av...
La oss da håpe at du & andre følger opp og kjøper hyllevare fra andre merker. Veldig mye bra der ute, alt trenger ikke være invisteringer med X-antall måneder ventetid.
 
For meg fungerer dette stuntet akkurat motsatt - som en solid turn-off, og noe som gjør andre merker langt mer interessante. Jeg (og alle andre på dette forumet) er imidlertid neppe spesielt representative for de kundene Rolex lever av...

For meg fungerer dette stuntet som en turn-on

Basel...hva,når,hvor mange, pris...JEGVILHA

:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Hans og GrimReaper
Bjerke kunne jo laget et show ut av dette...og fått sendt det på Drammen Harry-TV.

giphy.gif
 
For meg fungerer dette stuntet akkurat motsatt - som en solid turn-off, og noe som gjør andre merker langt mer interessante. Jeg (og alle andre på dette forumet) er imidlertid neppe spesielt representative for de kundene Rolex lever av...

Håper du har rett. Men jeg tviler. Jeg tror noe av det som gjør klokker attraktivt (foruten at det kan være et fantastisk håndverk) er at tilgangen er begrenset og at det er eksklusivt i form av at ikke så mange tar seg råd til å kjøpe de. De samme faktorene gjør jo gull og diamanter attraktivt (for noen)..

Det samme med kunst. Dersom en kunstner masseproduserer et mesterverk, vil jo både kunstneren og maleriene bli mindre interessante for både samlere og entusiaster.

Men vi kan jo forsøke å dempe misnøyen vår med å overbevise oss selv om at det ikke fungerer slik...
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Jeg forstår ikke helt hva Rolex skulle gjort for å fikse leveranser når etterspørselen tydeligvis har eksplodert - det er ikke en enkel prosess å brått øke produksjonen når man baserer seg på å gjøre alt selv og samtidig benytter faglært arbeidskraft.

Burde de outsource til kina sånn at alle får kjøpe på dagen? Eller tredoble prisene sånn at etterspørselen går ned?

(Min personlige holdning: Jeg liker at noen produsenter ser lenger enn neste kvartalsresultat)
 
Jeg forstår ikke helt hva Rolex skulle gjort for å fikse leveranser når etterspørselen tydeligvis har eksplodert - det er ikke en enkel prosess å brått øke produksjonen når man baserer seg på å gjøre alt selv og samtidig benytter faglært arbeidskraft.

Burde de outsource til kina sånn at alle får kjøpe på dagen? Eller tredoble prisene sånn at etterspørselen går ned?

(Min personlige holdning: Jeg liker at noen produsenter ser lenger enn neste kvartalsresultat)

Jeg tror du treffer spikeren på hodet. Jeg har ingen tro på konspirasjonsteoriene om at alt er en slu markedsføringsplan, for å posisjonere merket høyere eller lignende. Det gir rett og slett ikke noe mening.

Hva skjer utenfor Rolex-boblen? Minner om at blant annet Cartier – også et sterkt varemerke, og tradisjonelt den biten av Richemont som tjener desidert mest penger – for ikke så altfor lenge siden kjøpte tilbake store varepartier fra Asia, og i visse tilfeller destruerte disse. Resten av bransjen har slitt, og mange sliter fortsatt.

Jeg tror Rolex heller har vært litt for forsiktige, enn litt for positive. Det er nok til syvende og sist mer skadelig med Submarinere på billigsalg hos Jomashop, enn at folk må smøre seg med tålmodighet.
 
Jeg tror du treffer spikeren på hodet. Jeg har ingen tro på konspirasjonsteoriene om at alt er en slu markedsføringsplan, for å posisjonere merket høyere eller lignende. Det gir rett og slett ikke noe mening.

Hva skjer utenfor Rolex-boblen? Minner om at blant annet Cartier – også et sterkt varemerke, og tradisjonelt den biten av Richemont som tjener desidert mest penger – for ikke så altfor lenge siden kjøpte tilbake store varepartier fra Asia, og i visse tilfeller destruerte disse. Resten av bransjen har slitt, og mange sliter fortsatt.

