Søke for å stå på venteliste hos Bjerke

Det der var en noe snever og enkel tankegang.

Tror ikke det er mer enn 500-1000 medlemmer som regelmessig frekventerer tidssonen (det kan eieren avkrefte, siden jeg antar bare) og man kan med god sikkerhet si at det er høyere kunnskaps- og interessenivå blant sonens medlemmer enn Klokkeriet. Tror ikke det er flere seriøse medlemmer med interesse av klokkeriets medlemmer enn det er på hele sonen tilsammen, men du får jo tro dit.
 
Det er vel mer de 39-39500 andre basillene som du mener er rimelig blåste jeg reagerer på. Innbefattet i det tallet anser jeg meg da jeg ikke har veldig god peiling. Men liker å lese om klokker tilegne meg kunnskap. Samt se på fine bilder. Heldig er du som kan så mye og er opphøyet til å være her. Heldigvis er jeg både her og andre steder. Koser meg med det. Gidder ikke diskutere mer. Men pass deg litt med å kalle 40000 mennesker for rimelig blåste fordi de ikke tenker likt deg.
 
Skrev om dette for en stund tilbake i en annen tråd. I og med at de «følger med» på brukten, kan de luke ut de verste flipperne/parasittene fra listene og selge til gode kunder/entusiaster. Fikk beskjed tidligere i dag at jeg får tilbakemelding ila 2-3 uker om hva som er mulig med tanke på leveringstid. Jeg gleder meg :)
 
Knut Lervik svarte nesten det samme i går;

«Hei, vi tar dessverre ikke bestilling på denne, da vi har stoppet å ta ventelister på alle Rolex Sportsur i stål»

Dette på en mailtråd hvor jeg tidligere ba om å få kjøpe en Batman

ADs kunder av stålrolex er i ferd med å bli et hellig brorskap av blodkonsumerende ballepiskende gubber :mad:

Bill.mrk: blodgiver med glatt pung søker opptak
 
Knut Lervik svarte nesten det samme i går;

«Hei, vi tar dessverre ikke bestilling på denne, da vi har stoppet å ta ventelister på alle Rolex Sportsur i stål»

Dette på en mailtråd hvor jeg tidligere ba om å få kjøpe en Batman

ADs kunder av stålrolex er i ferd med å bli et hellig brorskap av blodkonsumerende ballepiskende gubber :mad:

Bill.mrk: blodgiver med glatt pung søker opptak

Kan bekrefte. Pratet med dem på telefon i går, og fikk beskjed om at dersom de tok utgangspunkt i hyppigheten på leveransene de får av sportsmodeller, og interessen for akkurat den nye GMT'en, så ville de hatt venteliste på 40-50 år
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Har hatt en dialog med Bjerke om blant annet å sette meg på liste på den nye GMT'n. Jeg står allerede på liste hos de på en Daytona - og har medelt at jeg kun skal ha ett av disse 2 urene (det av de som kan leveres først - jeg trenger et "dress-up" ur).
Jeg tar sterk avstand fra prishysteriet og vil OM jeg hadde fått muligheten til å få begge levert, kun takket ja til ett av disse.

Jeg har forstått på en av mine kontakter hos Bjerke, at de nå søker og rydde opp i det "liste-kaos" som rår for tiden og at de har kontaktet flere "liste-kunder" og medelt at de dessverre måtte bli slettet fra listene.
Dette fordi det både for AD'r og deres kunder, er meningsløst å stå på en liste med en antatt leveranse mange år frem i tid.
Jeg forstår at dette skaper frustrasjon, men ble oppriktig sjokkert over at butikkansatte hos Bjerke da hadde blitt skjelt ut på det groveste og faktisk blitt utsatt for trusler. Jeg tror invistorene er blitt helt sinnsyke jeg:eek: - SKJERPINGS folkens! :mad:

Så til "liste policyen" for GMT'n.
Det som jeg har blitt fortalt, er at foreløpig så er INGEN enda lovet plass på noen "GMT liste".
Det er en forespørsel prosess, som de til nå har tatt imot navneopptak på og som skal evalueres i løpet av 2-3 uker, for så å melde tilbake hvordan mulighetene er på denne modellen - når Bjerke selv har fått en oversikt over sine leveranser.

Slik jeg forsto det så var det absolutt ikke noe automatikk i at det "hellige brorskap av blodkonsumerende ballepiskende gubber" ville bli prioritert i denne prosessen ref. @twt2 .
 
Har hatt en dialog med Bjerke om blant annet å sette meg på liste på den nye GMT'n. Jeg står allerede på liste hos de på en Daytona - og har medelt at jeg kun skal ha ett av disse 2 urene (det av de som kan leveres først - jeg trenger et "dress-up" ur).
Jeg tar sterk avstand fra prishysteriet og vil OM jeg hadde fått muligheten til å få begge levert, kun takket ja til ett av disse.

Jeg har forstått på en av mine kontakter hos Bjerke, at de nå søker og rydde opp i det "liste-kaos" som rår for tiden og at de har kontaktet flere "liste-kunder" og medelt at de dessverre måtte bli slettet fra listene.
Dette fordi det både for AD'r og deres kunder, er meningsløst å stå på en liste med en antatt leveranse mange år frem i tid.
Jeg forstår at dette skaper frustrasjon, men ble oppriktig sjokkert over at butikkansatte hos Bjerke da hadde blitt skjelt ut på det groveste og faktisk blitt utsatt for trusler. Jeg tror invistorene er blitt helt sinnsyke jeg:eek: - SKJERPINGS folkens! :mad:

Så til "liste policyen" for GMT'n.
Det som jeg har blitt fortalt, er at foreløpig så er INGEN enda lovet plass på noen "GMT liste".
Det er en forespørsel prosess, som de til nå har tatt imot navneopptak på og som skal evalueres i løpet av 2-3 uker, for så å melde tilbake hvordan mulighetene er på denne modellen - når Bjerke selv har fått en oversikt over sine leveranser.

Slik jeg forsto det så var det absolutt ikke noe automatikk i at det "hellige brorskap av blodkonsumerende ballepiskende gubber" ville bli prioritert i denne prosessen ref. @twt2 .

Var litt annen ordlyd i min melding, men tror du ligger godt an uansett @Gin og godt er det :)
 
Skrev om dette for en stund tilbake i en annen tråd. I og med at de «følger med» på brukten, kan de luke ut de verste flipperne/parasittene fra listene og selge til gode kunder/entusiaster. Fikk beskjed tidligere i dag at jeg får tilbakemelding ila 2-3 uker om hva som er mulig med tanke på leveringstid. Jeg gleder meg :)

Å selge til gode kunder og entusiaster betyr i praksis at det er helt umulig for de som ikke har en god "track record" hos Bjerke å engang bli tatt i betraktning for å kjøpe en 126710BLRO. Det er forståelig sett fra Bjeke sin side og en ekstremt god deal for de gode kundene som legger igjen større summer hos Bjerke.

Dessverre (og heldigvis for oss andre) er det nok flere av disse entusiastene/samlerne som selger sine ur videre, men på en mer diskré måte enn med fullt navn på finn/facebook eller eget nick på ts. Og godt er det(!) for oss andre som ikke er prioritert. For selv om jeg har blitt satt opp på en liste med helt ukjent leveringstid og ukjent plass på listen, så kjenner jeg at dette nok er et ur jeg lett betaler 35 - 40 % over listepris for å få tak dersom det blir vanskelig å skaffe seg en ny fra forhandler :) #Brannfakkel
 
@Risti4life Flippeparasittene kan takke seg selv for det, da de nærmest har tatt bilder inne i butikken og lagt ut Ceratonaen for 150-160K før de har gått ut av døra. Ser dette i jobben og at når det kommer til penger, skyr folk ingenting. Klokker har vist seg for å være god business for noen, så da kjører de på det. Uheldigvis for andre som er interessert i ulike modeller, går det nå virkelig ut over dem. Har fått bekreftet av butikken ved flere anledninger at de får enda færre Rolex leveranser fremover og at de derfor ha måttet gjøre noe for å kunne tilby betalende kunder varene de ønsker. Vasking av lister/valg av hvilken liste folk vil stå på/interesselister og sikkert andre ting og virker som har blitt svaret. Jeg tror fortsatt at storkundene som handler for millioner i året får klokkene først, noe som er fair. Så får vi vanlig dødelige vente til det er vår tur. Om det er til høsten eller sommeren 2021 aner jeg ikke. Ny Pepsi på brukten blir nok svært sjelden, og nok solgt i indre kretser. Tviler på at de som skal selge denne av en eller annen årsak ikke tør å legge den ut på markedet, da svartelisting kan være nært forestående. Helt supert :)
 
Kanskje dette fører til at vi får øynene opp for andre merker enn Rålex da. Selv er jeg en Rolex-hore, og skulle gjerne kjøpt den nye GMT, men fikk ikke plass på noen ventelister (til tross for at jeg er/var nummer 1 på venteliste for ny GMT Master, satt meg på venteliste for 2 år siden, denne ventelisten ble slettet også startet de en ny i går 12:00, bittert, men, men).

Kanskje det heller blir en Zenith Defy på meg som neste klokke?
 
Kanskje dette fører til at vi får øynene opp for andre merker enn Rålex da. Selv er jeg en Rolex-hore, og skulle gjerne kjøpt den nye GMT, men fikk ikke plass på noen ventelister (til tross for at jeg er/var nummer 1 på venteliste for ny GMT Master, satt meg på venteliste for 2 år siden, denne ventelisten ble slettet også startet de en ny i går 12:00, bittert, men, men).

Kanskje det heller blir en Zenith Defy på meg som neste klokke?
Slettet Bjerke gamle ventelister i går og?
 
Kanskje dette fører til at vi får øynene opp for andre merker enn Rålex da. Selv er jeg en Rolex-hore, og skulle gjerne kjøpt den nye GMT, men fikk ikke plass på noen ventelister (til tross for at jeg er/var nummer 1 på venteliste for ny GMT Master, satt meg på venteliste for 2 år siden, denne ventelisten ble slettet også startet de en ny i går 12:00, bittert, men, men).