Jeg tror Rolex heller har vært litt for forsiktige, enn litt for positive. Det er nok til syvende og sist mer skadelig med Submarinere på billigsalg hos Jomashop, enn at folk må smøre seg med tålmodighet.
Jeg skulle gjerne likt å se COSC statistikken for 2016 og 2017, for da kunne man jo faktisk hatt en formening om produksjonen av Rolex har gått opp eller ned. Men tilfeldigvis var det noen som nektet COSC å publisere disse tallen fom 2016 årsrapporten... Synd, jeg lurer på hvem det var :rolleyes:

Når man ser på eksportstatistikken fra Sveits ser man jo en liten vridning fra "billige" til dyrere ur, da antall solgte ur har gått ned, men verdien på urene har holdt seg rimelig stabil/gått litt opp. Men akkurat hva man kan lese ut av det vet jeg ikke...
 
Har noen fått svar fra Bjerke angående Pepsi-ventelisten?

Jeg ringte de samme dagen som det ble lansert, og fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet rett over påske. Har flere handler på Bjerke, ikke noen svære greier, men syns det er relativt dårlig kundeservice å love tilbakemelding uten å gi det.

Det handler vel mest om alminnelig folkeskikk. Jeg tåler å høre at de prioriterer andre en meg, men det koster dem ikke mange kaloriene å ringe opp, invitere på en kaffe for å se på alternative klokker eller fortelle litt om hvordan man kan forbedre sjansen til å få andre modeller senere. Det lille det hadde kostet dem ville ikke spist mange promillene av det de har tjent på meg som kunde allerede, og ville sørget for at neste kjøp var hos de.
 
Har noen fått svar fra Bjerke angående Pepsi-ventelisten?

Jeg ringte de samme dagen som det ble lansert, og fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet rett over påske. Har flere handler på Bjerke, ikke noen svære greier, men syns det er relativt dårlig kundeservice å love tilbakemelding uten å gi det.

Det handler vel mest om alminnelig folkeskikk. Jeg tåler å høre at de prioriterer andre en meg, men det koster dem ikke mange kaloriene å ringe opp, invitere på en kaffe for å se på alternative klokker eller fortelle litt om hvordan man kan forbedre sjansen til å få andre modeller senere. Det lille det hadde kostet dem ville ikke spist mange promillene av det de har tjent på meg som kunde allerede, og ville sørget for at neste kjøp var hos de.
Snakket med Bjerke for kort tid siden og etter hva jeg forstod er ikke listen klar ennå (ergo ingen tilbakemelding heller), men de regnet med at det skulle komme mer info neste uke.
 
  • Liker
Reaksjoner: olejoh
Jeg skulle gjerne likt å se COSC statistikken for 2016 og 2017, for da kunne man jo faktisk hatt en formening om produksjonen av Rolex har gått opp eller ned.

Men, ville man ikke bare da se urverkene som er produsert? Det er jo ingen 1:1 forhold til urverk og en gitt modell, da urverkene benyttes i flere modeller.
 
Men, ville man ikke bare da se urverkene som er produsert? Det er jo ingen 1:1 forhold til urverk og en gitt modell, da urverkene benyttes i flere modeller.
Vil tro det gir en indikasjon på antall produserte ur (som i Rolex sitt tilfelle sikkert ligger nært antall solgte ur)...
 
Ventelistene har fått oppmerksomhet i VG også. Sakser saken fra VG+:


79794275-cf89-4fc5-bb8f-aa699eaf5dc6

VENTETID: For å få kjøpe mest ettertraktede modellene hos Urmaker Bjerke må du vente i en årrekke. Foto: THOMAS ANDREASSEN, VG
Dette er klokkene bare de utvalgte får kjøpe
Publisert:24.04.18 08:46 Oppdatert: 24.04.18 09:00

For de mest spesielle klokkene er det en rekke kriterier du må oppfylle for å få lov til og kjøpe. Og selv da kan det være du må vente i mange år. Nye Rolex GMT-Master 2 med den såkalte Pepsi-bezelen til 82 500 kroner er blant de eksklusive klokkene ikke alle får bestille.

Under årets «Baselworld»-messe i mars, en av verdens største klokkemesser, ble det lansert en ny versjon av Rolex GMT-Master 2 med jubileumslenke og bezel i rød og blå.