Kanskje det heller blir en Zenith Defy på meg som neste klokke?
Har du vurdert Corum?
29472843_10160219468330247_8269920238087176192_n.jpg
 
I mitt hode har den lave tilgangen det siste året hatt sammenheng med utfasing av 31XX urverket. Det går jo å håpe på at leveransene øker noe for alle modeller som nå har fått 32XX.

Jeg tror det kan være en del av forklaringen, men jeg tror også at Rolex holder igjen leveransene for å opprettholde eksklusiviteten. Rolex kunne enkelt produsert mye flere klokker, men det ønsker de rett og slett ikke. Det handler om å finne balansen mellom produksjon og etterspørsel på en måte som gjør at eksklusivitet og merkevare opprettholdes.

Man må heller ikke glemme at det er store endringer i de ulike markedene. I Norge er det eksempelvis blitt mange flere innbyggere med god råd, på linje med velstandsutviklingen i samfunnet. Videre er det blitt mer akseptert og vanlig å bruke penger på luksusvarer og statussymboler, slik mange gjør lengre sør i Europa eller i våre naboland.

Når man i tillegg ser alle invistorene som hiver seg på er det ikke rart at det blir ventelister, etterspørselen er rett og slett langt større enn tilbudet.

Det er bra at forhandlerne forsøker å gjøre noe aktivt, så får vi se om det er positivt eller negativt for oss på Tidssonen. Jeg velger å tro at det er positivt at forhandlerne forsøker å luke ut invistorene, og heller satser på «stayerne», altså vi som er klokkeinteresserte entusiaster. At noen med (for) mye penger vil snike i køen må vi nok fortsatt leve med ;)
 
Jeg tror det kan være en del av forklaringen, men jeg tror også at Rolex holder igjen leveransene for å opprettholde eksklusiviteten. Rolex kunne enkelt produsert mye flere klokker, men det ønsker de rett og slett ikke. Det handler om å finne balansen mellom produksjon og etterspørsel på en måte som gjør at eksklusivitet og merkevare opprettholdes.

Man må heller ikke glemme at det er store endringer i de ulike markedene. I Norge er det eksempelvis blitt mange flere innbyggere med god råd, på linje med velstandsutviklingen i samfunnet. Videre er det blitt mer akseptert og vanlig å bruke penger på luksusvarer og statussymboler, slik mange gjør lengre sør i Europa eller i våre naboland.

Når man i tillegg ser alle invistorene som hiver seg på er det ikke rart at det blir ventelister, etterspørselen er rett og slett langt større enn tilbudet.

Det er bra at forhandlerne forsøker å gjøre noe aktivt, så får vi se om det er positivt eller negativt for oss på Tidssonen. Jeg velger å tro at det er positivt at forhandlerne forsøker å luke ut invistorene, og heller satser på «stayerne», altså vi som er klokkeinteresserte entusiaster. At noen med (for) mye penger vil snike i køen må vi nok fortsatt leve med ;)
Er nok vanskelig for dem å luke ut alt ugresset da de ansatte helt sikkert har et liv etter jobb de og, men om de får luket bort 30% og får flyttet dem tilbake til Tesla/Apple reservasjoner, så er mye gjort :)
 
Jeg tror det kan være en del av forklaringen, men jeg tror også at Rolex holder igjen leveransene for å opprettholde eksklusiviteten. Rolex kunne enkelt produsert mye flere klokker, men det ønsker de rett og slett ikke. Det handler om å finne balansen mellom produksjon og etterspørsel på en måte som gjør at eksklusivitet og merkevare opprettholdes.

Det er ganske sikkert en viktig del av strategien. Men mitt inntrykk er at norske AD'er har fått levert færre ur fra Rolex i 2017 enn i 2016. Mulig jeg tar feil, men det er i alle fall min personlige opplevelse av det.
 
Jeg skjønner ikke helt hvordan man skal opparbeide seg en god relasjon / kundeforhold til Bjerke hvis man ikke slipper inn på ventelister...?
Må man kjøpe noen ur som det ikke er lister på for å få lov til å slippe inn på en liste? Skal man skrive en personlig søknad med CV som forteller om ens lidenskapelige følelser rundt Rolex og at planen er å legge den i safen og bare ta den frem på spesielle anledninger? Kanskje en avklaring fra AD hadde gjort seg..

At de gjør en vurdering for å luke ut spekulanter/invistorer er for meg helt ok (og helt ærlig synes jeg det er bra!), men det er jo litt kjipt hvis de kun skal tilgodese gamle/eksisterende kunder.
Bottom line er at jeg er spent på hvordan denne søknadsprosessen skal foregå:)

Liten digresjon: Ift de mange invistorene som har kommet kan det jo hende at uttalelser fra AD rundt verdistigning kan ha bidratt litt til den utviklingen som har vært... :)
F.eks. (som en liten godbit touches det innom MVA problematikk også, snadder!):
https://www.nettavisen.no/na24/--en-fars-plikt-a-overrekke-sine-barn-en-rolex/3722016.html
http://www.side3.no/kjpte-klokke-til-3000---solgte-den-for-125000/3745272.html