Den såkalte Pepsi-bezelen på grunn av fargene.

I løpet av den samme dagen hadde Urmaker Bjerke fått nærmere 200 forespørsler på denne modellen, og kort tid senere var det oppe i 300 forespørsler på klokken som vil koste 82.500 kroner.

(Bezelen er ringen rundt klokken, som blant annet kan ha funksjoner til bruk under dykking, tidtagning eller for flere tidssoner slik som på GMT-modellene)

  • 3f05c31f-b343-4503-8edf-d025b0023826
  • 17899e73-713f-44bc-afb5-e9aacd917678
  • ac3d9e44-8ac8-4453-b007-682e85e61870
  • 3f05c31f-b343-4503-8edf-d025b0023826
  • 17899e73-713f-44bc-afb5-e9aacd917678

– Vi har ingen oversikt om hvor mange vi får, og vi vet ikke når de kommer. Skulle vi levert til alle som har tatt kontakt, ville det tatt oss mellom 10 og 15 år, forteller urmaker Halvor Bjerke.

De fleste av klokkene hos urmakeren kan kjøpes og tas med hjem den samme dagen. Men det er de mest spesielle og eksklusive klokkene som du må belage deg på å vente på.


Og det er ingen selvfølgelighet at du får lov til å stå på den eksklusive ventelisten.

AVSKAFFET VENTELISTEN
Frem til i år kunne hvem som helst sette seg på venteliste hos Bjerke for å kjøpe Rolex Sportsmodeller i stål – noe som er merkets mest populære modeller.

Dette er modeller som: Submariner, GMT-Master, Daytona, Sea-Dweller, Sky-Dweller og Explorer 2.
Flere av disse modellene kan du fortsatt få levert i løpet av året. Såfremt du blir godkjent som kjøper.

Men, ettersom interessen og etterspørselen etter klokker har økt voldsomt i Norge, har urmakeren sett seg nødt til å ta grep. Derfor er ventelisten avskaffet og du må levere et søknadsskjema for å få lov til og kjøpe de mest ettertraktede klokkene.

– Det er spesielt modeller fra Rolex og Patek Philippe vi bruker lang tid på å skaffe, i tillegg til noen fra Omega og Blancpain. Patek Philippe produserer om lag 60.000 klokker i året, fordelt på 430 butikker. Norge er ikke akkurat verdens navle, og da er det begrenset hvor mange klokker som kommer til oss, forklarer Bjerke.


Når det gjelder godkjenningen av klokker fra Rolex er det urmakerfortetningen selv som vurderer kunden, etter kriterier anbefalt fra Rolex-fabrikken i Sveits.

SØKNADSPROSESS I SVEITS
Han sitter lent over et av bordene inne i butikken på Karl Johan i Oslo. Foran seg har han en splitter ny Rolex Daytona med hvit skive, og en Patek Philippe 5712. Sistnevnte er priset til 351.000 kroner.

Begge er de klokker med høy samlerverdi, og produkter to kunder har ventet i lang tid på.


Vurderingen går blant annet ut på om du har interesse for merket, har kjøpt klokker hos Bjerke tidligere, og kan vise til en samling av klokker som du allerede har.

Ønsket er å prioritere lojale kunder, som har større interesse av klokken enn å spekulere i et raskt salg kort tid senere.


Det er tross alt ingen hemmelighet at flere av disse klokkene går for langt høyere priser på bruktmarkedet – selv om de er godt brukte.

For å få kjøpt de eksklusive klokkene fra Patek Philippe, er søknadsprosessen enda tøffere. Her skal nemlig produsenten selv ha en finger med i vurderingen.


– Vi skriver et søknadsskjema med kunden som vi sender til Sveits. For å være en potensiell kunde må du være glad i merket. Har du ikke kjøpt Patek Philippe tidligere, og ønsker å kjøpe et samlerobjekt, får du avslag. Får du bestillingen godkjent, må du regne med en leveringstid fra 1 til 10 år, forteller han.

Nautilus-serien fra Patek Philippe, med referanser som 5712, 5711 og 5740 er av de med lengst leveringstid.

Det kan fort dreie seg om 7–10 år.


FABRIKKENE FØLGER BRUKTMARKEDET INTERNASJONALT
Bjerke forteller at det kan være frustrerende å måtte si nei til så mange potensielle kunder. Aller helst skulle han gjerne levert klokker til alle kundene sine.

– Interessen har økt så kraftig de siste årene at vi har nådd taket på det vi kan få levert fra fabrikkene. Da har vi valgt å følge fabrikkens anbefaling og prioriterer kunder som kan dokumentere kundeforhold og ikke kjøper kun for videresalg. Både vi og fabrikkene følger med på bruktmarkedet internasjonalt, forteller han.

De mest ettertraktede klokkene er med andre ord forbeholdt de med en genuin interesse, som over tid har vist et godt kundeforhold gjennom kjøp av flere forskjellige klokker hos den samme forhandleren.


Da Bjerke valgte å avskaffe de ordinære ventelistene var det kunder som hadde betalt depositum på 10.000 kroner og ventet i lang tid. Men mange fikk telefon fra urmakeren med en skuffende beskjed.

Blant annet fikk mange av dem som hadde satt seg på venteliste på Rolex Daytona fra 2016 og fremover, en telefon med avslag.

– Vi måtte skuffe en del, og gi depositumet tilbake. Når vi vet at vi ikke kunne klare å lavere er det bedre og være ærlig og la kundene få muligheten til å bruke pengene sine på noe annet, sier Bjerke.


PRISØKNING?
Prisene på klokkene øker jevnt og trutt, blant annet på grunn av lønningsnivå ved fabrikkene i Sveits, gull- og stålprisen og valutakurs.


Selv om du har får komme på venteliste for å kjøpe klokken du ønsker deg, og har betalt depositum, er det prisen når klokken blir levert som gjelder. Altså kan prisen være noe helt annet etter noen år på venteliste.

Rolexprisene har ofte kunnet øke med mellom fem og åtte prosent i året. Nå er det derimot to år siden forrige prisøkning, og det diskuteres «høylytt» på diverse diskusjonsforumer på nett om når neste prisøkning vil kunne komme.

– Vi har ikke fått signaler om prisøkning i år, men erfaringsmessig kan det komme i mai, juni eller oktober og vi får ikke beskjed før tidligst uken i forveien. Slik jeg ser valutaen nå har jeg ingen tro på prisøkning i år, og i tillegg har vi nettopp fått trykket opp nye prislister. Det er tvilsomt at fabrikken ønsker å endre prisene bare uker eller måneder etter det, sier Bjerke.


FØLGER LISTEN SLAVISK
Saastad Ur i Porsgrunn, som blant annet er forhandler av Rolex, har valgt å opprettholde ventelistene og følger disse mer eller mindre slavisk.

– Man får ikke fordeler her. En del gode kunder er nok litt sure for at de ikke blir prioritert, men sånn blir det bare, sier daglig leder Espen Saastad.

Flere av Rolex-modellene har de så lange ventelister på at de ikke har kunnet gi hverken et anslag på ventetid, eller har villet ta depositum av kunden. Daytona, Submariner, GMT-Master og Sea-Dweller er også her mest etterspurt.


Det eneste unntaket han har valgt å gjøre, var da den nye GMT-Masteren til Rolex ble lansert. I likhet med Urmaker Bjerke fikk nemlig også Saastad flere hundre henvendelser på denne modellen kort tid etter lansering.

– Jeg får kanskje noen få klokker av denne modellen i år, og der vil jeg prøve å sørge for at de som får kjøpe, ønsker og beholde den og ikke videreselge, sier Saastad.

Selv om opprettholdelsen av ventelisten er gode nyheter for kunder som ønsker å kjøpe seg en sportsmodell fra Rolex uten å nødvendigvis kjøpe flere klokker og utvikle et kundeforhold i forkant, er det også negative sider med systemet.

– Det er klart det er kunder som setter seg på liste på mange klokker og som utnytter det for å selge de samme dag med 20- 30.000 kroner i gevinst. Det er mye hyggeligere når kunden kommer inn i butikken og kjøper en klokke som blir på armen, sier han.